نشناخته

معنی کلمه نشناخته در لغت نامه دهخدا

نشناخته. [ ن َ ش ِ ت َ / ت ِ / ن َ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب ) شناخته ناشده. ناشناس. منکر. غیرمعروف. || نامعلوم. نامعین. ناآشکار. مجهول. || ( ق مرکب ) بنشناخت. ناشناس. بی آنکه بشناسد. متنکراً. نادانسته.

جملاتی از کاربرد کلمه نشناخته

فعالیت‌های او و مخالفت‌های وی با حاکمیت عراق سبب شد تا حکومت بعث او را دستگیر و روانه زندان «قصرالنهایة» کند؛ وی از همان ابتدا مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفت، به‌گونه‌ای که مادر او در اولین ملاقات با وی، در لحظه نخست او را نشناخته بود چرا که در اثر شکنجه‌های سخت صورت او تغییر کرده بود. شیرازی گفته بود که یک روز زیر دست شکنجه‌گرها متوسل به امام زمان شدم و نذر کردم که اگر مرا از این زندان هولناک رهایی بخشد کتابی دربارهٔ امام زمان می‌نویسم. سید حسن از این زندان رهایی یافت و کتابی نیز در این زمینه نوشت.
این یکی چون قدر شه نشناخته نرد عشقی با خیالش باخته
باره سی (مدافع میلان): ما توانستیم یووه را پشت سر بگذاریم. اما باید بگم این قهرمانی را یووه ۳ سال پیش به ما تقدیم کرد. زمانی که آن‌ها هاسلر را نشناخته به رم فروختند تا هم تیم خودشان از آن به بعد سردرگم بازی کند و هم ضربات آزاد او بلای جان تورینیها در دیدار رفت و برگشت امسال شود. من از هاسلر بابت اون ۶ امتیاز تشکر ویژه می‌کنم.
هر که ما را در یقین نشناخته در جهان ایمان خود در باخته
نیل مک‌کنا که زندگی‌نامه‌ای از بولتون و پارک نوشته است، بولتون را اینطور توصیف می‌کند: «[او] با چشمان آبی مایل به بنفش و درشتش در صورت رنگ‌پریدهٔ خود و حلقه‌های ریز موهای تیره‌اش، زیبا [بود]»؛ مک‌کنا ذکر می‌کند که بولتون در کودکی اغلب با دختربچه‌ها اشتباه گرفته می‌شد. بولتون از شش سالگی پوشیدن لباس زنانه و ایفای نقش‌های زنانه را، اغلب به‌عنوان کلفت، آغاز کرد. او یک بار با چنین لباس‌هایی، سر میز شام از مادربزرگش پذیرایی کرد. مادربزرگ که بولتون را نشناخته بود، هنگامی که او اتاق را ترک کرد به مادرش گفت: «من تعجب می‌کنم [که گویا تو] پسرهایی داری، در صورتی که تو دختری خیلی گستاخ برای خودت داری».
دل را ز وفا چرا بپرداخته ای مانا که مرا تمام نشناخته ای
ای غافل نشناخته زنگی از حور وز جهل نداده فرق ظلمت از نور
بالدوین در جریان اعتراضات بالتیمور در سال ۲۰۱۵ مورد انتقاد قرار گرفت، زمانی که به اشتباه اظهاراتی را نسبت داد که شنیده بود کهنه سربازان مسئول ناآرامی‌ها هستند - وی گفته بود سربازانی که افسر پلیس می‌شوند «از جنگ که برمی گردند، جامعه را نشناخته وارد نبرد می‌کنند.» او بعداً از طریق توییتر و روز بعد روی آنتن تلویزیون از اظهاراتش عذرخواهی کرد. اریک ومپل در واشینگتن پست نوشت: «بروک بالدوین از سی‌ان‌ان به بقیه رسانه‌ها نشان می‌دهد که چگونه عذرخواهی کنند».
مانا که حریف خویش نشناخته ای در ششدره می باش که بد باخته ای
در میان گروه‌های فلسطینی جهاد اسلامی بیشترین نزدیکی را با حماس دارد. هر دو آن‌ها اسلام‌گرا هستند، هر دو آن‌ها موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته و با هدف نابودی آن می‌جنگند. عملیات‌های نظامی مشترکی را علیه اسرائیل به انجام رسانده‌اند. هر دو در جریان جنبش اخوان‌المسلمین در مصر شکل گرفتند و هر دو مورد حمایت گسترده مالی و سیاسی ایران قرار دارند. اما آن‌ها برخلاف حماس تاکنون در هیچ انتخاباتی در دولت خودگردان فلسطین شرکت نکرده‌اند؛ و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی چندانی ندارند.
ای جمالت عاشقان نشناخته مرکب معنی درین ره تاخته
جنگ چاد و لیبی در سال ۱۹۸۳ با اشغال شمال چاد توسط لیبی آغاز شد. معمر قذافی رهبر لیبی؛ حکومت حسین حبری در چاد را به رسمیت نشناخته و نیروهای خود را به پشتیبانی از اپوزیسیون دولت چاد وارد این کشور کرده بود. برنامه قذافی برای سرنگونی دولت چاد باعث شد تا فرانسوی‌ها در عملیات مانتا و سپس در عملیات قرقی جلوی پیشروی بیشتر نیروهای لیبی را بگیرند.
ز دنیوی درگذر جنت و تسنیم چیست طبع تو نشناخته است لعل چه و سیم چیست
به این ترتیب از ماه مارس سال ۲۰۱۴ تعداد جمهوری‌های خودمختار روسیه به ۲۲ و تعداد شهرهای فدرال آن به ۳ شهر افزایش یافت. هرچند هنوز جامعه بین‌المللی این تحول را به رسمیت نشناخته و کریمه از نظر حقوق بین‌الملل همچنان بخشی از اوکراین محسوب می‌شود.
ای امام هشتمین نشناخته پا را ز سر تا ببوسم درگهت از ملک شیراز آمدم
ای ترا نشناخته جز مصطفی مصطفی دیده به معراجت لقا
نام ریچمون نشان‌دهنده این واقعیت است که او عنوان انگلیس ارل ریچموند را ارث برد، ولی دربار پادشاهی انگلستان آن را هیچ وقت به رسمیت نشناخته بود. در پایان زندگی وی، این عناوین به برادرزاده اش، پیتر دوم، دوک بریتانی منتقل شد.
در همین اوقات بهرام چوبین شورش کرده و تخت شاهنشاهی را غصب می‌کند و جان خسرو به خطر می‌افتد. خسرو به ارمنستان گریخته و به‌طور اتفاقی در شکارگاهی شیرین را ملاقات می‌کند. از نام و نشان هم پرسیده و وقتی خود را همان عاشق و معشوق گمشده می‌بینند، سر از پا نشناخته و غرق شادی می‌شوند.
پس از عبدالرحمن، بیشتر حاکمان افغانستان مرز دیورند را به رسمیت نشناخته و مناطق واگذار شده را جزئی از خاک افغانستان قلمداد می‌کردند و همواره صحبت از الحاق دوباره این مناطق به افغانستان می‌کردند. این ادعاها در حالی بیان می‌شود که حاکمان افغانستان هیچ اقدام رسمی برای باز پس‌گیری این مناطق از پاکستان نکردند و ادعاهایشان در حد صحبت باقی مانده‌است.