گوتا
معنی کلمه گوتا در لغت نامه دهخدا

گوتا

معنی کلمه گوتا در لغت نامه دهخدا

گوتا. [ گ ُ ] ( اِخ ) شهری از آلمان شرقی که در کنار کوهستان تورینگروالد واقع شده و دارای 57800 تن جمعیت است. کلیسایی از قرون چهاردهم و پانزدهم م. و مؤسسه علوم جغرافی که به سال 1786 به دست ژوستوس پرتس تأسیس شد در این شهر باقی است.فلزکاری و ماشین آلات سازی و چینی سازی آن شهرت دارد.

معنی کلمه گوتا در فرهنگ فارسی

شهریست در کشور جمهوری دموکراتیک آلمان واقع در دامنه [ تورینگروالد ] که دارای ۵۷٠٠٠ تن سکنه و مرکز صنایع فلزسازی و چینی سازی است . در این شهر کلیسایی از قرن ۱۴ و ۱۵ م . باقی مانده و دارای یک انستیتوی جغرافیایی است که در سال ۱۷۸۶ بدست [ ژوستوس پرت ] تاسیس شده .
شهری از آلمان شرقی که در کنار کوهستان تورینگر والد واقع شده .

معنی کلمه گوتا در دانشنامه عمومی

گوتا شهری در ایالت تورینگن آلمان است. این شهر به خطوط راه آهن آلمان متصل است.
گوتا (سوئد). گوتا ( به سوئدی: Göta ) یک منطقهٔ مسکونی در سوئد است که در بخش لیلا ایدت واقع شده است. گوتا ۱٫۰۲ کیلومتر مربع مساحت و ۹۲۰ نفر جمعیت دارد.
گوتا (ناحیه). گوتا ( به آلمانی: Landkreis Gotha ) یک ناحیه در آلمان است که در تورینگن واقع شده است. گوتا ۱۴۶٬۶۳۲ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه گوتا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه گوتا در دانشنامه عمومی

معنی کلمه گوتا در دانشنامه آزاد فارسی

گوتا (آلمان). گوتا (آلمان)(Gotha)
شهری در تورینگن، در آلمان، با ۵۲,۲۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۵). دارای صنایع تولید کاشی و سرامیک، ابزار دقیق و نساجی است. قبلاً پایتخت دوک نشین ساکس ـ کوبورگ ـ گوتا، و محل تجارت و مرکز فرهنگی در قرون وسطا بود. کاخ ـ قلعۀ باروک (تأسیس در ۱۶۴۳ـ۱۶۵۴) بارزترین بنای تاریخی شهر است.
گوتا (سوید). گوتا (سوئد)(Gota)
(به سوئدی: یوتا) رودی به طول ۱۰۹ کیلومتر، در جنوب سوئد. از دریاچۀ وانِرن سرچشمه می گیرد و به تنگۀ کاتگات می ریزد؛ این تنگه، دانمارک را از سوئد جدا کرده است. یوتا در شهر کونگلوْ به دو قسمت تقسیم می شود، شاخۀ جنوبی از گوتبورگ (یوتبوری) می گذرد. این رود قابل کشتی رانی است.

