گنهران

گنهران

معنی کلمه گنهران در لغت نامه دهخدا

گنهران. [ گ ُ ن ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کرون بخش نجف آباد شهرستان اصفهان که در 70 هزارگزی شمال باختر نجف آباد و 7 هزارگزی شوسه نجف آباد به دامنه واقع شده است. هوای آن معتدل و سکنه اش 869 تن است. آب آن از قنات تأمین میشود. محصول آن غلات ، انگور، سیب زمینی ، بادام ، کتیرا و پنبه و شغل اهالی زراعت و صنایع دستی زنان کرباس بافی. راه آن مالرو است. دبستان دارد. ( از فرهنگ جغرفیائی ایران ج 10 ).

معنی کلمه گنهران در دانشنامه عمومی

گنهران ، روستایی از توابع بخش کرون شهرستان تیران و کرون در استان اصفهان ایران است. این روستا در اقلیم سردسیر و کوهستانی غرب استان اصفهان قرار گرفته است و محصولات کشاورزی آن عمدتاً مشتمل بر گندم و سیب زمینی می باشد. در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی و کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی، بعضی از اهالی به مشاغلی مثل فراوری موسیر روی آورده اند که بهترین نوع موسیر از نظر صادرات و مصرف داخلی می باشد.
متأسفانه در اثر مهاجرت های بی رویه به شهرهای اطراف، ساکنین این روستا به شدت تحلیل رفته و احتمال می رود در سال های آینده به کل خالی از سکنه گردد.
با توجه به قدمت ۵۰۰ ساله روستای گنهران این نام گرفته شده از کلمه زردشتی به معنای تیغ آفتاب است و همچنین گفته شده با توجه به رویش بیش از صد نوع گل و گیاه در این روستا ابتدا گلهران و سپس به نام گنهران تغییر نام پیدا کرده است.
با توجه به قدمت ۵۰۰ ساله روستای گنهران این نام گرفته شده از کلمه زردشتی به معنای تیغ آفتاب است و همچنین گفته شده با توجه به رویش بیش از صد نوع گل و گیاه در این روستا ابتدا گلهران و سپس به نام گنهران تغییر نام پیدا کرده است.
در این روستا فامیلهای متفاوتی موجود می باشد از فامیلهای این روستا می توان عابدی, اسماعیلی, صفری , مختاری, پناهی, دارانی, دوبراری, نوروزی, خدابخشی, قاسمی, باقری, اکبری و. . . . را نام برد.

جملاتی از کاربرد کلمه گنهران

در روزگارقاجار، مرکز حکومت، در دهق و اصفهان بوده، و وسیله رفت وشد مردم بیشتربا الاغ و قاطرانجام می‌شده‌است. امروزه جاده آسفالت از چهارسو ازدماب می‌گذرد: یکی ازسوی دهق، دیگری ازسوی گلپایگان و رحمت آباد، و سومی از سوی فریدن و اشن، وچهارمی از سوی جاده اصفهان داران و گنهران وگلدره.
هر چند آگاهی چندانی از تاریخ پیش از اسلام این منطقه در دست نیست، اما با توجه به پیداشدن گورهایی به شیوهٔ اشکانی در روستای گنهران کرون، دیرینگی این منطقه را می‌توان دست‌کم به دوران اشکانیان رساند. این منطقه در گذشته از مکان‌های مورد علاقهٔ دولتمردان بوده و ظل‌السلطان، به تفصیل از شکارگاه‌ها و وضعیت اقلیمی این منطقه، یاد کرده‌است.