ملاء

معنی کلمه ملاء در لغت نامه دهخدا

( ملاَّء ) ملاَّء. [ م ُ ل َ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ مَلی ٔ. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به ملی شود.
ملاء. [ م ُل ْ لا ] ( از ع ، ص ) بسیار پر یعنی پر بسیار از علم. مأخوذ از ملؤ، که به معنی پری است چنانکه کُبّار به معنی بسیار بزرگ. فارسیان این قسم الف ممدوده را مقصوره خوانند مگر در اضافت و وصفیت. ( از غیاث ). و رجوع به مُلاّ شود.
ملاء. [ م ِ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ مَلی ٔ. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ازاقرب الموارد ). رجوع به ملی شود. || ج ِ مَلاَّن و مَلاَّنة و ملأی [ م َ آ ]. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). و رجوع به ملاَّن شود.
ملاء. [ م ُ ] ( ع اِ ) زکام. ( منتهی الارب ). زکام و گرانی که از امتلا عارض گردد. ( ناظم الاطباء ). زکامی که از امتلا عارض گردد. ( از اقرب الموارد ). || ج ِ مُلاءَة. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به ملاءة شود.
ملاء. [ م َ ] ( ع مص ) پر شدن. ( ناظم الاطباء ).

جملاتی از کاربرد کلمه ملاء

سینه‌های باز در بسیاری از جوامع بومی طبیعی است. با این حال، بسیاری از کشورها دارای هنجارهای اجتماعی در مورد عفت زنان هستند که اغلب توسط قوانین قانونی اعمال می‌شود و زنان را ملزم می‌کند که سینه‌های خود را در ملاء عام بپوشانند. در بسیاری از حوزه‌های قضایی، زنانی که سینه‌های خود را در معرض دید قرار می‌دهند، می‌توانند به دلیل قرار گرفتن در معرض ناشایست مورد پیگرد قانونی قرار گیرند، اگرچه شیردهی عمومی اغلب از قوانین منافی عفت عمومی مستثنی است.
در ایالات متحده، پذیرفته شده است، دادگاه‌ها اغلب حکم می‌کنند که هیچ انتظاری از حریم خصوصی وجود ندارد و به کالیفرنیا علیه استناد می‌کنند. گرین‌وود (۱۹۸۸)، که در آن دادگاه عالی اعلام کرد که متمم چهارم، جستجو و توقیف بدون مجوز زباله‌هایی را که برای جمع‌آوری در خارج از محدوده خانه رها می‌شوند، ممنوع نمی‌کند. منتقدان این عمل تأکید می‌کنند که این قیاس نادیده می‌گیرد که «بیشتر مردم نمی‌دانند که خطر تسلیم هویت ژنتیکی خود را به پلیس، به‌عنوان مثال، از بین بردن یک فنجان قهوه استفاده‌شده، ندارند. علاوه بر این، حتی اگر آنها متوجه شوند، هیچ راهی برای جلوگیری از رها کردن دی ان ای خود در ملاء عام وجود ندارد.»
قتل‌هایی که به سبک جوخه‌های مرگ در عراق انجام می‌شد به روش‌های مختلف انجام می‌شد. آدم‌ربایی، و به دنبال آن شکنجه اغلب شدید (مانند سوراخ کردن پاهای مردم با مته) و قتل به سبک اعدام، گاهی اوقات در ملاء عام (در برخی موارد، سر بریدن)، به عنوان تاکتیک دیگر ظاهر شد. در برخی موارد نوارهای اعدام برای اهداف تبلیغاتی توزیع می‌شد. اجساد معمولاً چند بار در کنار جاده یا مکان‌های دیگر انداخته می‌شدند. چندین قتل‌عام در مقیاس بزرگ نیز وجود داشت، مانند قتل‌عام حی الجهاد که در آن حدود ۴۰ سنی در واکنش به انفجار خودروی بمب‌گذاری شده که منجر به کشته شدن ده‌ها شیعه شد، کشته شدند.
اها بک اجلالاً و ما بک قدرة علی ولکن ملاء عینی حبیبها
لا اقسم بالوعد و بالصادق فیه ان قد ملاء العشق مرادی بمریدی
محو اوگشتم و رازم به ملاء توفان‌کرد هست حیرانی عاشق لب‌گویا،‌گویا
وَ قالَ فِرْعَوْنُ فرعون گفت ملاء خویش را: ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسی‌ گذارید مرا تا بکشم موسی را، وَ لْیَدْعُ رَبَّهُ و موسی را گوئید تا خدای خویش را خواند آن گه، إِنِّی أَخافُ أَنْ یُبَدِّلَ دِینَکُمْ که من می‌ترسم که کیش شما جدا کند و بگرداند، أَوْ أَنْ یُظْهِرَ فِی الْأَرْضِ الْفَسادَ (۲۶) و در زمین مصر دو گروهی و تباهی پدید آید.
