گوادلوپ
معنی کلمه گوادلوپ در لغت نامه دهخدا

گوادلوپ

معنی کلمه گوادلوپ در لغت نامه دهخدا

گوادلوپ. [ دِ ] ( اِخ ) یکی از جزایر آنتیل کوچک متعلق به فرانسه که جمعیت آن 278000 تن است. مرکز آن لاباس تر است که 18800 تن جمعیت دارد. شهرهای مهم آن عبارتند از: پوانت ا پیتر ، لومول ، پرت لویی ، سنت ماری ، سنت ان ، سن فرانسوا . گوادلوپ از دو جزیره باس تر و گراندتر تشکیل شده که شاخه ای از دریا آنها را از هم جدا میکند. باس تر برخلاف نامش مرتفعترین ِ این جزایر است ( کوه آتش فشان لاگراندسوفریر 1484 متر ارتفاع دارد ). اما گراندتر فلاتی است که ارتفاعش کمی از 100 متر تجاوز میکند. جزایر لادزیراد، له سنت ، ماری گالانت ، سن بارتلمی و سن مارتن شمالی متعلق به گوادلوپ است. محصولات آن عبارت است از نیشکر، عرق نیشکر، موز، وانیل و کاکائو. گوادلوپ در سال 1635 م. به وسیله فرانسویان اشغال شد ولی چند مرتبه انگلیسیها آن را تصرف کردند تا در 1815 مجدداً فرانسویان آن را متصرف شدند و سرانجام در سال 1946 یکی از استانهای فرانسه شد.

معنی کلمه گوادلوپ در دانشنامه عمومی

گوادلوپ ( گوادو لوپ هم نوشته اند ) ( به فرانسوی: Guadeloupe ) مجمع الجزایری است واقع در غرب اقیانوس اطلس در دریای کارائیب، جنوب مونتسرات و شمال دومینیکا.
این مجمع الجزایر یکی از پنج شهرستان فرادریایی فرانسه به شمار می رود. کنفرانس سرنوشت ساز گوادولوپ در این مجمع الجزایر برگزار شد.
این مجمع الجزایر بخشی از آنتیل کوچک است.
مجمع الجزایر گوادلوپ برای اولین بار توسط کریستوف کلمب در سال ۱۴۹۳ میلادی کشف شد و آن را کاروکرا ( Karukera ) یا " جزیرهٔ آبهای زیبا " نامید.
در سال ۱۶۳۵ گوادلوپ توسط فرانسویان تسخیر شد. مدتی نیز بریتانیا بر آن تسلط داشت؛ ولی از سال ۱۹۴۶ مجمع الجزایر گوادلوپ به صورت یکی از شهرستان های فرادریایی فرانسه درآمد.
از سال ۲۰۰۶ میلادی، ژان ژاک بروت به عنوان حاکم این مجمع الجزایر برگزیده شد.
پایتخت مجمع الجزایر گوادلوپ، شهر باس - تر ( Basse - Terre ) است که جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۱۳ برابر با ۱۱٬۳۹۵ نفر اعلام شده است.
مساحت گوادلوپ ۱٬۶۲۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن مطابق با سرشماری سال ۲۰۱۳ میلادی برابر با ۴۰۲٬۱۱۹ نفر بوده است.
از مهم ترین جزایر گوادلوپ می توان به جزایر دو قوی باستر ( Basse - Terre ) و گرانده تر ( Grande - Terre ) و شش جزیرهٔ ماری گالانته ( Marie - Galante ) ، لس ساینتس ( Les Saintes ) ، لا دسیرت ( La Désirade ) ، سنت بارتلمی ( St. Barthélemy ) ، سنت مارتین ( St. Martin ) و لا گرانده سوفیره ( La Grande Soufrière ) اشاره کرد.
از جمله جانوران بومی این منطقه می توان به آنول پلنگی اشاره کرد.
۷۲٪ از مردم گوادلوپ را سیاه پوستان، ۱۴٪ را هندی ها، ۹٪ را سفیدپوستان، ۲٪ را لبنانی ها و ۱٪ را چینی ها تشکیل می دهند. دین ۸۶٪ از اهالی گوادلوپ، کاتولیک است و ۵٪ از آن ها پروتستان هستند. دین حدود ۴٪ از آن ها هندوئیسم می باشد.
زبان رسمی گوادلوپ، فرانسوی است.
واحد پول گوادلوپ، یورو است. توریسم از مهم ترین صنایع در گوادلوپ محسوب می شود.
گوادلوپ فاقد پرچم رسمی است و از پرچم فرانسه استفاده می کند.
• باس - تر
معنی کلمه گوادلوپ در دانشنامه عمومی
معنی کلمه گوادلوپ در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه گوادلوپ

