میهن پرست

میهن پرست

معنی کلمه میهن پرست در لغت نامه دهخدا

میهن پرست. [ هََم ْ پ َ رَ ] ( نف مرکب ) میهن پرستنده. وطن پرست. میهن دوست. میهن خواه. وطن دوست. وطن خواه. که میهن خویش در حد پرستش دوست دارد. آن که به میهن خود عشق می ورزد. ( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه میهن پرست در فرهنگ عمید

آن که میهن خود را بسیار دوست دارد، وطن پرست.

معنی کلمه میهن پرست در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه میهن خود را بسیار دوست دارد وطن پرست وطن خواه .

معنی کلمه میهن پرست در فرهنگستان زبان و ادب

{patriot, patriotic} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] کسی که به کشور خود عشق می ورزد و با اشتیاق از منافع آن دفاع می کند

معنی کلمه میهن پرست در دانشنامه عمومی

میهن پرست (فیلم ۱۹۸۲). میهن پرست ( به هندی: Desh Premee ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۲ و به کارگردانی منموهان دسای است. در این فیلم بازیگرانی همچون آمیتاب باچان، هما مالینی، اوتام کومار، شارمیلا تاگور، پروین بابی، شامی کاپور، امجد خان، پریم نات، قادرخان ایفای نقش کرده اند.
استاد دینانات از مبارزین علیه انگلیس بوده. اکنون پس از آزادی هند وی احساس می کند که برخی افراد دیگر کشورخود را دوست ندارند. مثل پرتاب سینگ که دست به اعمال خلافی همچون قاچاق اسلحه می زند. زمانی که دینانات قصد دستگیری پرتاب را می کند وی و شریکش شرسینگ همسر و دختر استاد را گروگان می گیرند؛ ولی او از تصمیمش منصرف نمی شود. همسر و دختر استاد آواره می شوند و او همراه پسرش راجو به مکان دیگری می روند. پس از سالها اکنون راجو بزرگ شده و برای پرتاب سینگ کار می کند بی آنکه بداند وی با خانواده اش چه کرده و…

جملاتی از کاربرد کلمه میهن پرست

حسنی مبارک مانند سخنرانی‌های پیشین، دوباره قول داد در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ انجام می‌شود، نامزد نشود، او بخش زیادی از مسئولیت‌های خود را به عمر سلیمان واگذار کرد. او همچنین کشته شدگان اعتراضات اخیر را در مصر شهید خطاب کرد. مبارک در این سخنرانی خود را یک میهن پرست خواند و اذعان داشت که در دوران مسئولیت‌هایش به خاطر مصر فداکاری‌های زیادی انجام داده‌است.