گوادیانا

معنی کلمه گوادیانا در لغت نامه دهخدا

گوادیانا. ( اِخ ) وادی یانه. وادی آنه.رودخانه ای است در اسپانیا و پرتغال که مریدا و باداژز را مشروب میکند و به اقیانوس اطلس میریزد. طول این رود 640 هزار گز است. رجوع به غوآدیانه ، و لاروس کوچک و الحلل السندسیة ج 1 ص 29 و 58 و ج 2 ص 43 شود.

معنی کلمه گوادیانا در فرهنگ فارسی

یا وادی یانه یاوادی آنه رودخانه ای ایست در اسپانیا و پرتغال که مریدا و باداژز را مشروب میکند و به اقیانوس اطلس میریزد .

معنی کلمه گوادیانا در دانشنامه آزاد فارسی

گوادیانا (Guadiana)
رودی به طول ۸۰۰ کیلومتر، در اسپانیا و پرتغال. سرچشمۀ آن رود سانکارا است که خود در استان کوئنکا در مرکز اسپانیا سرچشمه می گیرد. گوادیانا در جهت غرب تا باداخوس جریان می یابد، سپس به سمت جنوب می رود و با عبور از مرز اسپانیا و پرتغال، در آیامونتِه، واقع در استان اوئِلوا، به اقیانوس اطلس می ریزد.

جملاتی از کاربرد کلمه گوادیانا

جزایر مادیرا و آزور در اقیانوس اطلس به ترتیب حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و ۱۲۰۰ کیلومتر در سمت جنوب غربی با سرزمین اصلی فاصله دارد. رودهای مهم پرتغال، تاگوس (ریو تژو)، دورو، رود گوادیانا و بلندترین نقطه سرزمین اصلی قله استرلا با ۱۹۹۳ متر ارتفاع است. پرتغال آب و هوایی معتدل دارد که در شمال مرطوب‌تر و در جنوب و نواحی دور از دریا خشک‌تر و گرم‌تر است.
پرتغال از مشرق و شمال به اسپانیا محدود است. مساحت پرتغال ۹۲٬۲۱۲ کیلومتر مربع است؛ یعنی کم و بیش اندازه مجارستان یا اردن. طول این کشور، از شمال به جنوب، ۶۳۰ کیلومتر و حداکثر عرضش ۲۱۷ کیلومتر است. طول خطوط ساحلی آن، در مغرب از رود مرزی مینیو در شمال تا تخته‌سنگ‌های ساحلی و پرتگاه‌های مرتفع دماغه سنن وینسنت ۶۴۰ کیلومتر است، و در جبهه جنوبی، از این دماغه تا دهانه رود گوادیانا ۱۶۰ کیلومتراست. کلیه بندرگاه‌های عمده در مغرب کشور قرار دارند.