جملاتی از کاربرد کلمه گوتا

عنوان دوک ادینبرو برای بار دوم توسط ملکه ویکتوریا در ۲۴ مه ۱۸۶۶ ایجاد شد. با وجود آن که عنوان سنتی پسر دوم پادشاه دوک یورک بود، ملکه ویکتوریا عنوان دوک ادینبرو را به پسر دوم خود شاهزاده آلفرد اعطا کرد. آلفرد در ۱۸۹۳ به مقام دوک ساکس کوبورگ و گوتا در امپراتوری آلمان رسید اما کماکان عناوین بریتانیایی خود را حفظ کرد. تنها پسر آلفرد در سال ۱۸۹۹ درگذشت و عنوان دوک ادینبرو با مرگ آلفرد بدون وارث باقی ماند.
بسیاری از روشنفکران و سیاستمداران ترقی‌خواه بانفوذ از اعضای آن بودند. این گروه شخصیت‌های ادبی ای چون یوهان ولفگانگ فون گوته و یوهان گوتفرید فون هردر و دوک حاکم گوتا و وایمار را جذب خود کرد.
حاصل این ازدواج ۹ فرزند بود. وی در سال ۱۸۶۱ در ۴۲ سالگی درگذشت. بعد از مرگ ملکه ویکتوریا، ادوارد پسر بزرگ او و آلبرت به عنوان اولین پادشاه خاندان ساکس-کوبرگ و گوتا به سلطنت بریتانیا رسید.
در این گیرودار، یک ارتش به استعداد ۷۰٬۰۰۰ نفر از سامنیت‌ها و لوکانی‌ها تحت فرماندهی پونتیوس تلسینوس∗ نیرومند، مارکوس لامپونیوس∗ و گوتا به سوی شمال درحرکت بودند تا به کمک ارتش محاصره شدهٔ ماریوس در پرنسته بشتابند. سولا برای جلوگیری این مانور، محاصرهٔ کیوزی را رها نموده و فوراً به‌سوی جنوب حرکت کرد تا راه نیروهای تازه‌نفس دشمن را سد کند.
این دودمان که اصالتی آلمانی دارد، شاخه‌ای از خاندان ساکس-کوبرگ و گوتا محسوب می‌شود. در سال ۱۹۱۷ جرج پنجم در دوران جنگ جهانی اول به دلایل آلمان‌هراسی و ضدآلمانی نام خانوادگی خاندان خود را از نام آلمانی به وینزر که برگرفته از نام قلعه وینزر است، تغییر داد.
رویتر در ۱۷ مارس ۱۸۵۷ به عنوان یک شهروند بریتانیایی پذیرفته شد و در ۷ سپتامبر ۱۸۷۱ دوک آلمانی زاکسن-کوبورگ و گوتا لقب بارون (فرایهر) را به یولیوس رویتر اعطا کرد. این عنوان بعدتر توسط ملکه ویکتوریا به منظور انتقال تمام مزایای نجیب‌زادگی در انگلستان تأیید شد.
این دانشگاه مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پیشرفته ماکس وبر، مرکز تحقیقاتی گوتا برای مطالعات علمی فرهنگی و اجتماعی، و مدرسه سیاست عمومی ویلی برانت است.
لاستیک طبیعی عمدتاً از پلی سیس ایزوپرن با جرم مولکولی 100000 تا 1000000 گرم در مول تشکیل شده است. به طور معمول لاستیک طبیعی حاوی چند درصد از مواد دیگر مانند پروتئین ها، اسیدهای چرب، رزین ها و مواد معدنی است. برخی از منابع طبیعی لاستیکی، به نام گوتا پرکا، از ترانس-1،4-پلی‌سوپرن، یک ایزومر ساختاری که دارای خواص مشابه، اما نه یکسان است، تشکیل شده‌اند.
جنگ جهانی اول نشان داد که هواپیماها می‌توانند بخش مهمی از میدان نبرد باشند، اما در برخی کشورها این چشم‌انداز حمله هوایی استراتژیک بود که موضوع اصلی بود و هم تهدید و هم فرصت بود. تجربه چهار سال حملات هوایی به لندن توسط بمب‌افکن‌های زپلین و گوتا جی وی به‌ویژه بر بریتانیا تأثیر گذاشته بود و اگر نگوییم یکی از محرک‌های اصلی برای تشکیل نیروی هوایی مستقل بود. با بهبود قابلیت‌های هواپیماها و موتورهای آن‌ها، مشخص بود که نقش آن‌ها در جنگ‌های آینده با افزایش برد و بار تسلیحاتی، حیاتی تر خواهد بود. با این حال، در سال‌های بلافاصله پس از جنگ جهانی اول، دورنمای یک جنگ بزرگ دیگر، به‌ویژه در اروپا، جایی که توانمندترین کشورها از نظر نظامی بودند، و بودجه کمی در دسترس بود، دور به نظر می‌رسید.
در عصب‌کشی این مواد به‌طور کامل برداشته و تخلیه می‌شوند و سپس به کمک سرم فیزیولوژی ومواد ضد عفونی کننده تمیز می‌شوند و آنگاه به وسیله یک سوهان کوچک، شکل‌دهی و با محلول شست‌وشو، عفونت‌زدایی می‌شوند و پس از قرار دادن میله‌ هایی بسیار نازک بنام گوتا که در اصل از جنس پوست نوعی درخت می‌باشد به همراه سیلر در داخل کانال ریشه دندان، عاج دندان را با ماده‌ای ترمیمی مثل آمالگام یا کامپوزیت که با مواد دیگر واکنش نمی‌دهد پر می‌کنند. بعد از این عمل، دندان می‌میرد و اگر بعد از این، دندان عفونی شود باید تحت درمان ریشه (عصب‌کشی) مجدد یا عمل جراحی انتهای ریشه قرار گیرد.