مهروبان
جملاتی از کاربرد کلمه مهروبان
علی الظاهر شهری بودهاست بسیار قدیمی و کهنه در ولایت ارجان در فارس قدیم. اولین کسی که توصیفی از خود شهر به دست میدهد مقدسی است او مینویسد «بازارها در کوچهها قرار دارند و مسجد جامع در مرکز آبادی است. آب آشامیدنی از چاههای آغشته به نمک و آبانبارها تأمین میشود.» اصطخری فقط بهطور کلی میگوید جنابه بزرگتر از مهروبان و بندرگاهی است برای بقیهٔ فارس.
تپه باستانی مرده در شمال این روستا است.آنچه که در این تپه مشاهده میشود حدود ۷ چاله بوده که ظاهراً قاچاقچیان فرهنگ و تمدن این مملکت آنجا را برای به یغما بردن آثار عتیقه حفر کرده بودندو به دور هر چاله تعدادی سفالینههای شکسته ریخته بود.به نظر میرسد که این تپه ۱۲۰۰ سال قدمت داشته باشد. طولش حدود ۱۰۰۰ متر و عرضش نیز حدود ۷۰۰ متر و ظاهراً در این مکان برج و بارویی و حصاری بوده که با خشت برپا گشستهاست. سفالین هایی که در اینجا یافت میشود همانند سفالینهایی است که در خرابههای شهر مهروبان وجود دارد.
ماهرویان یا مهرویان یا ماهروبان یا مهروبان بندری قدیمی و تاریخی در کوره قباد فارس قدیم بودهاست. موقعیت کنونی این شهر هندیجان، خوزستان میباشد.
هرچند مسافران مرو اندیشه ماندن در مهروبان نداشتند، ولی درگیری فرزندان فرمانروای پارس و ناامنی راهها آنها را ناگزیر به ماندن ساخت.
بندر مهروبان چه در زمان هخامنشیان و چه در زمان پارتها و اشکانیان همواره از پر رونقترین بنادر جهان بودهاست. اوج ترقی آن از زمان ساسانیان شروع شده بود ساسانیان به امر دریانوردی و کشتیرانی و بندرسازی در خلیج فارس توجه مخصوص داشته و شاهپور دوم نیروی دریایی عظیمی را در خلیج فارس بر قرار کرد رونق و اعتبار بنادر بزرگ و با شکوه و جلالی همچون مهروبان (ماهرویان) در کناره شمالی خلیج فارس و همچنین شاهراه مواصلاتی اصفهان به مهروبان، دلالت بر توجه بیش از حد ساسانیان به این خطه از جنوب کشور دارد.
هرچند مسافران مرو اندیشه ماندن در مهروبان نداشتند، ولی درگیری فرزندان فرمانروای پارس و ناامنی راهها آنها را ناگزیر به ماندن ساخت.
کورهٔ اردشیر یا اردشیرخوره در زمان ساسانیان قسمت جنوبی فارس از فیروزآباد تا سیراف و دهستان نایبند در جنوب غرب و از آنجا تا بندر مهروبان (ماهیروبان) در جنوب شرق خلیج فارس را شامل میشدهاست. این کوره در ۱۹ قمری به وسیلهٔ مسلمانان به فرماندهی عثمان ابن ابیالعاص فتح شدهاست. نواحی ساحلی آن را سیف نامیدهاند که شامل: سیف عماره (در خاور جزیره قیس)، سیف زهیر (ساحل جنوبی ایراهستان و سیراف)، سیف مظفر (در شمال نجیرم) بودهاست. شهرهای فیروزآباد (جور)، شیراز، توج (توز) و سیراف جزء کورهٔ اردشیر یا اردشیرخوره بودند. مرکز این کوره، شهر فیروزآباد بود.
بندر قدیمی و تاریخی مهرویان (مهروبان، ماهرویان، ماهروبان) در قریه امامزاده عبدالله فعلی و از توابع شهرستان هندیجان میباشد. بندر مهرویان چه در زمان هخامنشیان و چه در زمان پارتها و اشکانیان همواره از پر رونقترین بنادر جهان بودهاست. اوج ترقی آن از زمان ساسانیان شروع شده بود چنانچه در تاریخ میخوانیم: ساسانیان به امر دریانوردی و کشتیرانی و بندرسازی در خلیج فارس توجه مخصوص داشته و شاهپور دوم نیروی دریایی عظیمی را در خلیج فارس بر قرار کرد رونق واعتبار بنادر بزرگ و با شکوه و جلالی همچون مهروبان (ماهرویان) در کناره شمالی خلیج فارس و همچنین شاهراه مواصلاتی اصفهان به مهروبان، دلالت بر توجه بیش از حد ساسانیان به این خطه از جنوب کشور دارد.
دلیل اشتباه بودن: این است که ناصر خسرو (که در بالا قسمتی از سفرنامهاش آمدهاست) ذکر کرده که از عبادان تا مهروبان ۱۰ فرسنگ که برابر است با حدود۷۰ کیلومتر راه بوده و چون از راه آبی توسط کشتی طی شده، جایی خواهد بود حوالی بندر ماهشهر کنونی در حالی که مکانی که به اشتباه بعضی مواقع اعلام میشود حدود ۳۰ فرسنگ یا ۱۸۰ کیلومتر تا عبادان فاصله دارد.
سینیز یا شینیز بندری باستانی در بخش امام حسن کنونی واقع در شهرستان دیلم استان بوشهر بودهاست که در ناحیه شمالی استان بوشهر میانه دو بندر مهروبان و جنابه (گناوه) قرار داشته و صنعت پارچهبافی آن شهرتی جهانی داشته، متون ادبی از بزرگان سینیز بهخوبی یاد کردهاند.