گمه
معنی کلمه گمه در لغت نامه دهخدا

گمه

معنی کلمه گمه در لغت نامه دهخدا

گمه. [ گ ُ م َ / م ِ ] ( اِ ) نام رستنیی باشد مانند رازیانه و آنرا گوسفند و شتر و دواب خورند و بعربی قزاح گویند. ( برهان ).
گمه. [ گ ُ م َ / م ِ ] ( اِ ) نوعی از ماهی باشد و معرب آن جُمه است و عربان به همین لفظ خوانند. ( برهان ).
گمه. [ گ ُم ْ م ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان جاپلق بخش الیگودرز شهرستان بروجرد که در32 هزارگزی شمال باختری الیگودرز و 10هزارگزی باخترراه شوسه شاه زند به ازنا واقع شده است. هوای آن معتدل و سکنه اش 482 نفر است. آب آن از قنات و چاه تأمین میشود. محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت و راه آن اتومبیل رو میباشد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
گمه. [ گ ُ م ِ ] ( اِخ ) رجوع به شهابیه شود.

معنی کلمه گمه در فرهنگ فارسی

( اسم ) نوعی است از صدف .
دهی است از دهستان جاپلق بخش الیگودرز شهرستان بروجرد

معنی کلمه گمه در دانشنامه عمومی

گمه ( به ایتالیایی: Ghemme ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان نووارا واقع شده است.
گمه ۲۰٫۵۷ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۶۶۸ نفر جمعیت دارد و ۲۴۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه گمه

آرامگاه گمه گنجه مربوط به سدهٔ ۲ تا ۵ ه.ق است و در شهرستان پل‌دختر، بخش مرکزی، دهستان جایدر، ۱/۵ کیلومتری جنوب شرق روستای چال کل چوبتراش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۴۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
با سفری به این منطقه زیبا می‌توان از سوغات کهن و دیرینه این منطقه بهره جست، از سوغات‌های معروف این منطقه به سوغاتی‌های بژی برساق، کله کنجی، جاجیم، جارو، شلکین، بنوک، گمه گه، توف، کریه (کره) و روین دان (روغن حیوانی) اشاره کرد.
بابامحمود (بوممیل) علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. روستای بابامحمود از دیرباز بعنوان ییلاق عشایر کوچرو استفاده میشده است و سابقه روستانشینی در آن به اوایل حکومت پهلوی و اسکان اجباری عشایر بر میگردد. با این حال بقایای ابنیه قدیمی در جای جای این روستا سابقه روستانشینی را به قرنها پیش میرساند. وجه تسمیه روستا از مقبره پیری به نام بابا محمود که در گورستان روستا آرمیده است گرفته شده است. زمانی گنبدی آجری (در زبان محلی گمه گفته میشود) بر روی این مقبره قرار داشته است که در حال حاضر فقط پایه های چندضلعی آن برجاست.