گوته
معنی کلمه گوته در فرهنگ فارسی
ولف کانگ . . . مشهورترین نویسنده آلمانی که در فرانکفورت سورلومن متولد شد
جملاتی از کاربرد کلمه گوته
... گوته میگوید: «فرایند روشی بدیع را سبک گویند» و این تعریف در خور آثار درّودی است. همینطور توصیف پل کله در باب برتری تراژیک اندیشه، «دل در قلمرو سر قرار دارد.» در مورد او صادق است…
۱۸ مهرِ ۱۳۵۶ دانشور نخستین سخنرانِ واپسین دورهٔ شبهای شعرِ گوته در باغِ انجمنِ فرهنگیِ روابطِ ایران-آلمان بود و گفتارِ خود را با آیهای از قرآن (ربِّ اشْرَحْ لِی صَدرِی و یَفقَهُوا قَوْلِی) آغاز کرد. موضوعِ سخنرانیِ او «مسائل هنر معاصر در جهان و در کشورهای جهان سوم» بود.
امانوئل کانت و گوته نیز از هواداران این اندیشه بودهاند. همچنین جان لنون در ترانهٔ مشهور تصور کن به این مفهوم اشاره دارد.
متنِ دقیقِ سخنرانی، که از روی نسخهٔ صوتی پیاده شده، در سالِ ۱۳۹۶ با عنوانِ «سخنرانی بهرام بیضایی» در کتابِ شبهای نویسندگان و شاعران ایران: انستیتو گوته − تهران ۲۷–۱۸ مهر ۱۳۵۶ (محمّدحسین خسروپناه) چاپ شد.
یکی دیگر از نقاط مورد اختلاف، قوانین سختگیرانهای است که با ارائه همزمان جایزه به بیش از سه نفر مخالفت میکند. در مواردی که جایزه برای ارج نهادن به موفقیت کار تیمی که بیشتر از سه نفر است در نظر گرفته میشود، ناگزیر یک یا چند نفر از دریافت جایزه محروم میشوند. برای نمونه در سال ۲۰۰۲، جایزهای که به دلیل پیشرفتهای صورت گرفته در زمینه طیفسنجی تودهای در شیمی پروتئین به کویچی تاناکا و جان فن اهدا شد تلاشهای فرانس هیلنکامپ و مایکل کاراس را از مؤسسه شیمی فیزیک و نظریهای دانشگاه گوته فرانکفورت را به رسمیت نشناخت.
بیضایی عضوِ احزابِ سیاسی یا پیروی مکتبِ فکریِ معیّنی نبودهاست. با این همه، نگاهِ انتقادیش به تاریخ و فرهنگِ ایران از خلالِ فیلمها و نمایشها و کتابها و سخنانش کم و بیش الهامبخشِ بازاندیشیخواهیِ تاریخی و اصلاحطلبیِ فرهنگی و اجتماعی بودهاست. مثلاً در سخنرانیِ پاییزِ ۱۳۵۶ در شبهای شعر گوته مسئولیتِ سانسور و آزادمنشی را به گردنِ تودههای مردم انداخت، که در زمانِ خود بدعتی بهشمار میرفت و تأثیری غیر از آن میداشت که اندیشندگانِ انقلابی میخواستند.[نیازمند منبع] بعدها در مقالهٔ «پس از صد سال» (۱۳۷۵) به تجزیه و تحلیلِ انتقادیِ سیرِ تاریخیِ فرهنگ و هنرِ ایران پرداخت.
شبهای شعر گوته یک رویداد فرهنگی سالانه در تهرانِ دههٔ ۱۳۵۰ بود که واپسین دورهاش از ۱۸ تا ۲۷ مهر ۱۳۵۶ برگزار و مشهور شد. در سال ۱۳۵۶ کانون نویسندگان ایران با همکاری انجمن روابط فرهنگی ایران و آلمان، انستیتو گوته، به مدت ده شب، مراسم شعرخوانی و سخنرانی در باغ انجمن فرهنگی روابط ایران-آلمان برگزار کردند. در این ده شب که به «شبهای شعر گوته» معروف شد، بیش از شصت نویسنده و شاعر با گرایشهای مختلف ولی عمدتاً چپ علیه «فضای اختناق و سانسور حاکم» شعر خواندند و سخنرانی کردند.
نیروهای سازماندهی که به سمت نظم فضایی و پایداری میروند، گرایش به شکل دادن واحدهای بصری در گروه بندیهای بسته و فشرده دارند تماشاگر در موقعیت دیدنی پیچیدهای به جستجوی شکلی میپردازد که پایداری بصری بیشتری نشان دهد، یا با آنچه در پیرامونش است مناسبات کمتر آشفتهای داشته باشد. گوته میگوید که «تصویر ثانوی» یک مستطیل مانند به تدریج به شکلی دایرهای انحنا مییابد، درست همان گونه که قطرهای آب گرایش به تطبیق دادن شکل خویش با سطحی راحتتر را دارد؛ واحدهای بصری هم در حد امکان میخواهند محیطی مناسب تر برای خود فراهم آورند و از همه آنچه در پیرامون است، رها شود. بی شک یک سطح بسته به نظر شکیل تر و پایدار تر از سطحی باز و بی حد و مرز میآید.
الناز نوروزی متولد تهران است. خانوادهٔ او مدت کوتاهی پس از تولدش به هانوفر، آلمان نقل مکان کردند نوروزی تابعیت آلمانی دارد. او از چهارده سالگی به عنوان مدل شروع به کار کرد. تا ۱۹ سالگیاش او سالها به آسیا و اروپا سفر کرد. پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان گوته در هانوفر، تصمیم گرفت به هند نقل مکان کند.
اِگمونت، اپوس ۸۴، مجموعهای از ۱۰ قطعه موسیقی متن است که در سال ۱۸۱۰ توسط لودویگ فان بتهوون برای نمایشنامهای با همان نام از یوهان ولفگانگ فون گوته تصنیف شد. محبوبترین و شناختهشدهترین قطعهٔ این مجموعه نخستین قطعه موسوم به «اوورتور اگمونت» است.