گنجک

گنجک

معنی کلمه گنجک در لغت نامه دهخدا

گنجک. [ گ َ ج َ ] ( اِخ ) گنجک یا شیز اقامتگاه تابستانی خسروپرویز که ظاهراً در نواحی دریاچه ارومیه در سر راه مراغه و تبریز در نزدیک لیلان بوده است. نظربه تعریف مفصلی که مسعربن مهلهل کرده در نزدیک آن معدنها و چشمه نفتی بوده که آتشکده آذرگشسب بواسطه آن روشن بوده است. ( مزدیسنا تألیف معین چ 1 ص 202 و چ 2 ص 315 ). و رجوع به یشتها ج 2 ص 241 شود. معرب آن جَزنَق است. رجوع به معجم البلدان شود.
گنجک. [ گ َ ج َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان مشهد مرغاب بخش زرقان شهرستان شیراز که در 108000گزی شمال خاوری زرقان و 3000گزی راه شوسه شیراز به اصفهان واقع شده است. هوای آن معتدل و سکنه اش 140 تن است. آب آن از رودخانه سیوند تأمین میشود. محصول آن غلات ، چغندر، میوه و شغل اهالی زراعت و باغبانی و صنایع دستی آنان قالیبافی و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه گنجک در فرهنگ فارسی

اقامتگاه تابستانی خسرو پرویز که ظاهرا در نواحی دریاچه ارومیه در سر راه مراغه - تبریز در نزدیکی لیلان بوده است گویند در نزدیکی آن چشمه نفتی بوده که آتشکده آذر گشسب بواسطه آن روشن میشده است .
دهی است از دهستان مشهد مرغاب بخش زرقان شهرستان شیراز

معنی کلمه گنجک در دانشنامه عمومی

گنجک (زرآباد). گنجک، روستایی در دهستان تنبلان بخش کاروان شهرستان زرآباد در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۴۹۷ نفر ( ۱۳۲ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه گنجک

در گنجک (شَیز) آتشکدهٔ مهمی وجود دارد که آتش زرتشتیان از آن بسوی شرق و غرب فروزان است. بر بالای گنبد این آتشکده هلالی نصب شده که طلسم آن بشمار می‌رود و جمعی از فرماندهان و فاتحین خواستند، آنرا برچینند اما کوشش آنها بجایی نرسید. از شگفتی‌های این خانه آنکه کانون آن از هفتصد سال پیش فروزان است و خاکستر در آن وجود ندارد و شعلهٔ آن هیچگاه خاموش نمی‌گردد.
دهنو - (گنجک - پاسارگاد)، روستایی از توابع بخش هخامنش شهرستان پاسارگاد در استان فارس ایران است. نام قدیمی و باستانی این روستا گنجک می‌باشد. به دلیل همجواری با منطقه باستانی پاسارگاد و آرامگاه کورش از موقعیت خاص باستانی برخوردار است. از مکان‌های تاریخی و باستانی این روستا به تنگ گنجک، تل خاکی و قلعه قدیمی این روستا می‌توان اشاره کرد
اگرچه این سخن مورد قبول همهٔ پژوهشگران نیست، ولی یکی از شهرهایی که حدس زده می‌شود مکان تولد زرتشت باشد، شهر گنجک (شَیز) است.