مجدلیه
معنی کلمه مجدلیه در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه مجدلیه
داستان کتاب حول یک تئوری خاص درباره تاریخ مسیحیت میگردد که پیش از آن نیز در موردش صحبت شده است و برخی تاریخدانان با آن موافقند. کتاب خون مقدس و جام مقدس منبع اصلی برای این تئوریها میباشد. طبق این تئوری عیسی مسیح با مریم مجدلیه ازدواج کرده و صاحب فرزند شده است و کلیسای کاتولیک و واتیکان با اطلاع از این قضایا، قصد پنهان کردن آنها را دارد. همچنین جام مقدس نه یک شیء، بلکه خود مریم مجدلیه(رحم مریم مجدلیه) است.
کینگ همچنین به نفع نام بردن مریم مجدلیه به عنوان شخصیت مرکزی انجیل مریم استدلال میکند. او خلاصه میکند: «دقیقاً سنتهای مریم بهعنوان یک زن، بهعنوان یک شاگرد نمونه، شاهد خدمت عیسی، بیننده عیسی تجلیلشده و شخصی که بهطور سنتی در رقابت با پطرس بود، او را به تنها شخصیتی تبدیل کرد که میتواند تمام نقشهای مورد نیاز برای انتقال پیامها و معانی انجیل مریم را ایفا کند.»
اما یوحنا فقط از مریم مجدلیه نام میبرد، همان که مسیح از بدن او هفت شیطان خارج کرد.
«چون روز شبّات گذشت، مریم مجدلیه و سالومه و مریم، مادر یعقوب، حنوط خریدند تا بروند و بدن عیسی را تدهین کنند. پس در نخستین روز هفته سحرگاهان، هنگام طلوع آفتاب، به سوی مقبره روانه شدند… پس دیدند که سنگ از جلو مقبره به کناری غلتانیده شدهاست… چون وارد مقبره شدند، جوانی را دیدند که بر سمت راست نشسته بود و ردایی سفید بر تن داشت. از دیدن او هراسان شدند، جوان به ایشان گفت: مترسید! شما در جستجوی عیسای ناصری هستید که بر صلیبش کشیدند. او برخاسته است؛ اینجا نیست… حال بروید و به شاگردان او و به پطرس بگویید که او پیش از شما به جلیل میرود؛ در آنجا او را خواهید دید، چنانکه پیشتر به شما گفته بود. پس زنان بیرون آمده، گریختند. آنها به هیچکس چیزی نگفتند، چرا که میترسیدند».
پیامبران و افراد مورد احترام مذهبی مشهوری از جمله مریم مجدلیه و عیسی مسیح در دین مسیحیت، و در دین اسلام سمیه دختر خباب مادر عمار و پدرش یاسر از دیگر قربانیان شکنجه هستند.
اما در روایت یوحنا، مریم مجدلیه هنگامی به قبر میرسد که سنگ از روی قبر غلتانیده شده و اثری هم از فرشته نیست. او هیچ چیزی را ندیده و بعد به سوی پطرس و یوحنا شتافت و با آنها به طرف مقبره بازگشت، ولی اثری از مسیح و فرشته ندیدند. وقتی پطرس و یوحنا رفتند، مریم به سوی قبر نگاه کرد و فرشته را دید که یکی بالای سر ودیگری پائین پا نشسته بودند!!
در عهد جدید به تعدادی از زنان در حلقهٔ داخلی عیسی اشاره شدهاست و دانشمندان معمولاً او را با احترام با زنان میدانند. در عهد جدید زنان در اوایل کلیسا نیز از مقامهای رهبری نام برده شدهاست. در کلیسای معاصر مسیحی در مورد زنان اختلاف وجود دارد. به عنوان مثال، پولس رسول از جونیا به عنوان «برجسته در میان حواریون» یاد میکند و در مورد زن و رسول بودن جونیا اختلاف نظر وجود دارد. نقش مریم مجدلیه به عنوان رهبر نیز مورد اختلاف است. جنسیت در این موضوعات نقش مهمی ایفا کردهاست که کلیسای مدرن مسیحی نقش زنان را تحت تأثیر قرار داده و همچنان تحت تأثیر قرار میدهد. این دیدگاههای متغیر دربارهٔ زنان در کتاب مقدس در هنر و فرهنگ منعکس شدهاست.
در سال ۱۹۹۳، ساندرا نسخه جدیدی از "ماریا مجدلیه را با تنظیم تکنو و موزیک ویدیوی مربوط به اینده منتشر نمود. ضبط مجدد یک شکست بود. با این وجود، او در آلبوم بعدی انیگما، "صلیب تغییرات"، از جمله آهنگ موفق "بازگشت به معصومیت"، در سه آهنگ خواند.
نگاهی اجمالی به نوعی مسیحیت که تقریباً هزار و پانصد سال از دست رفتهاست…[این] تفسیری رادیکال از تعالیم عیسی را به عنوان راهی به سوی معرفت روحانی درونی ارائه میدهد. رنج و مرگ او را به عنوان راهی برای زندگی ابدی رد میکند. این دیدگاه نادرست را آشکار میکند که مریم مجدلیه به همان اندازه که هست یک فاحشه بودهاست – قطعهای از داستانهای الهیاتی؛ صریحترین و قانع کنندهترین استدلال در هر نوشته اولیه مسیحی برای مشروعیت رهبری زنان ارائه میشود. انتقاد شدیدی از قدرت نامشروع و بینشی اتوپیایی از کمال معنوی ارائه میکند. این دیدگاه نسبتاً عاشقانه ما را در مورد هماهنگی و اتفاق نظر اولین مسیحیان به چالش میکشد. و از ما میخواهد که اساس اقتدار کلیسا را بازنگری کنیم.
یکی از باورهای رایج این است که مریم مجدلیه تنها حواری مسیحی بودهاست ولی این واقعیت توسط کلیسا کتمان شدهاست. باور دیگر این است که مسیح با مریم مجدلیه روابط نزدیکی داشتهاست و ممکن است آن دو با هم ازدواج کرده باشند و فرزندانی داشته باشند، و نوادگان آنها بزرگترین راز مسیحیت است.