گوان
معنی کلمه گوان در لغت نامه دهخدا

گوان

معنی کلمه گوان در لغت نامه دهخدا

گوان. [ گ َ ] ( اِ ) جمع گو است که پهلوانان و دلیران وشجاعان با شکوه و نهیب باشند. ( برهان ) :
بدان ای دلاور یل پهلوان
که بادی همه سال پشت گوان.( گرشاسب نامه ). || ( اِخ ) نام مبارز بود. ( لغت فرس ). نام مبارزی. ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ) :
گوان پهلوانی بود زورمند
به بازوی برز و به بالا بلند.فردوسی ( از لغت فرس ص 397 ).این کلمه در فهرست ولف پیدا نشد.
گوان. [ گ َ ] ( اِ ) بن. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به گوانه و بُن ( اِ ) شود.
گوان. [ گ ِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان حومه بخش جاسک شهرستان بندرعباس که در شمال خاوری جاسک و سر راه مالرو میناب به جاسک واقع شده و سکنه آن 30 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
گوان. [ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان سیریک بخش میناب شهرستان بندرعباس که در 146000 گزی جنوب میناب ، سر راه مالروجاسک به میناب واقع است. هوای آن گرم مالاریایی و سکنه آن 20 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه گوان در فرهنگ فارسی

ده کوچکی است از دهستان سیریک بخش میناب شهرستان بندر عباس

معنی کلمه گوان در دانشنامه عمومی

گوان ( به انگلیسی: Govan ) یک محله در بریتانیا است که در گلاسگو واقع شده است. گوان ۱٫۶۳ کیلومتر مربع مساحت و ۵٬۸۶۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه گوان در دانشنامه آزاد فارسی

گوان (guan)
هر یک از چندین گونۀ پرندۀ بزرگ قرقاول شکل. این پرندگان بومی جنگل های امریکای مرکزی و جنوبی اند. این پرندگان با اندازه ای تقریباً برابر بوقلمون، پاهایی بلند و قوی دارند و گروهی زندگی می کنند. رنگ این پرندگان سبز زیتونی، یا قهوه ای است. کوراسوها نیز در این خانواده، خانوادۀ کراسیده، قرار دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه گوان

