ناجر

معنی کلمه ناجر در لغت نامه دهخدا

ناجر. [ ج ِ ] ( ع اِ ) هر ماهی از ماههای تابستان زیرا شتر در این ماهها تشنه میشود. ( المنجد ). ماه رجب یا ماه صفر و هر ماهی که در تابستان آید بوقت تشنگی شتر. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). ماهی که در گرما آید و تابستان که بغایت گرم باشد. ( شمس اللغات ). نامی است صفر را. ( مهذب الاسماء ). نام ماه صفر به جاهلیت. ( یادداشت مؤلف ). || باز پسین روز از ماه. ( مهذب الاسماء ).

معنی کلمه ناجر در فرهنگ فارسی

هر ماهی از ماههای تابستان زیرا شتر در این ماهها تشنه می شود ماه رجب یا ماه صفر و هر ماهیکه در تابستان آید بوقت تشنگی شتر .

جملاتی از کاربرد کلمه ناجر

زنگان رود یا ( زنجان رود) یکی از شعب رودخانه قزل اوزن است که از شهر زنجان می‌گذرد. این رودخانه با طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر از حدود سلطانیه واقع در جنوب خاور زنجان سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذر از جنوب شهر زنجان در حدود روستای رجعین در کیلومتر ۸۴ شمال باختری زنجان به رودخانه قزل اوزن می‌ریزد. جریان رودخانه از جنوب خاوری به شمال باختری است و اوایل آن زاینده رود است. حمدالله مستوفی در نزهةالقلوب می‌نویسد آب زنجان رود که آن را ناج رود، ماج رود، ماخ رود، ناجر رود و ناخرود خوانند از توابع سلطانیه بر می‌خیزد و با آب کوه‌های زنجان جمع شده بر ولایت زنجان می‌گذرد و به سفید رود می‌ریزد. طول آن ۲۰ فرسنگ باشد و در این رود نیز از آغاز تا ۱۰ فرسنگ زاینده است.