گمراه کننده

معنی کلمه گمراه کننده در لغت نامه دهخدا

گمراه کننده. [ گ ُ ک ُ ن َن ْ دَ / دِ ] ( نف مرکب ) فاتِن. ( منتهی الارب ). مُضِل . به بیراهی اندازنده. سرگردان کننده. و رجوع به گمراه شود.

معنی کلمه گمراه کننده در فرهنگ فارسی

فاتن مضل . به بیراهی اندازنده سرگردان کننده .

جملاتی از کاربرد کلمه گمراه کننده

توسط ترکیب مدرن در اوایل قرن بیستم، به نظر می‌رسد که کلان‌فرگشت از تاثیر پیچیده خردفرگشت حاصل شده باشد. بنابراین، تمایز بین کلان‌فرگشت و خردفرگشت چندان اساسی نمی‌باشد، تنها تفاوت بین ان دو زمان و مقیاس می‌باشد. طبق مشاهدات ارنست و. مایر، فرگشت خاص چیزی جز برون‌یابی و بزرگن‌مایی رویدادهایی که در میان جمعیت‌ها و گونه‌ها اتفاق می‌افتد، نیست … تشخیص دادن دلایل خردفرگشت‌ها و کلان‌فرگشت‌ها گمراه کننده است." با این حال، زمان یک عامل مورد نیاز برای تمایز نیست – کلان‌فرگشت‌ها ممکن است بدون ترکیب تدریجی تغییرهای کوچک اتفاق بیفتند. تکثیر کلی ژنوم می‌تواند در یک نسل واحد رخ دهد – و این امر بخصوص در گیاهان رایج می‌باشد.
در نهایت، محاسبات بازده انرژی خودرو بدون در نظر گرفتن هزینه انرژی ساخت خود خودرو، گمراه کننده خواهد بود. البته این هزینه اولیه انرژی را می‌توان در طول عمر وسیله نقلیه توئزیع کرد تا میانگین بازده انرژی در طول عمر مؤثر آن محاسبه شود. به عبارت دیگر، وسایل نقلیه‌ای که برای ساخته شدن، انرژی زیادی مصرف می‌کنند و برای دوره نسبتاً کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به خودروهایی که این وضعیت را ندارند، در طول عمر مفید خود به انرژی بسیار بیشتری نیاز دارند و بنابراین انرژی بسیار کمتری نسبت به آنچه در ظاهر به نظر می‌رسند، دارند.
آنی ارنو در سال ۲۰۲۱، نامهٔ دیگری را امضا کرد که اسرائیل را یک دولت نژادپرست نامید و ادعا کرد که «وانمودی این موضوع به شکل جنگ بین دو طرف برابر نادرست و گمراه کننده است. اسرائیل قدرت استعمار است. فلسطین استعمار شده‌است.»
در سال ۱۹۸۵، سیمپسون و شریک کوهنوردی‌اش سیمون یتس اولین صعود را از مسیر صعود نشدهٔ رخ غربی سیولا گراند با ارتفاع ۶۳۴۴ انجام دادند. در زمان فرود و پایین آمدن از ارتفاع، پای راست سیمپسون شکست، این رخداد و تلاش‌های آنها برای نجات خود باعث جدا شدن یتس و سیمسون از هم شد. این صعود برای هر دو کوهنورد تقریباً مهلک بود و پس از بازگشت آنها به انگلیس، مقاله ای گمراه کننده در یک روزنامه ملی منجر به انتقاد از یتس شد که به دلیل قطع طنابی که او و سیمپسون را به هم متصل کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت.
در نیمهٔ بعدی آن قرن، جلبک‌شناس‌ها غالباً از دانک به عنوان یک نشانگر طبقه‌بندی استفاده می‌کردند، اما مدت‌ها کاراندام‌شناس‌ها قادر به درک اهمیت دانک‌ها در فتوسنتز درون آبی نبودند. الگوی کلاسیک، که تا اوایل دهه ۱۹۸۰ غالب بود، این بود که پیرنوئید محل تولید نشاسته است. مشاهدات میکروسکوپی به راحتی گمراه کننده بود زیرا غلاف نشاسته اغلب دانک‌ها را در بر می‌گیرد. کشف جهش‌های کمبود پیرنوئید کنار دانه‌های نشاسته طبیعی در جلبک سبز کلامیدوموناس رینهاردتی و همچنین جهش‌های کمبود نشاسته با وجود دانک‌های کاملاً تشکیل شده، سرانجام این فرضیه را بی‌اعتبار کرد.
نام «عملکرد غیرقابل استفاده فیزیکی» ممکن است کمی گمراه کننده باشد زیرا برخی از پی‌یو‌اف‌ها می‌توانند کلون شوند، و بیشتر پی‌یو‌اف‌ها پر سر و صدا هستند و به همین دلیل به الزامات یک عملکرد نمی‌رسند. امروزه، پی‌یو‌اف‌ها معمولاً در مدارهای مجتمع پیاده‌سازی می‌شوند و به‌طور معمول در برنامه‌هایی با نیازهای امنیتی بالا استفاده می‌شوند.
آن بخش از جنگ‌های گوتیک میان سالهای ۳۷۹ و ۳۸۲ مدارک و شواهد بسیار کمی در دسترس است و گزارش‌ها بیشتر گمراه کننده می‌شوند، به ویژه در مورد ظهور تئودوسیوس یکم به عنوان امپراتور نو روم شرقی. تئودوسیوس، زاده شده در هیسپانیا، فرزند یک ارتشبد نامدار بود. او در سال ۳۷۴ در شرق بالکان علیه سرمتیان لشکرکشی کرد.
دستورالعمل‌های تبلیغات:. تبلیغات نباید نادرست، گمراه کننده یا فریبنده باشد و نباید خطرات  جراحی زیبایی را کم اهمیت جلوه دهد. همچنین تبلیغات نباید بدون  توجه به شرایط و ضوابط، ادعای تخفیف داشته باشند، انتظارات غیرمنطقی ایجاد کند، یا به‌طور بی‌امان افراد را به انجام جراحی‌های زیبایی تشویق کند.
شش: پرهیز از گذاشتن بار سنگین بر دوش کودکان. کار ما ایجاد فرصت ها و آزاد گذاشتن کودکان است. پیش افتادن و عقب ماندنی مطرح نیست. آموزش زبان و فناوری های الکترونیکی دیر نمی شود. یاد گرفتن چند عبارت یا زدن چند دکمه، آموزش نیست، نوعی فشار بیهوده و گاه بسیار گمراه کننده است.
تولید ناخالص داخلی روسیه بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸، علی‌رغم ثروت این کشور از منابع طبیعی، جمعیت تحصیلکرده و پایگاه صنعتی متنوع آن -اگرچه به‌طور فزاینده‌ای ویران شده بود -، حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. با این حال، چنین رقمی ممکن است گمراه کننده باشد، زیرا بیشتر تولید ناخالص داخلی اتحاد جماهیر شوروی مربوط به هزینه‌های نظامی و تولید کالاهایی بود که تقاضای کمی برای آنها وجود داشت. توقف بخش اعظم آن هزینه‌های بیهوده این تصور نادرست از انقباض اقتصادی بزرگتر از حقیقی را ایجاد کرد.