ملل و نحل

معنی کلمه ملل و نحل در دانشنامه آزاد فارسی

مِلَل وَ نِحَل
کتابی از ابوبکر احمد شهرستانی، به عربی دربارۀ عقاید و مذاهب گوناگون. مؤلف آن را در ۵۲۱ق، به نام ابوالقاسم علی بن جعفر موسوی، نقیب السادات ترمذ، تألیف کرد. در ۸۴۳ق، افضل الدین محمدصدر ترکه این کتاب را با عنوان تنقیح الادلة و العلل فی ترجمة کتاب الملل و النحل به فارسی ترجمه کرد. بار دیگر در هندوستان، به دست مصطفی خالق داد در عهد اکبرشاه با عنوان توضیح الملل به فارسی ترجمه شد. علاوه بر زبان هندی، به زبان های ترکی، آلمانی، فرانسه و انگلیسی نیز ترجمه شده است. این اثر از بهترین دائرة المعارف ها در اندیشه ها و مذاهب گوناگون است و در آن از مکاتب و مذاهب مختلف فلسفی و دینی سخن رفته است. این کتاب نخستین بار در ۱۸۴۶ در انگلستان چاپ و بار دیگر در ۱۹۲۳ در لایپزیگ تجدید چاپ شد. در ۱۹۴۸ در مصر و در ۱۳۲۱ش در تهران به تصحیح و تحشیۀ سید محمدرضا جلالی نائینی به چاپ رسید و در ۱۳۳۵ش نیز باری دیگر با افزودن مطالبی (عمدتاً سخنان ابن سینا که ترکه ترجمه نکرده بود) به آن در همان جا به چاپ رسیده است.

معنی کلمه ملل و نحل در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ملل و نحل (المِلل و النَّحَل)، کتابی از محمدبن عبدالکریم شهرستانی (متوفی ۵۴۸)، به عربی، در معرفی دین ها و فرقه ها می باشد.
الملل در عصر مؤلفش اثری بدیع و پرنفوذ بود و درحوزۀ ادیان و عقاید، دانشنامه ای واقعی به شمار می رفت که از آثار مشابه پیشین- مانند الفرق بین الفرق عبدالقاهر بغدادی (متوفی ۴۲۹) و الفصل بین الملل و الاهواء و النحل ابن حزم (متوفی ۴۵۶) - رویکرد عینی تری داشت.این ویژگی، البته بدین معنا نیست که مؤلف از همۀ نحله ها با ارزش و اعتباری یکسان سخن گفته است.
محتوا
شهرستانی در این کتاب، که مشهورترین اثر اوست، عقاید آیین ها و نحله های مختلف را به شیوه ای سنجیده گزارش کرده است.شهرستانی انسان ها را به دو گروه تقسیم کرده است: پیروان ادیان دارای کتاب («اهل الدیانات و الملل») مانند یهودیان، مسیحیان، مسلمانان، زردشتیان، مانویان، و پیروان عقاید خودسرانه («اهل الاهواء و النحل») نظیر فیلسوفان، دهریان، صابئین مذکور در قرآن، بت پرستان و برهمنان می باشد.گروه نخست، یعنی اهل دیانات، کسانی اند که از کتاب های مُنزَّل و وحیانی (تورات، اناجیل و قرآن) یا آثاری مانند کتاب های مانی و اوستا و امثال آن ها پیروی می کنند.گروه دوم، یا اهل اهوا، به جای آن که اعتقاد خویش را از مرجعی گرفته باشند، به باورهای بشری و میل و هوای شخصی تکیه دارند و به خودرأیی («الاستبداد بالرأی») دچارند. شهرستانی عقاید و آموزه ها را در سلسله مراتبی از پیش تعیین شده تنظیم و عرضه کرده است.او در هر فصل و بخش از این کتاب به تدریج از مباحث کلی تر و عام به طرف مباحث جزئی و خاص پیش رفته است.شهرستانی در زمان خود انسانی با اندیشۀ باز و عاری از تعصب بود و می کوشید عقاید گروه های مختلف را به دقت، مطابق آنچه در متون شان دیده می شود، نشان دهد.در الملل توصیف باورهای متعدد دینی با تحلیل های انتقادی از آن وجوهی که مؤلف آن ها را غیرعقلانی تلقی کرده درآمیخته است.بنابر آنچه در الملل آمده، این کتاب در حدود سال ۵۲۱ در دوره ای از رونق و شکوفایی فکری نوشته شده است.
روش شناسی کتاب
شهرستانی دیدگاه اصلی هر فرقه را توضیح داده و روش او بیش تر فلسفی و فکری است تا تاریخی.شیوۀ گزارش او از عقاید، غالباً به روش مورخی که به تاریخچۀ اندیشه ها با قید زمان و مکان معین می پردازد، شباهتی ندارد، بلکه در تلقی او این عقاید به منزلۀ پاسخ های ممکن به سؤال هایی است که فیلسوف در قلمرو مابعدالطبیعه از خود می پرسد.بخش هایی از کتاب به طرز مشهودی نامتناسب اند.مثلاً قسمت مربوط به اسلام ۱۳۵ صفحه است، اما بخش یهودیان و مسیحیان از ۱۸ صفحه تجاوز نمی کند.بخش دوم که دربارۀ فیلسوفان است ۱۸۰ صفحه است و نزدیک به نیمی از آن به ابن سینا اختصاص دارد، اما بخش راجع به ادیان هند از ۱۵ صفحه فراتر نمی رود.
قرابت شهرستانی به سنت شیعه
...

