مکتب اسلام

معنی کلمه مکتب اسلام در دانشنامه آزاد فارسی

مکتب اسلام (مجله)
رجوع شود به:درس هایی از

معنی کلمه مکتب اسلام در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] مکتب اسلام (ماهنامه). درسهایی از مکتب اسلام نخستین نشریه رسمی حوزه علمیه قم که از آذر ۱۳۳۷ تا کنون به صورت ماهنامه منتشر شده است. در سال های پیش از انقلاب، مجله مکتب اسلام از معدود نشریات حوزوی بود که می کوشید اندیشه های نو مذهبی را که در قم پدید می آمد و البته متاثر از جریان های نوگرای اسلامی در تهران بود، به مشتاقان عرضه کند. این نشریه که از حمایت آیت الله بروجردی برخوردار بود، در زمینه های دینی، علمی و اجتماعی فعالیت داشته است. مهم ترین ویژگی مجله، آموزش و روشنگری و تربیت عملی جوانان اسلام گرایی بود که در روند شکل گیری انقلاب تاثیرگذار بودند. مکتب اسلام توانست بخش زیادی از نیازهای دینی پیش از انقلاب را برآورده کند و مورد استقبال گسترده مردم قرار گیرد.
نشریه درس هایی از مکتب اسلام که بعدها به «مکتب اسلام» مشهور شد، در سال ۱۳۳۷ توسط: ناصر مکارم شیرازی، امام موسی صدر، جعفر سبحانی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، مجدالدین محلاتی، حسین نوری همدانی، محمد واعظ زاده خراسانی، سید مرتضی جزائری و علی دوانی پایه گذاری گردید. هر چند پیش از آن نیز چندین نشریه در زمینه های دینی منتشر می شد ولی هیچکدام از آن ها به طور رسمی وابسته به حوزه نبود. در اساسنامه این مجله آمده است این مجله «زیر نظر یکی از مراجع عالی قدر حوزه علمیه قم و با همکاری دو هیئت علمی و مالی مرکب از ده تن از دانشمندان جوان و روشنفکر حوزه علمیه و ده تن از بازرگانان خیراندیش و روشن دل تهران تاسیس گردید.»
در سال اول انتشار مجله، سید موسی صدر مسئول اصلی مجله بود. پس از آن تا سال ۱۳۶۶ش آیت الله مکارم شیرازی صاحب امتیاز و مسئول مجله بود و از آن تاریخ تا کنون این مسئولیت بر عهده آیت الله جعفر سبحانی است. سردبیر فعلی نشریه مهدی پیشوایی است.

جملاتی از کاربرد کلمه مکتب اسلام

ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علی‌رغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تأیید و بر آن تأکید کرده، باعث تضعیف جایگاه انقلاب اسلامی و احیای تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامی گردید.
وی در سال ۱۳۶۹ (قمری)، وارد حوزهٔ علمیه نجف شد و در سال ۱۳۷۰ (قمری). به ایران بازگشت و در قم به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداخت. در سال ۱۳۳۶ به اتفاق جمعی دیگر، ماهنامهٔ مکتب اسلام را زیر نظر سید محمدکاظم شریعتمداری و دارالتبلیغ اسلامی راه‌اندازی کرد.
درس‌هایی از مکتب اسلام یک مجلهٔ دینی بود که از سوی شماری از حوزویان نوگرا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ در قم منتشر می‌شد.
به گفته قرآن و مسلمانان، مکتب اسلام مکتبی جامع، جهانی و جاودانی است و به همین دلیل این مکتب، انسان و حقوق او را در ابعاد مختلف مورد توجه ویژه قرار داده‌است. در این مقاله به بررسی دیدگاههای حقوق اجتماعی و سیاسی از نظر اسلام می‌پردازیم.
محمود دعایی که پیش از رفتن به قم نماینده نشریه مکتب اسلام را در کرمان چاپ می‌کرد در قم در نشریه بعثت را در کنار افرادی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر و محمدتقی مصباح یزدی چاپ کرد. محمود دعایی پس از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ به دنبال بازداشت هاشمی رفسنجانی، تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد.
حسین الله کرم، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله خطاب به قوه قضائیه دو خواسته را مطرح کرده‌است: نخست «اگر فردی در دفتر رهبری با سوءاستفاده از دفتر به حمایت از طوسی برخواسته یا در ایام محاکمه او را در مجالسی با حضور رهبری یا در افتتاحیه مجلس کنونی شرکت داده به اتهام وهن دفتر رهبری محاکمه گردد» و دوم محاکمه «شورای عالی قرآن یا هر دستگاهی ازجمله صدا و سیما و مجلس کنونی» در صورت اطلاع آن‌ها «از پرونده اتهام طوسی» و «اقدام به حمایت از وی» به اتهام «وهن مکتب اسلام و قرآن» است.
ناصر مکارم شیرازی با چاپ مقاله‌ای در مجله مکتب اسلام بعنوان «آیا شورا مبنای حکومت اسلامی است؟» نظر شریعتی را نادرست دانسته و استدلال کرده بود که شیعه به انتخاب خلیفه بر اساس رأی شورا معتقد نیست و خلیفه را منتخب خدا و پیامبر می‌داند.
ابتدای این کتاب مقایسه‌ای بین انسان و حیوان دارد و برتری انسان نسبت به حیوان را در دو چیز می‌خواند: علم و ایمان و این دو را مکمل هم می‌داند و نداشتن هر کدام را به نقصی برای انسان بیان می‌کند. در ادامه از ایمان‌های مذهبی می‌گوید و مزایای آن نسبت به دیگر ایمان‌ها مثل ایمان به پول و قدرت و.. بیان می‌کندو ضرورت داشتن یک ایدئولوژی معین و انواع ایدئولوژی‌ها را ذکر می‌کند و با هم مقایسه می‌کند و مکتب اسلام را به عنوان مکتبی همه‌جانبه و جامع تشریح می‌کند و در پایان منابع تفکر در اسلام را نام می‌برد.
عضو فراکسیون اصولگرایان در مجلس هشتم ادامه داد: می‌دانیم که آقای مشایی تزی را مطرح کرد مبنی بر این که چون از اسلام برداشت‌های مختلفی در جهان می‌شود، مثلاً سازمان القاعده و طالبان نیز از اسلام سخن می‌گویند و در نتیجه اسلام دیگر تأثیرگذار نیست بهتر است که ما به جای مکتب اسلام از مکتب ایرانی سخن بگوییم.
برخی‌ها از من خرده می‌گیرند که چرا نمی‌گویی مکتب اسلام و می‌گویی مکتب ایران، گفت: از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.