گله جار

معنی کلمه گله جار در لغت نامه دهخدا

گله جار. [ گ ِ ل َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان دروفرامان بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان که در 32000گزی جنوب خاوری کرمانشاه ، کنار رودخانه قره سو و دامنه کناررودواقع شده است. هوای آن معتدل و سکنه آن 100 تن است. آب آنجا از آب دره محلی و قره سو تأمین میشود. محصول آن غلات ، لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
گله جار. [ گ َ ل َ / ل ِ ] ( اِخ ) دهی است از بخش چوار شهرستان ایلام که در 5000گزی خاور چوار، کنار راه شوسه ایلام به شاه آباد واقع شده است. هوای آن سرد و سکنه آن 75 تن است. آب آنجا از چشمه تأمین میشود. محصول آن غلات وشغل اهالی زراعت و صنایع دستی آنان قالیبافی و راه آن اتومبیل رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه گله جار در فرهنگ فارسی

دهی است از بخش چوار شهرستان ایلام

جملاتی از کاربرد کلمه گله جار

تپه کلاته گله جار مربوط به مفرغ است و در شهرستان خرم‌آباد، بخش دوره چگنی، دهستان کشکان، ۲ کیلومتری جنوب روستای گرکز واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۱۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه گله جار ۱ در شهرستان خرم‌آباد، بخش دوره چگنی، دهستان کشکان، ۱/۵ کیلومتری جنوب شرق روستای گرکز واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۱۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۱۲-طایفه ریزه وند:کوچک ترین طایفه ارکوازی است و در گله جار بوده و اصالت این طایفه از ایل ریزه وند (چهاردولی)میباشد .قسمت دیگری از این طایفه در روستای ریزه وند در طایفه ظفروند بولی است.و کل این طایفه از یک تیره با نام زارع (زارعی)تشکیل شده است.