مشور

معنی کلمه مشور در لغت نامه دهخدا

مشور. [ م ِش ْ وَ ] ( ع اِ ) آلت انگبین گرفتن. مشوار مثله. ( آنندراج ). آلتی که بدان انگبین چینند. ج ، مشاور. ( ناظم الاطباء ). مشوار. آنچه بدان عسل گیرند و آن چوبی است که عسل گیر با خود دارد. ج ، مشاور. ( از اقرب الموارد ). و رجوع به مشوار شود.
مشور. [ م َ ] ( ع ص ) چیز آراسته. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). چیز آراسته و مزین. || انگبین چیده شده و از کندو درآورده شده. ( ناظم الاطباء ).
مشور. [ م ُ ش َوْ وَ ] ( ع ص ) خجلت زده. شرمگین : و خدای تعالی عذاب از ایشان برداشت. او ندانست که ایشان ایمان آورده اند چون بشنید مشور شد از آن و از خجالت با میان قوم نشد. ( تفسیرابوالفتوح ). و رجوع به تشویر شود. || ثوب مشور؛ جامه با گل کاریزه رنگ شده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مشور در فرهنگ فارسی

خجلت زده شرمگین

جملاتی از کاربرد کلمه مشور

کباب و شراب ار نداری مشور که فرجام این هر دو تلخست و شور
به هر کار در زور کردن مشور که چاره بسی جای بهتر ز زور
اگر فرمان‌بردار باشی در آن فرمان انباز مخواه، تا در آن کار با‌خلل نباشی و دایم پیش خداوند سرخ‌روی باشی؛ اما با دوست و دشمن کریم باش و بر گناه مردم سخت مشور و هر سخنی را بر انگشت مپیچ و بر هر حقی و باطلی دل در عقوبت مردم مبند و طریق کرم نگاه دار، تا به هر زمانی ستوده باشی.
کسی که بهر جفای تو خو کرد به ستم بر او مشور که بر خویشتن جفا کرده است
الورد یک تور کنسرت در طول ماه مارس سال ۲۰۱۱ در چهار کشور متفاوت جنوب شرق آسیا برگزار کرد. او در ماه آوریل سال ۲۰۱۳ تور کنسرتی دیگر به‌نام تور آمریکا در ساحل غربی آمریکا اجرا کرد و در آن تور با یک چهره مشور یوتیوب، جیسون چن همکاری کرد. در ماه جولای سال ۲۰۱۳، الورد برای اولین بار در اروپا به‌صورت زنده آهنگ‌های به‌فروش رفته‌اش در لندن را اجرا کرد. در طول این سفر، الورد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و سایمون لیدرمن از رادیوی بی‌بی‌سی با او مصاحبه‌ای کرد.
گفتمش آیت لطف است مشور زین دلگیر گفتمش سوره مهرست مشور زین مضطر
گفتم مرا مشور که این آب نظم من بر جویبار خاطر او تیره شد روان
که ای شاه بیدار با رای و هوش مشور این بر و بوم و بر بد مکوش
این سفر در شرایطی انجام شد که چندی پیش از آن اختلاس ۳ هزار میلیاردی انتقادات فراوانی را علیه دولت ایجاد و برخی اطرافیان وی به کوتاهی در وظایف خود که منجر به ایجاد فساد شده‌است متهم گردیه بودند. همچنین واکنش ایران به طرح فلسطینیان برای برسمیت شناختن مشور مستقل فلسطین در سازمان ملل از دیگر موضوعات این سفر بود.
زنبور خانهٔ طمع آلوده شد مشور زنبور وار بیش مکن زین و آن فغان
زبان چشم نگه دار تا غلط نکنی ز عکس پرتو ما در مشور و در مخروش