معراج نامه

معراج نامه

معنی کلمه معراج نامه در دانشنامه عمومی

معراج نامه (رساله). معراج نامه یک رساله کوتاه از ابن سینا است. در این رساله ماوراءالطبیعه که در آن ابن سینا از دیدگاه خود شرح صعود پیامبر به طبقات برترین آسمان را در شب معراج آورده است، از فضاهایی مانند بهشت، دوزخ و برزخ و کیفیت آنها نیز سخن به میان آمده است.

معنی کلمه معراج نامه در دانشنامه آزاد فارسی

مِعراج نامه
(نیز: اثبات النبوَة و مرشد الکفایة) منسوب به ابن سینا، به فارسی، در حکمت. این اثر مشتمل بر دو فصل است: در فصل اول از تفاوت جسم و روح سخن رفته و به منزلت پیامبر در مقام عقلی اشاره شده است؛ در فصل دوم با تحلیل بحث معراج و تفصیل آن به جسمانی و روحانی، چون غایت معراج پیامبر عقلانی دانسته شده، حکم به معراج روحانی برای وی شده، اگرچه معراج جسمانی به حسب غایت نفی نشده است. انتساب این رساله به ابن سینا را به سبب ناهمخوانی نثر آن با دانش نامۀ علایی اشتباه دانسته اند. معراج نامه چندین بار در رشت و مشهد چاپ شده است.

معنی کلمه معراج نامه در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] معراج نامه، رساله ای است در مورد معراج پیغمبر اکرم(ص) که بنا به مشهور شیخ الرئیس، بو علی سینا آن را به زبان فارسی، در بیان کیفیت معراج، تألیف نموده است.
کتاب، مشتمل بر دو فصل کوتاه است.
از جمله نکات مشهور و ویژگی های این رساله، قول بو علی است در روحانی بودن معراج که از عقاید شاذ در این زمینه است، زیرا ما روایات فراوانی در ذیل آیه اول سوره اسراء، داریم که تصریح به جسمانی بودن معراج دارند، لکن بو علی در مقابل همه این روایات مقاومت کرده و به روحانی بودن معراج قائل شده است و دلیل آن را قابل قبول نبودن صعود و عروج جسم به عالم ملکوت می داند.
رساله حاضر، در دو بخش جداگانه تألیف گردیده است. بخش نخست، مقدمه ای است مفصل در باره عقل و چگونگی معقولات و اینکه نبوت و رسالت چه مقامی است. وی اشاره می کند که انسان از دو بخش جسم و جان تشکیل شده است که جسم مرکب جان و رونق جسم به جان می باشد و...
تبیین جایگاه عقل و نفس در رابطه آنها با یک دیگر، مواردی است که بو علی در این مقدمه بدان اشاره دارد. وی تفاوت عقل و علم را تنها در اسم می داند و حقیقت آنها را یک چیز می خواند که در واقع دریابنده علم، عقل است و خود دریافتن، علم می باشد.
[ویکی فقه] معراج نامه (کتاب). «معراج نامه»، رساله ای است در مورد معراج پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم که بنا به مشهور شیخ الرئیس،بو علی سینا آن را به زبان فارسی، در بیان کیفیت معراج، تالیف نموده است.
از جمله نکات مشهور و ویژگی های این رساله، قول بو علی است در روحانی بودن معراج که از عقاید شاذ در این زمینه است، زیرا ما روایات فراوانی در ذیل آیه اول سوره اسراء، داریم که تصریح به جسمانی بودن معراج دارند؛ «سبحان الذی اسر ی بعبده لیلا من المسجد الحر ام الی المسجد الاقصی الذی بار کنا حوله لنر یه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر» «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.» لکن بو علی در مقابل همه این روایات مقاومت کرده و به روحانی بودن معراج قائل شده است و دلیل آن را قابل قبول نبودن صعود و عروج جسم به عالم ملکوت می داند.
گزارش محتوا
رساله معراج نامه، در دو بخش جداگانه تالیف گردیده است.
← عقل و نفس
این رساله، توسط آقای بهمن کریمی، تصحیح و مقدمه نویسی شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه معراج نامه

از هنرمندان نگارگر آن زمان می‌توان به مولانا علی و مولانا قیام‌الدین و امیرخلیل اشاره نمود. از دیگر آثار مکتب هرات معراج نامه میرحیدر می‌باشد که در کتابخانه ملی پاریس نگهداری می‌شود.
از دیگر نسخ نگارگری شده در دوره بایسنقر میرزا می‌توان به، کلیله و دمنه، گلستان سعدی، معراج نامه و خمسه نظامی اشاره کرد.
ترا معراج نامه پیش حق خواند جواهر نامه‌ات خود این سبق خواند
مکتب هرات یکی از سبک‌های نقاشی خراسانی است که در دوره تیموریان و در زمان زمامداری شاهرخ در هرات پایه‌گذاری شد. گستره‌ی تاریخی این مکتب حدود سالهای 836_880 هجری بوده است. همچنین در زمان شاهرخ روابط تجاری و فرهنگی با خاور دور(چین) دوباره بهبود یافت. و شاهرخ دستور نوشتن یک سفرنامه‌ی مصور را به غیاث‌الدین داد و او را به خاور دور فرستاد. وی موقع برگشت از هنرمندان و آثار چین همراه خود آورد. که باعث تاثیر هنر چین بر نگارگری عصر تیموری شد. که تاثیراتش در معراج نامه مشهود است. این سبک در دوره سلطان حسین بایقرا پیشرفت زیادی می‌کند، اما در سال ۱۵۰۷ میلادی با حملهٔ ازبک‌ها رشدش متوقف می‌شود.