میاندواب

معنی کلمه میاندواب در لغت نامه دهخدا

( میاندوآب ) میاندوآب.[ دُ ] ( اِخ ) نام بخشی از شهرستان مراغه ، واقع در جنوب باختری مراغه و کنار دریاچه ارومیه و محدود است از طرف شمال به دهستان گاودول شهرستان مراغه. و از جنوب به رودخانه سیمین رود و دهستان شهرویران مهابادو از خاور به رودخانه زرینه رود و از باختر به دریاچه ارومیه. آب بیشتر آبادیها از سیمین رود و زرینه رود تأمین می گردد. محصول عمده بخش عبارت است از چغندرقند، کشمش ، غلات ، پنبه ، زردآلو و کرچک. این بخش از دو دهستان به نام مرحمت آباد و قره لر تشکیل شده و جمع آبادیهای آن 118 و جمعیت آن حدود 37160 تن می باشد که بیشتر به کار کشاورزی مشغولند. در بخش میاندوآب هفته ای دو روز بازار عمومی است یکی به نام بازار قابان کندی در 9 هزارگزی و دیگری به نام زنجیرآباد در 12 هزارگزی مراغه تشکیل می شود. راه شوسه به مراغه و تبریزو مهاباد و بوکان و بناب و شاهیندژ و سراسکند دارد و چون در جلگه واقع است در تابستان به بیشتر دهات می توان اتومبیل برد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).
میاندوآب. [ دُ ] ( اِخ ) قصبه و مرکز بخش میاندوآب از شهرستان مراغه ، واقع در 56 هزارگزی خاوری مهاباد و 40هزارگزی شمال بوکان و 55هزارگزی جنوب باختری مراغه و 187هزارگزی جنوب باختری تبریز، با مختصات جغرافیایی 47 درجه و 6 دقیقه طول و 36 درجه و 58 دقیقه و 20 ثانیه عرض. آب قصبه بیشتر از زرینه رود و سیمین رود تأمین می گردد که آب زرینه رودبه علت تلخی فقط برای آبیاری مصرف می شود. جمعیت آن در حدود 9738 تن است و قصبه در کنار شوسه تبریز به مهاباد و بوکان و در جلگه واقع و دارای ادارات دولتی و خیابانها و دبیرستان و دبستانها و حدود 300 باب دکان و کاروانسرا و یک کارخانه قند در 12هزارگزی است. محصول عمده آن چغندر و کشمش و زردآلو و حبوب و کرچک و شفتالوست. شغل عمده اهالی داد و ستد و کشاورزی و دامداری و صنایع عمده آن جاجیم و جوراب بافی است.( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ). نام مرکز بلوک مرحمت آباد مراغه. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ). نام قصبه ای در 48هزارگزی دو راهه بناب میان قجلی و میاندوآب کهنه. کارخانه قندسازی دارد که در سال 1315 هَ. ش. دایر شده است. ارتفاع آن در حدود 1300 گز و حداکثر حرارت 35 و حداقل 15 درجه است. ( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه میاندواب در فرهنگ فارسی

( میاندو آب ) قصبه و مرکز بخش میاندو آب از شهرستان مراغه واقع در ۵۶ هزار گزی خاوری مهاباد و ۴٠ هزارگزی شمال بوکان و ۵۵ هزار گزی جنوب باختری مراغه و ۱۸۷ هزار گزی جنوب باختری تبریز .

جملاتی از کاربرد کلمه میاندواب

از انجاییکه این روستا در مرز مشترک بین استان های آذربایجان شرقی و غربی و هشترود قرار داد مردم این روستا برای خرید به شهرهای مراغه و میاندواب و قره آغاج دسترسی دارند.
شهر میاندواب با واقع شدن در دشت میاندوآب که به عنوان چهارمین دشت حاصل خیز کشور شناخته می‌شود، دارای ظرفیت بالایی برای توسعه و پیشرفت می‌باشد
این روستا در دهستان مکریان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر (۷۰خانوار) بوده‌است. این روستا در میان شهرستان مهاباد و میاندواب در نزدیکی ده ملا قرار دارد.
مراغه‌ای پس از بازگشت از فرانسه، در سال ۱۳۳۹ وارد عرصه فعالیت‌های سیاسی شده و در انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی از حوزه میاندواب نامزد ورود به مجلس شد. وی در دو دوره انتخابات دوره بیستم موسوم به انتخابات تابستانی و زمستانی به نمایندگی مردم برگزیده می‌شود. ولی پس از انحلال مجلس به دلیل مسایل به وجود آمده از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری نمود.
سابقه تاریخی سکونت در دشت میاندواب به هزاره‌های قبل از میلاد و به دوران اورارتو برمی‌گردد و اولین سندی که به موجودیت شهر امروزی میاندواب اشاره دارد به زمان فتحعلی شاه قاجار می‌رسد. میاندواب تا سال ۱۳۰۹ هجری شمسی مرکز ناحیه مرحمت‌آباد و از توابع مراغه به‌شمار می‌رفت. میاندوآب را سیاحان اروپایی که تا پیش از دوره پهلوی از این منطقه دیدن می‌کردند در کتاب‌های خود آورده‌اند.