جملاتی از کاربرد کلمه ملل و نحل

خواجه‌الدین ریشهٔ مسلک اهل حق را نامشخص دانسته و می‌نویسد: در کتب قدیمه مربوط به ادیان، مانند الفرق بین الفرق و ملل و نحل شهرستانی که از آثار قرن پنجم و ششم می‌باشند، نامی از این فرقه برده نشده‌است. همچنین پیروان این فرقه سعی می‌کردند اسرار خود را فاش نکنند و این امر سبب گردیده کسی از تاریخ پیدایش مرام اهل حق اطلاعی نداشته باشد. او معتقد است برخی از اعتقادات پیروان اهل حق که پایه و اساس مرام اهل حق را تشکیل می‌دهند، از نظر اسلام مطرود است و معتقد بودن به این گونه عقاید سبب جدایی مسلک اهل حق از اسلام گردیده‌است. او در ادامه می‌گوید: ولی پیروان اهل حق پیدایش مسلک خود را از عالم الست می‌دانند.
تبصرة العوام یکی از دو کتاب فارسی در ملل و نحل است که پیش از دوران مغول نوشته شده‌است. کتاب دیگر بیان الادیان است که به سال ۴۸۵ قمری نوشته شده‌است. تبصرة العوام به جهت تفصیل و نیز اشتمال بر عقاید شیعیان دوازده امامی (که نویسنده از جرگهٔ ایشان است)‌ و دفاع از اعتقادات این فرقه حائز اهمیت است.
جدای از ملل و نحل نویسان، متونی که بیش از همه جنبش خرمدینی را یاد می‌کند آثار ابن ندیم، طبری —به ویژه در مورد قیام بابک— و خواجه نظام الملک است. اخباری که نظام الملک و طبری —مخصوصاً در مورد دستگیری و اعدام بابک— روایت می‌کنند، اختلاف کمی با یکدیگر دارند. علی بهرامیان معتقد است که با وجود شهرت بابک، آنچه به خانواده و تبار و عقاید و اهداف او مربوط می‌شود، در مأخذ کهن بسیار اندک است و در مجموع نمی‌توان به نتیجه قانع کننده‌ای دست یافت. گو اینکه هر یک از روایت‌ها به نحوی بخشی باور عمومی را از موضوع باز می‌تاباند.
بیان الادیان کتابی است از ابوالمعالی محمد بن نعمت، ملقب به یار خدای، در شناخت ادیان و مذاهب که به سال ۴۸۵ هجری قمری نوشته شده‌است. این کتاب که سی و شش سال پیش از ملل و نحل شهرستانی نوشته شده‌، از قدیم‌ترین کتاب‌های فارسی‌ است که ادیان و اعتقادات اقوام و مردمان را دسته‌بندی و توصیف می‌کند. از ویژگی‌های حائز اهمیت بیان الادیان یکی دیگر آن است که از وجود کتاب ارژنگ در خانه‌ٔ مانویان در غزنین خبر می‌دهد.