مغازه دار

معنی کلمه مغازه دار در لغت نامه دهخدا

مغازه دار. [ م َ زَ / زِ ] ( نف مرکب ) دارنده مغازه. دکان دار. آنکه صاحب مغازه است.

معنی کلمه مغازه دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که دکان بزرگی را اداره کند دکان دار .
دارنده مغازه آنکه صاحب مغازه است

معنی کلمه مغازه دار در ویکی واژه

negoziante

جملاتی از کاربرد کلمه مغازه دار

از دوران پهلوی، خواربار فروشی‌ها، کیک و شکلات، بستنی، نوشیدنی، سیگار، روزنامه و مجله، غذاهای آماده و تنقلات نیز می‌فروشد؛ هرچند غالباً آنها نام سوپرمارکت و اخیراً بی مسمی هایپرمارکت را بر خود ترجیح می‌دهند؛ اما اصطلاح سوپرمارکت به فروشگاهی است که خریدار می‌تواند جنس مورد علاقه‌اش را خودش از قفسه‌ها برمی‌دارد؛ در حالی که در خواربارفروشی، خریدار نام جنس را به مغازه دار می‌گوید.
«جان مکلین» (بروس ویلیس) به همراه یک مغازه دار مجبور می‌شود در بازی یک بمب‌گذار شرکت کند، اما در همین حال تمام نیویورک را برای پیدا کردن آن فرد زیر پا می‌گذارد.
ریمون اوبراک در یک خانواده متوسط یهودی در وزول اوت-سون فرانسه به دنیا آمد. پدرش آلبرساموئل در دوم مارس ۱۸۸۴ در وزول و مادرش هلن فالک در دوم مارس ۱۸۹۴ در کرست فرانسه به دنیا آمد. خانواده اش مغازه دار بودند.
سرریگ، روستایی در دهستان دولاب بخش حرا شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است.این روستای 100 کیلومتر با شهر قشم فاصله دارد. شغل اکثر مردم این روستا صیادی - مغازه دار و ملوان هستند.
آمار کسبه دارای پروانه مؤید رونق اقتصاد غیررسمی در بانه است، بیش از ۲۷ هزار کسبه و بازاری (عضو اتحادیه اصناف) و مغازه دار در ۲۰ هزار مغازه این شهر مشغول فعالیت هستند.
فئوفان پروکوپویچ (که با نام الازار یا الازا متولد شده بود)، در کیف، هتمانات قزاق که کشوری تحت تابعیت تزار روسیه بود، به دنیا آمد. پدرش، تسریسکی، یک مغازه دار اهل اسمولنسک بود. پس از مرگ والدینش، الازار توسط عموی مادری خود، فئوفان پروکوپویچ، به فرزندی پذیرفته شد. فئوفان پروکوپویچ رهبر صومعه اخوان المسلمین کیف، استاد و رئیس آکادمی موهیلیانا بود.
زن مغازه دار جوان و متأهلی رابطه ای را با یک پسر جوان آغاز می‌کند که فکر می‌کند «هولدن کالفیلد» (شخصیتی خیالی و چهره اصلی داستان ناتور دشت اثر مشهور جی دی سالینجر است) است…
فرزند یک مغازه دار و فارغ‌التحصیل رشته تاریخ از دانشگاه منچستر. او در حین سال‌های تحصیل و سپس تدریسش در همان دانشگاه، نمایشنامه‌های زیادی برای اجرای رادیو و همچنین اجرای صحنه‌ای نوشت.
دان استارک در نقش دیکس، یک مغازه دار در شهری در آریزونا که جان کارتر در آنجا توقف می‌کند.
جیمز ابو رزق در ۲۴ فوریه ۱۹۳۱ در وود سیتی، داکوتای جنوبی، در خانواده مهاجر لبنانی به دنیا آمد. پدرش یک مغازه دار بود. از ۱۹۴۸–۱۹۵۲ بعنوان سرباز در ارتش آمریکا در جنگ کره خدمت می‌کرد. در سال ۱۹۶۱ مدرک مهندسی عمران گرفت و سپس دکترای حقوق را از کالج حقوق دانشگاه داکوتای جنوبی در ورمیلیون گرفت و به عنوان وکیل در آن ایالت مشغول به کار شد.