محققین
معنی کلمه محققین در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه محققین
دانشمندان و محققین دریافتند، نیتروژن که از اجزاء اصلی خون میباشد، در صورت قرار گرفتن بدن انسان در محیطی پر فشار، نظیر اعماق دریا با سرعتی معادل 200 برابر سریع تر از اکسیژن با خون ممزوج گشته و باعث بروز بیماریهایی میگردد که انسان را از باقیماندن در عمق ناتوان میسازد.
یکی از مناطق شاخص ایران در زمینه صنعت مفرغ، ناحیه لرستان است. لرستان در مرکز نوار غربی ایران و از مجموعه درههای تنگ و باریک و کوههای مرتفع تشکیل شدهاست. شواهد موجود اشاره به فلزکاری لرستان از هزاره چهارم پیش از میلاد دارد. مجموعه اشیای فلزی منسوب به لرستان از نیمه قرن گذشته توسط محققین و پژوهشگران مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته و زینت بخش اکثر موزههای بزرگ جهان میباشد.
عدهای دیگر از محققین نظیر بهار و همایی ممکن است این اصطلاح از «خور» یعنی خورشید و آباد ساخته شده باشد. در ایران، تاجیکستان، افغانستان، و دیگر کشورهای آسیای مرکزی و شبه قاره هند نام بسیاری از شهرها با پسوند آباد خاتمه مییابد.
این روستا در دهستان کلباد شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۲۲۰ نفر (۳۱۲خانوار) میباشد که ۱۰۰ درصد آنان مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند. مردم ریحان آباد از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمارد و قوم تپوری میرسد. مردم ریحان آباد به زبان طبری (مازندرانی) سخن میگویند. سکنه بومی گلوگاه خود را تات مینامند و زبان خود را زبان تاتی مینامند. به گفته محققین تات در زبان اهالی مازندران به معنی بومی، روستایی و یکجانشین میباشد و منظور از تات همان قوم طبری است و منظور از زبان تاتی همان زبان طبری میباشد.
از فضلا و علمای زمان خود ممتاز و بین العوام و الخواص با اعزاز. مدتی در کاشان و چندی در دهلی و هندوستان توقف داشته و در شغل قضا لوای شهرت افراشته. آخر از هند به کاشان مراجعت کرد و در سنهٔ ۹۵۳ وفات یافت. غرض، از محققین و فضلا محسوب میشد و خالی از حالی نبود. این چند بیت از اشعار اوست:
جابُلسا (یا جابُرس / جابُرسا/ جابُلص / جابُلصا) شهری ناشناخته است که در دورترین نقطه مغرب زمین قرار گرفته است. جابلسا در مقابل جابلقا قرار دارد که دورترین شهر در شرق است. میگویند هزار دروازه دارد و بر سر هر دروازه هزار پاسبان نشسته است. به اعتقاد محققین منزل نهایی سالک است. جابلسا گاهی نماد جای بسیار دور است و گاهی نیز رمزی از عالم ارواح، مثال، برزخ یا آخرین مرحله سلوک عرفانی است.
انجمن گل و گیاهان زینتی در حوزه سمپوزیومهای تخصصی نیز فعالیت میکند، بطوریکه با همکاری انجمن بینالمللی علوم باغبانی نخستین سمپوزیوم بینالمللی گل و گیاهان زینتی بومی را با حضور۱۵۰ نفر از متخصصان ایرانی و غیرایرانی از جمله ۲۰ نفر از محققین و استادان از ۱۲کشور مختلف شامل بلژیک، ایتالیا، ژاپن، شیلی، تایلند، روسیه و چند کشور دیگر برگزار کرد.
از اعاظم مشایخ متقدمین و از اماجد محققین بوده. از آن جناب است:
در یکی از آزمایشها، محققین دو بانو را انتخاب کرده و از آنها خواستند تا چهار کارگر دیگر را انتخاب نمایند. آنها به مدت پنج سال در دو اتاق مجزا مشغول به نصب رلهٔ تلفن بودند. خروجی این عمل به صورت مکانیکی و با شمردن رلههای کامل شده، محاسبه میشد. این مطالعات از دوهفته قبل از اینکه این بانوان را به اتاق مجزا انتقال دهند آغاز شد و تا انتهای مطالعات این روند ادامه یافت. در این مطالعات سرپرستی بود که در ارتباط با تغییرات با کارکنان مشورت میکرد و در لحظه از نظرات آنها استفاده میکرد.
در عصر هلنیستی و پس از هلنیستی، «برنامهریزی دولتی اجباری مشخصهترین شرایط تجاری برای حومه امپراتوری بطلمیوسی، برای دولت یونانی هند، و تا حدی مناطق وحشیانه تر امپراتوری سلوکی، پرگامن، شاهنشاهی اشکانی جنوب عربستان و … بود». محققین استدلال کردهاند که اقتصاد اینکا نوعی اقتصاد فرمانی انعطافپذیر بود که حول حرکت و استفاده از نیروی کار به جای کالا متمرکز بود. یک دیدگاه سوداگرایی آن را شامل اقتصادهای برنامهریزی شده میداند.
بعضی محققین که به شکل متفاوتی به قضیه مینگرند، مسئله دیگری را به عنوان دلیل مبدلپوشی زنان ذکر کردهاند. در یک جامعهٔ پدرسالار دلیل پذیرفتن یک نقش مردانه (مثلاً پوشیدن لباسهای مردانه) توسط یک زن میتواند تمایل به بالابردن طبقهبندی اجتماعیاش باشد در حالیکه پذیرفتن یک نقش زنانه توسط یک مرد، طبقهٔ اجتماعیاش را در جامعه پایین میآورد.
آن جناب شیخ احمدبن محمد ابن قاسم بن منصور و ارادتش به جناب شیخ ابوالقاسم جنید بغدادی مشهور است. از قدمای مشایخ و از علمای راسخ است. شیخ ابوعلی کاتب که از کبار متقدمین و محققین است، اخلاص و عقیدت او پذیرفته ودر شأن او گفته که مارَأَیْتُ أجْمَعَ لِعِلْمِ الشَّرِیْعَةِ و الطَّرِیقَةِ و الْحَقِیقَةِ مِنْأبی عَلیّ الرّودباری، غرض، وفاتش در سنهٔ سیصد و بیست و یک و از آن جناب است:
نورعلی تابنده، قطب پیشین سلسله نعمتاللهی مکرراً طالبین و محققین و پیروان را به مطالعه و مداقه در این کتاب توصیه کرده بود. تابنده، در طی چند سال، بهطور هفتگی، به تفسیر این کتاب پرداخت.