معنی کلمه گوادلوپ در دانشنامه آزاد فارسی

گوادِلوپ (Guadeloupe)
جزایری در جزایر لیوارد، در هند غربی (وست ایندیز)، با ۱,۷۰۵ کیلومتر مربع مساحت و ۴۵۲,۷۷۶ نفر جمعیت (۲۰۰۶). نُه جزیرۀ مسکونی دارد و از ولایت های برون مرزی فرانسه است. جزایر اصلی عبارت اند از باس ـ تر و گراند ـ تر (سرزمین بزرگ). شهر مهم و مرکز اداری آن باس ـ تر (باستر) نام دارد و پوئنت اِپیتر مهم ترین آبادی آن است. بومیان ساکن کاریب آن را کاروکرا (جزیرۀ آب های زیبا) می نامند. کریستف کلمب در ۱۴۹۳م، در حالی که با مقاومت بومیان کاریب روبه رو شده بود، در این جزایر پیاده شد. گوادِلوپ در ۱۶۳۵ به تصرّف فرانسه درآمد. زبان رسمی مردم آن فرانسوی و زبان گفتاری آن ها کرئول (بومی) است.

جملاتی از کاربرد کلمه گوادلوپ

او در ۳۱ مارسِ ۱۸۸۷ در جزیره گوادلوپ واقع در دریای کارائیب در آمریکای مرکزی به دنیا آمد و بعدها تصویر زادگاه و دریا را در آثار خود منعکس کرد. پدرش وکیل دعاوی بود که در یازده سالگی آلکسی درگذشت و خانواده او که پس از ویرانی املاک بر اثر زلزله به فقر دچار گشت، به فرانسه مهاجرت نمود.
الکساندر در ۲۸ مه ۱۹۹۱ در گوادلوپ به دنیا آمد. او کوچکترین پسر خانواده از ۴ پسر خانواده بود.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال تیم ملی فوتبال گوادلوپ بازی کرده‌است.
براثر توفند ماریا در پورتوریکو یک‌نفر کشته شد. همین توفند در جزایر آنتیل ۹ کشته، در دومینیکا ۱۵ کشته و ۲۰ مفقود و در گوادلوپ ۲ کشته برجای گذاشت. دو نفر دیگر هم در همین مجمع الجزایر در دریا ناپدید شدند.دولت پورتوریکو پس از یک سال تعداد تلفات را 2975 نفر اعلام کرد.
باشگاه ورزشی گوسیه یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای از گوادلوپ است که در شهر لو گوسیه واقع شده است.
ایرکارائیب یک شرکت هواپیمایی اقتصادی و ارزان قیمت متعلق به کشور فرانسه است که پرواز های خود را از جزایر غربی فرانسه در دریای کارائیب به مرکزیت فرودگاه بین‌المللی پوانت آ پیتر گوادلوپ به شهرهای مختلف آمریکای مرکزی و فرودگاه اورلی پاریس برگزار می کند. ناوگان هوایی این شرکت متشکل از ایرباس ای۳۳۰ ، ایرباس ای۳۵۰ و هواپیماهای کوتاه برد ای‌تی‌آر ۷۲ می باشد.
تیم ملی فوتبال گوادلوپ نمایندهٔ کشور گوادلوپ در مسابقات بین‌المللی است که زیر نظر فدراسیون فوتبال گوادلوپ فعالیت می‌کند.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال جزیره گوادلوپ بازی کرده‌است.
دومینیکا جزیره‌ای در دریای کارائیب است که در نیمه راه بین جزایر فرانسوی گوادلوپ (در شمال) و مارتینیک (در جنوب) واقع شده‌است. دومینیکا به دلیل گیاهان و جانوران دیدنی، سرسبز و متنوع که توسط یک مجموعه از پارک‌های طبیعی گسترده محافظت می‌شود، به عنوان «جزیره طبیعت کارائیب» شناخته می‌شود. این جزیره چهارمین جزیره بزرگ در شرق کارائیب با جمعیتی عمدتاً آفریقایی‌تبار است.