مستغاثی

معنی کلمه مستغاثی در لغت نامه دهخدا

مستغاثی. [ م ُ ت َ ] ( ص نسبی ) فریادی و دادخواه ، و تأویل آن به دو وجه است : یکی آنکه مستغاث اسم مفعول است به معنی کسی که از او دادرسی خواهند و آن حاکم باشد، و یاء آن نسبت باشد و مجموعاً به معنی دادخواه ، وجه دیگر آنکه مستغاث مصدر میمی است و یاء آن نسبت یا یاء فاعلیت باشد و مجموعاً به معنی استغاثه کننده ، چنانکه کسبی به معنی کسب کننده. ( از غیاث ) ( آنندراج ).

جملاتی از کاربرد کلمه مستغاثی

امشب ای پیکِ صبا گر قدمی رنجه کنی مستغاثی سوی مولا بری از مولایی
سعید مستغاثی روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی است. وی از ابتدای سال ۱۳۸۷ به ریاست انجمن منتقدان سینمای ایران برگزیده شد.
سعید مستغاثی کار تحقیقاتی و نوشتاری را از سال ۱۳۶۷ با انتشارات سروش و کتاب «تقویم تاریخ انقلاب اسلامی» آغاز کرد. او از اوایل دهه ۷۰ بوسیله همکاری با بنیاد سینمایی فارابی و فصلنامه این بنیاد وارد مطبوعات سینمایی شد و از آن پس در نشریات مختلف قلم زد. از جمله: هفته نامه سینما، دنیای تصویر، نقد سینما، سوره، اطلاعات بین‌الملل، فیلم و سینما، فیلم و هنر، آفرینش، بنیان، آیینه جنوب، بهار، نوروز، حیات نو، همشهری، جهان سینما، فیلم نگار و… و در این نشریات مسئولیت‌هایی از قبیل دبیر سرویس نقد فیلم، دبیر بخش ایرانی، مسئول بخش خارجی و… را برعهده داشت.
سعید مستغاثی از آغاز تأسیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در سال ۱۳۷۴، عضو آن بود و از سال ۱۳۸۶ وارد شورای مرکزی آن شد و در سال ۱۳۸۷ به ریاست این انجمن انتخاب گردید. وی همچنین در دوره‌های مختلف عضو هیئت‌های داوری این انجمن بوده‌است و در سال ۱۳۸۷ نیز عضو هیئت داوران بخش فیلم‌های اول و دوم جشنواره فیلم فجر بود.
راز آرماگدون عنوان مجموعه تلویزیونی، که توسط سعید مستغاثی در گروه اقتصادی-سیاسی شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و به تهیه کنندگی رضا جعفریان ساخت شد. به گزارش خبرگزاری فارس، این مجموعه مستند در ۴ فصل با نام‌های «راز آرماگدون»، «راز آرماگدون ۲: ارتش سایه‌ها» و «راز آرماگدون ۳: معبد تاریکی» و «راز آرماگدون ۴: پروژه اشباح» طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ از شبکه‌های خبر، یک و سه تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد. قسمت چهار این مجموعه با عنوان پروژه اشباح باعث شد این برنامه در دانشگاه عبری تلاویو واقع در اسرائیل مورد نقد قرار گیرد.
سعید مستغاثی معتقد است که درون‌مایهٔ خروج، اعتراض منطقی، آرام و متین است و در مقابل تئوری شورشِ جوکر (تاد فیلیپس، ۲۰۱۹) قرار می‌گیرد.