گنجایشی

معنی کلمه گنجایشی در لغت نامه دهخدا

گنجایشی. [ گ ُ ی ِ ]( ص نسبی ) قابل و لایق گنجایش. درخور گنجایش. قابل گنجیدن. || مفید و سودمند. ( ناظم الاطباء ).

جملاتی از کاربرد کلمه گنجایشی

این تالار با مساحت ۴۵۰۰ متر مربع و ابعاد ۷۲ × ۴۴ متر و گنجایشی بیش از ۲۵۰۰ نفر در بخش شمالی مجتمع پنج سالن جای گرفته است و دارای جایگاه میهمانان ویژه، خبرنگاران، اتاق‌های داوران، کلاس‌های آموزشی، رختکن ورزشکاران، تونل ورودی ورزشکاران و تماشاچیان و واحدهای صدا، برق و نمایشگر است.
۷۷۷–۱۰۰ به عنوان گونه بازار بی ۷۷۷–۱۰۰ ایکس نیز در همان زمان در دستور کار بوئینگ قرار گرفت. این هواپیما نیز ابعاد و گنجایشی معادل ۷۷۷–۱۰۰ ایکس داشت. بوئینگ به دو شرکت دلتا و کنتیننتال پیشنهاد کرد تا این محصول جدید را جایگزین هواپیماهای قدیمی دی سی ۱۰ و لاکهید ال ۱۰۱۱ تری استار خود کنند، اما این دو شرکت با اعلام غیر اقتصادی بودن ۷۷۷–۱۰۰ پیشنهاد بوئینگ را رد کردند و در نتیجه بوئینگ هواپیمای ۷۶۷–۴۰۰ ای آر را مخصوص آن‌ها طراحی نمود؛ بنابراین این مدل نیز مانند ۷۷۷–۱۰۰ ایکس هرگز ساخته نشد.
این بنا را یک فضای میانی هاگسان (بیضی) با ۱۳۳ متر درازا و ۱۰۱ متر پهنا فرا گرفته‌است و دورتادور آن ۳۴ ردیف صندلی جای گرفته که با سازه طاق‌وار پشتیبانی می‌شوند. این بنا گنجایشی برابر ۲۴ هزار تماشاچی را دارد و از سال ۱۹۸۹ مجهز به یک پوشش جابجاشونده و سامانه گرمایشی شده‌است.
این تالار با مساحت ۴۵۰۰ متر مربع و ابعاد ۷۲ × ۴۴ متر و گنجایشی نزدیک ۳۰۰۰ نفر در بخش جنوب شرقی مجتمع پنج سالن جای گرفته است و دارای جایگاه ویژه میهمانان، خبرنگاران، اتاق‌های داوران، کلاس‌های آموزشی، رختکن ورزشکاران، تونل ورودی ورزشکاران و تماشاچیان و واحدهای صدا، برق و نمایشگر است. در سمت جنوبی این تالار نیز دو زمین والیبال ساحلی ساخته شده است.
ورزشگاه آزادی میزبان بازی برگشت بود. این ورزشگاه در شهر تهران قرار دارد و به عنوان ورزشگاه اجاره‌ای تیم فوتبال پرسپولیس، گنجایشی برابر با ۷۸٬۱۱۶ تن دارد. این ورزشگاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان، در جریان بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران گشایش یافت و پس از آن به عنوان ورزشگاه ملی ایران مورد استفاده قرار گرفت.