گمبل

معنی کلمه گمبل در لغت نامه دهخدا

گمبل. [ گ ُ ب ُ ] ( ص ) تنومند و فربه ( لهجه قزوینی ). چاق. فربه. کوتاه بالا ( گلپایگانی ).

معنی کلمه گمبل در فرهنگ فارسی

( صفت ) چاق فربه تنومند .
تنومند و فربه . چاق و فربه . کوتاه بالا .

جملاتی از کاربرد کلمه گمبل

نیتن گمبل ،هری کانیک جونیور، اشلی جاد و مورگان فریمن از بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.
دفتر مرکزی شرکت ژیلت که در بوستون در ایالت ماساچوست، واقع است، در سال ۲۰۰۵ در شرکت پروکتر اند گمبل ادغام شد و دیگر شرکت ژیلت موجودیت ندارد. در اثر این اقدام، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی و خانواده به وجود آمد. محصولات ژیلت بین دو بخش زیبایی و خانواده در شرکت پروکتر اند گمبل تقسیم شدند. در ایران نیز یک شرکت به عنوان نماینده انحصاری پروکتر اند گمبل، توزیع انواع محصولات ژیلت را به عهده دارد.
دونلی هاوس اند گاردن از خانه‌های تاریخی واقع در برمینگهم در آلاباما می‌باشد. سبک معماری این بنا کلاسیک جدید (نئوکلاسیک) می‌باشد. این بنا در سال ۱۹۰۵ و با هدف اقامت جیمز دبلیو دونلی ساخته شد. جیمز دبلیو دونلی یک کارخانه‌دار، تولیدکننده و زمین‌دار خیر بود که در امور شهری و مدنی فعالیت داشت. دونلی پس از بازنشستگی از پروکتر اند گمبل در سینسینتی به جنوب برمینگهم جایی که در آن سرایی بزرگ و با شکوه با ۱٬۱۰۰ مترمربع مساحت با سنگ‌فرش مرمر داشت، نقل مکان کرد. در دهه ۱۹۵۰ از این خانه بزرگ به عنوان محلی برای جشن‌های ازدواج، ملاقات‌های تجاری و دیگر مراسم‌ها استفاده می‌شد. در ۲۰ مه ۱۹۷۵ این خانه در فهرست میراث تاریخی آلاباما قرار گرفت.
دیزی گمبل (استرایسند) یک دختر بروکلینی آرام، ولی به‌شدت سیگاری است. چون نامزدش، وارن (بلیدن) حس می‌کند اعتیاد دیزی ممکن است به فرصت‌های شغلی‌اش لطمه بزند، او را نزد دکتر مارک شابوت (مونتان) می‌برد.
بیتس با جولیا کولتر از اهالی کارولینای جنوبی ازدواج کرد. آنها صاحب هفده فرزند شدند. جولیا به سنت لوئیس آمده بود تا برادرش دیوید کولتر و خواهرش کارولین جی کولتر را ملاقات کند. کارولین با همیلتون آر گمبل (وکیل و طرفدار اتحادیه) ازدواج کرد که در نهایت قاضی ارشد دادگاه عالی میزوری شد.
سپس در سال ۱۹۶۷ توسط شرکت ژیلت خریداری گردید. اکنون شرکت براون، از شرکت‌های زیرمجموعه پروکتر اند گمبل محسوب می‌شود. دفتر مرکزی شرکت براون، در شهر کرونبرگ ایم تانوس، آلمان قرار دارد.
در سال ۱۹۶۷ فن دایکه استودیوی رقص جورج تاون را با جان گمبل تأسیس‌کرد. در سال ۱۹۷۰ او به شهر نیویورک نقل مکان کرد و رقص مدرن را نزد مرس کانینگهام و در مدرسه مارتا گراهام و مدرسه آلوین نیکولایز مطالعه‌کرد.
نیتن گمبل و کوزی زولسدورف برای ایفای نقش در این فیلم نامزد دریافت جایزه شدند ولی هیچ‌کدام موفق به کسب جایزه نشدند.
این شرکت در سال ۱۹۷۸ توسط دارت اینداستریز خریداری شد. در ۱۹۸۰ با کرفت فودز ادغام گردید. در ۱۹۸۸ کوهلبرگ کراویس رابرتس، دوراسل را تصاحب کرد. دوراسل در ۱۹۸۹ بعنوان یک شرکت عمومی ثبت گردید و در ۱۹۸۹ کلیه سهام آن توسط شرکت ژیلت خریداری شد و در سال ۲۰۰۵ در پی خریداری ژیلت توسط پروکتر اند گمبل، مالکیت دوراسل نیز به این شرکت آمریکایی واگذار شد. در ایران ، به شرکت ایران باتری عنوان نماینده انحصاری پروکتر اند گمبل ، توزیع انواع محصولات دوراسل را بر عهده دارد.