نصف کردن

معنی کلمه نصف کردن در لغت نامه دهخدا

نصف کردن. [ ن ِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) به دو نیم کردن. ( ناظم الاطباء ). || تقسیم کردن.

معنی کلمه نصف کردن در فرهنگ فارسی

به دو نیم کردن . یا تقسیم کردن .

جملاتی از کاربرد کلمه نصف کردن

این موارد شامل: نصف کردن فقر تا سال ۲۰۱۵، آموزش ابتدایی همگانی تا سال ۲۰۱۵، حذف نابرابری جنسیتی در مدارس تا سال ۲۰۰۵، کاهش مرگ و میر نوزادان، کودکان و مادران تا سال ۲۰۱۵، دسترسی همگانی به خدمات بهداشت باروری تا سال ۲۰۱۵ و تدابیر ملی کافی برای توسعه پایدار در سراسر دنیا تا سال ۲۰۱۵ بودند.
برنامهٔ جهانی غذا اقدام به جلب یک حمایت جهانی و جمع‌آوری وجوه نموده که پیاده‌روی جهان نامیده‌شد. هرساله، در یک روز خاص، هزاران نفراز مردم مناطق جغرافیایی نقاط مختلف سراسر جهان جهت اقامهٔ دعوی خاتمه گرسنگی کودکان، پیاده‌روی می‌کنند. در سال ۲۰۰۵، بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر از مردم در ۲۹۶ منطقه پیاده‌روی کردند. در سال ۲۰۰۶، ۷۶۰۰۰۰ شرکت‌کننده در ۱۱۸ کشور سراسر جهان وجود داشت. این عمل بخشی از یک سلسله عملیات جهت دستیابی به گسترش اهداف هزاره، به‌ویژه نصف کردن شماری از مردم خواهد بود که پیش‌بینی می‌گردد در سال ۲۰۱۵ از فقر و گرسنگی رنج برند، می‌باشد.
در طراحی الگوریتم، یک رویکرد برای طراحی الگوریتم ایده یا الگویی کلی و معمول است که در طراحی یک الگوریتم جدید برای حل گسترهٔ وسیعی از مسائل رایانشی قابل استفاده است. مثلاً در رویکرد تقسیم و حل ایدهٔ اصلی نصف کردن مسئله است و این ایده را می‌توان برای حل بسیاری از مسائل استفاده کرد.
)، خانه از حافظه احتیاج خواهد داشت. بدین منظور برای حفظ این خاصیتِ جدول، عملیات حذف و درج عناصر در جدول را کمی تغییر می‌دهند. این ایده همان ایدهٔ دوبرابر کردن/ نصف کردن معمول است که در بسیاری از الگوریتم‌ها به کار می‌رود.
بازی دارای جهانی نیمه باز بوده و بازیکن می‌تواند به محیط‌های قبلی سر بزند و رازهای مخفی را کشف کند و با باسفایت‌های اختیاری مبارزه کند. حالت رویداد فوری نسبت به نسخه‌های پیشین دستخوش تغییر قرار گرفته‌است. بالای سر دشمنان دو نوار وجود دارد، یکی میزان سلامتی و دیگری درجه گیج شدن را نشان می‌دهد. پر کردن نوار گیجی به شکست دادن راحت‌تر دشمنان قوی کمک می‌کند. با پر شدن نوار و بسته به نوع دشمن، کریتوس کارهای مختلفی مانند نصف کردن یا پرت کردن انجام می‌دهد. قابلیت شنا کردن از بازی حذف شده‌است و بازیکنان در صورت نیاز از قایق برای عبور از آب استفاده می‌کنند.
اگرچه ضیافتی برای کلاغ‌ها اولین رمان در این دنباله بود که در فهرست پرفروش ترین‌های نیویورک تایمز رتبه اول را کسب کرد، اما در مقایسه با رمان‌های قبلی این مجموعه، نقدهای منفی بیشتری دریافت کرد. تصمیم مارتین برای نصف کردن داستان از نظر شخصیت و موقعیت مکانی بسیار بحث‌برانگیز بود.
این احساس من بود… اینکه بهتر است تمام داستان را برای نیمی از شخصیت‌ها تعریف کنیم، نه اینکه نیمی از داستان را برای همه شخصیت‌ها تعریف کنیم. نصف کردن رمان می‌توانست دو رمان نیمه را تولید کند. رویکرد ما دو رمان تولید می‌کند که همزمان اتفاق می‌افتند، اما صدها یا حتی هزاران مایل از هم فاصله دارند، و شامل گروه‌های مختلف شخصیت‌ها (با مقداری همپوشانی) می‌شود.
پذیرش زمان استاندارد، به دلیل تطابق ناگسستنی بین زمان و طول جغرافیایی، مفهوم نصف کردن کره زمین به نیمکره شرقی و غربی را با یک نصف النهار مبدأ جایگزین نصف‌النهارهای اولیه مختلف که قبلاً استفاده شده بود، محکم کرد.