گزیده همه کار دیده گوان سر هر هزاری یکی پهلوان
ابا نامور صد هزار از گوان دلیران وگردان روشن روان
شکسته شود دل گوان را به جنگ بود این سخن نیز بر شاه ننگ
منگ هوو و ارتش نانمان او سپس به سمت چنگدو، پایتخت شو حرکت می‌کنند. نیروهای نانمان توسط ژانگ بائو و گوان سوئو که نانمان را برای دفاع از میراث پدرانشان (به ترتیب ژانگ فی و گوان یو) نگه می‌دارند، از پل‌ها عقب نگه داشته می‌شوند. منگ هوو آخرین ژنرال شو را می‌کشد و سرزمین را فتح می‌کند.
چو یک‌یک بگفت از نشان گوان بپیش فرود آن شه خسروان
در تاریخ ۵ ژانویه، نیروهای کمونیست در یک شهر ۸۰ هزار نفری به رهبری شانگ گوان یونشیانگ در شهر ماولین محاصره شدند و روزها بعد حمله کردند. پس از روزها جنگ، به دلیل کثرت نیروهای نظامی ناسیونالیست، خسارات سنگین - از جمله بسیاری از کارگران غیرنظامی که ستادهای سیاسی ارتش را کار می‌کردند - به ارتش چهارم جدید وارد شد. در ۱۳ ژانویه، یئ تینگ که می‌خواست افرادش را نجات دهد، برای مذاکره در مورد شرایط به مقر شانگوان یونشیانگ رفت. به محض ورود، او بازداشت شد. کمیسار سیاسی ارتش چهارم جدید شیانگ یینگ کشته شد و تنها ۲۰۰۰ نفر به سرپرستی هوانگ هووکسینگ و فو کیوتائو توانستند از این گروه فرار کنند.
تنها پس از شکست لیو بی، یوان شائو شروع به اجرای نقشه خود برای حمله به سائو سائو کرد، اما این بار تیان فنگ با تصمیم او مخالفت کرد و گفت که فرصت آنها گذشته‌است. یوان شائو از تیان فنگ عصبانی شد و تیان را به زندان انداخت و پس از آن ارتش خود را به سمت جنوب هدایت کرد تا به سائو سائو حمله کند. در نبرد بوما، ژنرال یوان شائو، یان لیانگ توسط گوان یو کشته شد، در حالی که یکی دیگر از ژنرال‌های یوان، ون چو، در عملیاتی علیه نیروهای سائو سائو کشته شد. روحیه ارتش یوان شائو به شدت تحت تأثیر از دست دادن دو ژنرال قرار گرفت.
داستان از سال‌های پایانی سلسلهٔ هان (حدود ۱۸۴ میلادی) آغاز می‌شود. زمانی که خواجه‌های نالایق درباری، امپراتور را فریب داده و کارمندان شایسته را تبعید کردند. دولت در همهٔ رده‌ها به فساد عظیمی دچار شد که به تزلزل امور در امپراتوری منجر شده بود. به هنگام سلطنت امپراتور لینگ، یکی مانده به آخرین امپراتور سلسلهٔ هان، شورش دستار زرد به رهبری ژانگ جیائو که به انجام جادوی تائویستی هم متهم بود، شعله‌ور شد. ژانگ جیائو وانمود می‌کرد که شفابخشی دوره‌گرد است که بیماران را درمان می‌کند اما مخفیانه مردم را به طغیان فرا می‌خواند. در این دورهٔ هرج و مرج بسیاری از شخصیت‌های اصلی داستان معرفی می‌شوند؛ لیو بی، گوان یو، ژانگ فی، سائو سائو و دیگران.
امپراتور دائو گوآنگ لین ز شو کیشان (مقام منچو) گوان تیانپی (مقام منچو) † یشان (مقام منچو) ییجینگ (شاهزاده) یلیبو چن هواچنگ † جی یونفی † یانگ فانگ (ژنرال) کیینگ (مقام منچو)
او در۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ به باشگاه فوتبال بیجینگ گوان چین پیوست و اما فقط یک سال در این تیم بازی کرد. او در ۴۵ بازی ۲۶ گل برای این تیم به ثمر رساند.
اولسان هیوندای هم با تیم‌های توکیو، شانگهای شنهوا، پرث گلوری، ملبورن ویکتوری، بیجینگ گوان و ویسل کوبه مسابقه داد و جالب اینکه غیر از ۱ بازی برابر توکیو، تمامی بازی‌هایش را برده بود.
او که در انتخابات سراسری ۱۹۸۷ میلادی خود را برای برنده شدن کرسی لینلیتگو نام‌زد نموده اما مغلوب تام دالیل از حزب کارگر شده بود، تصمیم گرفته شد تا سیلارس به عنوان نام‌زد حزب ملی اسکاتلند در انتخابات میان دوره‌ای گلاسگو-گوان معرفی گردید. کرسی گوان یک کرسی حزب کارگر بود (هرچند همسر سایلارس، مارگو مک‌دونالد پانزده سال قبل در ۱۹۷۳ میلادی توانسته بود در یک انتخابات میان دوره‌ای برنده این کرسی از جانب حزب ملی اسکاتلند شود)، اما سیلارس به‌طور شگرفی برنده این کرسی شد.
خجسته برو بوم ایران که شیر همی پروراند گوان دلیر
تنها سه سال پس از به دست گرفتن قدرت، پادشاه وو درگذشت و پادشاهی به پسر جوانش، پادشاه چنگ، سپرده شد. حاکم ژو با موفقیت نایب‌السلطنگی را در اختیار گرفت و خودش پادشاهی را اداره کرد؛ این امر باعث شورش پیروان ناراضی شانگ، و حتی بستگان خود او، به ویژه برادر بزرگ‌ترش گوان شو شد. در عرض پنج سال، حاکم ژو موفق شد سه محافظ و سایر شورش‌ها را شکست دهد و ارتش ژو به سمت شرق پیشروی کردند و سرزمین‌های بیشتری را تحت سلطه ژو درآوردند.
برآمد ز دریا گو نره شیر پی او گوان و یلان دلیر
بسالار نوبت بفرمود شاه که گودرز و طوس و گوان را بخواه
به پنجم سخن کآگهی خواستی به مهر گوان دل بیاراستی
با این نیروی تقویت شده، ارتش ژاپن در تاریخ ۲۱ دسامبر، آغاز عملیات بزرگ ضد راهزن در منچوری را اعلام کرد. این عملیات برای سرکوبی یک جنبش مقاومت در حال رشد توسط مردم محلی چینی در استان لیائونینگ و گیرین بود. در ۲۸ دسامبر، بعد از استعفای همه اعضای دولت قدیمی نانجینگ، یک دولت جدید در چین تشکیل شد. این امر نیروهای نظامی را به آشوب انداخت، و ارتش چین تا جنوب دیوار بزرگ چین در استان هبئی عقب‌نشینی کرد، یک حرکت تحقیر آمیز که موجب کاهش تصویر بین‌المللی چین شد بعد از این که نیروهای مدافع چینی بدون درگیری در جنگ عقب‌نشینی کردند، نیروهای ژاپنی چینچو را در ۳ ژانویه ۱۹۳۲ اشغال کردند. روز بعد ژاپنی‌ها با اشغال شان‌های گوان عملیات نظامی خود را در منچوری جنوبی تکمیل کردند.
بدیشان ببخشید سیصد هزار گوان گزیده نبرده سوار
گوی بُد سپهدار و پشت گوان گرامی و عم زاده پهلوان