ز دلبرانت ملا باد جاودان مجلس ز خسروانت ملاء باد جاودان خرگاه
«وَ خُذْ بِیَدِکَ ضِغْثاً فَاضْرِبْ بِهِ وَ لا تَحْنَثْ» القول هاهنا مضمر، تأویله: قلنا لایّوب: «خُذْ بِیَدِکَ ضِغْثاً» و هو ملاء الکفّ من الشّجر و الحشیش.
در خدمت شه باشد شب همره مه باشد تا از ملاء اعلا چون مه سپهی یابد
رژه نظامی یکی از شایع‌ترین انواع رژه است که در آن سربازان در ملاء عام راهپیمایی می‌کنند. معمولاً در رژه نظامی سربازان توسط تانک و سایر وسایل نقلیه نظامی همراهی می‌شوند. رژه‌های نظامی اغلب پس از جنگ یا پیروزی در جنگ برگزار می‌شود. در ایالات متحده، رژه‌های نظامی در روز جانباز و روز استقلال برگزار می‌شوند.
اگرچه تلفات سنگینی به نیروهای حکومتی وارد شد، بیشتر شورشیان کشته یا دستگیر شدند. پس از دستگیری تعدادی از اعضای جنبش، با استفاده از اطلاعاتی که از دستگیرشدگان به‌دست آمد سایر افراد و بیشتر کمیته مرکزی گروه در عرض چند ماه بازداشت شدند. در زندان (طبق گفته سایر افراد سازمان، تحت شکنجه)، نظریه پردازان گروه توبه نموده و تقاضای بخشش نمودند. آن‌ها حتی روح‌الله خمینی را به عنوان سدی علیه امپریالیسم ستودند. با این حال بخششی در مورد این افراد صورت نگرفت. آنان در تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند. سپس به آمل منتقل شده و در سالگرد این واقعه، در مرکز شهر در ملاء عام اعدام شدند. اعضا و هواداران خوش‌اقبالی که دستگیر نشده بودند نیز از کشور گریختند.
در اواخر سالهای ۱۹۹۰ ورزشگاه به عنوان محلی برای اعدام در ملاء عام توسط دولت طالبان استفاده می‌شود. ورزشگاه در حال حاضر بیشتر برای مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد
مأموران انتظامی متهمان اصلی را در اصفهان و زاهدان دستگیر کردند. بر اساس رأی شعبه ۱۸ دادگاه کیفری استان اصفهان در جلسه دوم دادگاه در تاریخ ۱۸ شهریور، چهار نفر از متهمان حادثه خمینی شهر به اعدام محکوم شدند که حکم اعدام این چهار تن در بیستم مهر ماه همان سال در ملاء عام اجراء شد متهم دیگری به ۲۸ سال حبس تعزیری و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شد. براساس رأی این دادگاه هر یک از متهمان شامل ۱۰سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری به دلیل مشارکت در سرقت مقرون به آزار، ۱۵ سال حبس تعزیری به دلیل مشارکت در آدم‌ربایی، سه سال حبس تعزیری به دلیل حبس غیرقانونی مردان و ۸۰ ضربه شلاق به دلیل شرب خمر محکوم شدند. یک متهم این حادثه تبرئه و پرونده یک متهم دیگر همچنان مفتوح و تحقیقات دربارهٔ وی ادامه دارد
از نفخ تو می روید پر ملاء الاعلی وز شرق تو می تفسد پشت فلک عنین
در ۱۷۹۱، در سال پس از انقلاب فرانسه، حکومت دستگاه جدیدی را برای اعدام در ملاء عام به خدمت گرفت. این دستگاه که گیوتین نامیده می‌شود برای قطع سرانسان با سرعت و بدون درد، طراحی شده بود. اما بزودی تبدیل به سمبول خوفناک دوره وحشت گردید.
خوان المیدا در سن ۸۲ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. مراسم یادبود او در میدان دلارولوسیون در هاوانا و همچنین در دیگر شهرهای سراسر کوبا برگزار شد. یک روز ملی عزاداری اعلام و پرچم کوبا نیمه‌افراشته شد. فیدل کاسترو که از زمان استعفایش از ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۸ در ملاء عام دیده نشده بود یک تاج گل فرستاد که آنرا در کنار تاج گل رائول کاسترو گذاشتند.
قبل از انتشار آیات شیطانی، ناشر «اخطارهایی از مشاور تحریریه ناشر» دریافت کرد که ممکن است کتاب مورد بحث باشد. بعدها، رشدی در مورد زمانی که کتاب در شرف انتشار بود، فکر می‌کرد. او در صحبت با مصاحبه‌کننده‌ای گفت: «انتظار داشتم چند آخوند آزرده شوند، من را نام ببرند و بعد بتوانم در ملاء عام از خودم دفاع کنم. راستش هرگز انتظار چنین چیزی را نداشتم.»