میسن

معنی کلمه میسن در لغت نامه دهخدا

میسن.[ ] ( اِ ) میس. لوطوس یونانی. و رجوع به میس شود.

معنی کلمه میسن در فرهنگ فارسی

میس لوطوس یونانی

معنی کلمه میسن در دانشنامه آزاد فارسی

میسِن (Mycenae)
دروازه شیر، (به یونانی: موکِنای) شهری در یونان باستان، در شرق پلوپونز. نام تمدن موکنایی یا میسنی (عصر مفرغ) برگرفته از آن است. اوج اقتدار آن (۱۴۰۰ـ۱۲۰۰پ م) بود، که دیوارهای سیکلوپی (با استفاده از سنگ های عظیم کنار هم) برپا شد. پس از حدود ۱۱۲۰پ م، شهر دیگر مسکونی نبود.

جملاتی از کاربرد کلمه میسن

گروه همانند آلبوم نیمه تاریک ماه از ترکیب‌کننده‌های نظیر «ای‌ام‌اس وی‌سی‌اس ۳»[ی ۱۰] استفاده کرد (در آهنگ «به ماشین خوش‌آمدی»)، اما توسط گیتار آکوستیک گیلمور و سازهای کوبه‌ای نیک میسن ملایم‌تر از آب درآمد. شروع آهنگ «بدرخش» شامل قطعاتی ناکامل از آلبومی که از قبل ضبط شده بود و به نام «لوازم خانگی»[ی ۱۱] شناخته می‌شود است. در این قطعه از نواختن لیوان‌های شراب خوری که مایعات مختلفی پر شده بودند استفاده شده بود.
میسنی‌ها به دلیل جنگ‌ها و حمله‌های قومی توجه خاصی به ساخت دژ و پناهگاه‌های نظامی داشتند و برخلاف تمدن مینوسی که کاخهایش دژ نداشت، دیوار کاخ‌های میسنی‌ها بسیار بلند بود. از جمله کاخها می‌توان دژ معروفی که به "ارگ تیرینس" شهرت دارد اشاره کرد. ارگ تیرینس یا تیرونز که در فاصله پانصد کیلومتری میسن قرار داشت، در نزد هومر به تیرونز صد دیوار و در نزد مردمان روزگار باستان به زادگاه هرکول شهرت داشت. این کاخ برخلاف کاخ کنوسوس بر مبنای نقشه‌ای حساب شده ساخته شده‌است. علاوه بر کاخ تیرینس کاخهای بزرگ دیگری در وافیو، پولوس، اورخومنوس، آرن و ایولکوس کشف شده‌است.
اجراهای روی صحنهٔ دیوار با «بیرون دیوار» پس از «محاکمه» به پایان رسید. جایی که نوازندگان جلوی دیوار تازه تخریب شده روی صحنه قدم زدند، سازهای آکوستیک نواختند و آهنگ‌های قابل خواندن را خواندند. واترز کلارینت نواخت و متن ترانهٔ آهنگ را دکلمه می‌کند، درحالی که خواننده‌های پشتیبان هماهنگ با یکدیگر متن ترانه را می‌خواندند. دیوید گیلمور ماندولین نواخت، ریچارد رایت آکوردئون نواخت، درحالی که ویلسون دایره زنگی نواخت، اندی بون گیتار آکوستیک ۱۲ سیمی نواخت، و اسنوی وایت (برای اجراهای سال ۱۹۸۱ جایگزین اندی رابرتز شد)، پیتر وود و (غیرمنتظره) نیک میسن گیتارهای آکوستیک ۶ سیمی نواختند. یک قالب مشابه برای این آهنگ در تور ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ دیوارِ واترز استفاده شد که شامل گیلمور و میسن به عنوان مهمان ویژه می‌شد.
گروه برای تورهای آینده؛ استخدام یک نوازنده گیتار دیگر را مورد بحث قرار داده بود. از این رو اسنوی وایت به استودیو دعوت شد. واترز و میسن یکی از سولوهای کامل‌شده توسط گیلمور را سهواً پاک کرده بودند، از وایت خواستند که یک سولو برای آهنگ «خوک‌های بال‌دار» ضبط کنند. هرچند که این اجرای وایت در عرضهٔ آلبوم در قالب وینیل کنارگذاشته شد؛ اما در ویرایش نوار ۸آهنگی قرار گرفت. وایت بعداً در تورها نیز با گروه به اجرا می‌پرداخت.
یونانیان در دوره‌های بعد دیوارهای مستحکم و تنومند تیرینس و دیگر بناهای میسن را که از سنگ‌های نتراشیده یا نیم تراش ساخته شده‌بودند را کار سیکلوپها، غولان اساطیری یک چشم دانستند و معتقد بودند که این دیوارها کار نژاد غولان افسانه‌ای است.
در این آهنگ به دلیل ناتوانی نیک میسن در اجرای تغییرات زمانی پیچیده ناشی از میزان نمای غیرمعمول ۵/۴، از اندی نیومارک به عنوان درامر استفاده شده‌است.
داستان با پرشی چندین هفته‌ای به جلو می‌رود. گریس به همراه میسن برای انجام سونوگرافی به دکتر می‌رود و متوجه می‌شود بچه درون شکمش در سلامت کامل است. روز بعد میسن به همکاران خود تعریف می‌کند که روز قبل مارکوس را به همراه دوست دخترش در یک کافه دیده و حال او کاملاً خوب بوده‌است. این خبر باعث خوشحالی نیت و دیگر اعضای بخش کوتاه‌مدت شمارهٔ ۱۲ می‌شود و آن‌ها با انرژی بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.
روایت میسن با توصیف ستمگری گیلگمش که «حق شب اول» با نو عروسان را برای خود محفوظ داشته است ادامه پیدا می‌کند. رفتار گیلگمش با مردم شهر چنین است: گاهی مردمش را تا آستانه مرگ می‌کشاند / با بازسازی دیوارهای اوروک، / پس از آن بی هیچ توضیحی / دیوارها را رها می‌کرد تا بپوسند، / و مردمش در آرزوی گذشته باشند / و خواستار تغییر. / آنها خسته از تناقضات او / و روش‌های سنگدلانه‌اش بودند. / آنها می‌دانستند جهان او کهنه است / و پر از هنرهای نخاله / که باید نگاهبانش باشند اما نمی‌توانند به آن جان بخشند.
استیون توماس ارلواین از آل‌میوزیک «سال گربه» را فراموش‌نشدنی توصیف کرده و استیوارت میسن از همان وب‌سایت، ترانه را یک تجربهٔ شنیداری واقعاً شگفت‌انگیز و از برجسته‌ترین آثاری دانسته که آلن پارسونز تهیه‌کننده‌اش بوده‌است.
نیک میسن در سال ۲۰۰۴ در کتاب خودزندگی‌نامه خود پشت و رو می‌گوید این آلبوم خشونت بسیار بیشتری نسبت به کارهای پیشین پینک فلوید دارد. او می‌گوید: «ممکن است این ویژگی به دلیل شرایط کاری شبیه به کارگری درون استدیو به وجود آمده باشد». او آلبوم را یک‌جور واکنش ناخودآگاه به اتهام‌هایی از سوی سبک پانک راک می‌دید که گروه‌هایی مانند پینک فلوید را با لقب «دایناسور راک» خطاب می‌کردند.