گلم کبود

معنی کلمه گلم کبود در لغت نامه دهخدا

گلم کبود. [ گ ُ ل َ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ماهیدشت بالابخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان واقع در 28000گزی جنوب خاور کرمانشاه و 4000گزی باغ طیقوان. هوای آن سرد و دارای 140 تن سکنه است. آب آن از چشمه و محصول آن غلات دیم و لبنیات است. شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
گلم کبود. [ گ ُ ل َ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان دینور بخش صحنه شهرستان کرمانشاهان واقع در 15000 گزی شمال باختری صحنه. هوای آن سرد و دارای 176 تن سکنه است. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و حبوبات است. شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
گلم کبود. [ گ ُ ل َ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ذهاب بخش سرپل ذهاب شهرستان قصرشیرین واقع در 11000گزی شمال باختری سرپل ذهاب ، کنار راه فرعی باویس. هوای آن گرم و دارای 250 تن سکنه است. آب آن از زه آب رودخانه دستک و محصول آن غلات ، صیفی و لبنیات و شغل اهالی زراعت وگله داری است. راه فرعی دارد. در دو محل بفاصله 1500گزی واقع و به علیا و سفلی مشهور است. سکنه گلم کبود علیا 15 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
گلم کبود. [ گ ُ ل َ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بابالی بخش چقلوندی شهرستان خرم آباد واقع در 9هزارگزی شمال خاوری چقلوندی و 9هزارگزی شمال اتومبیل رو چقلوندی به بروجرد. هوای آن سرد ودارای 120 تن سکنه است. آب آن از چشمه ها و محصول آن غلات ، صیفی ، لبنیات و پشم است. شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان سیاه چادربافی است. راه مالرو دارد و ساکنین از طایفه حسین بیگ هستند و در زمستان به قشلاق میروند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه گلم کبود در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان بابالی بخش چقلوندی شهرستان خرم آباد

جملاتی از کاربرد کلمه گلم کبود

بخش زیادی از محصولات کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب در این دشت و به دست اهالی آن منطقه تأمین می‌شود.عمده محصولات این منطقه گندم، جو، حبوبات و صیفی‌جات میباشد. علاوه بر این مردم این دهستان به دامداری و پرورش ماهی و زنبور عسل نیز مشغول می باشند. از مناطق دیدنی آن میتوان به رودخانه دله شیر(دل شیر) سد تنگ حمام آتشکده کوییک و آتشکده سراب ذهاب منطقه گلم کبود و میرمیرو، کوه بایکوان، کوه باخه کو، خضرزنده(خیری زینه)، چم امام حسن و... اشاره کرد
تپه کبود مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهرستان سرپل ذهاب، بخش مرکزی، دهستان دشت ذهاب، ۳۰۰ متری جنوب روستای تنگ حمام، ۸۰ متری شمال رودخانه گلم کبود واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۶۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه ورکبود مربوط به عصر مس است و در شهرستان سرپل ذهاب، بخش مرکزی، دهستان حومه سرپل، ۵۰۰ متری شمال روستای گلم کبود علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۶۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه گلم کبود سفلی مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان - سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سرپل ذهاب، بخش مرکزی، دهستان حومه سرپل، ۱۰۰ متری شمال غرب روستای گلم کبود سفلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۶۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه ژاله مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سرپل ذهاب، بخش مرکزی، دهستان حومه سرپل، ۱/۵ کیلومتری جنوب غرب روستای گلم کبود سفلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۵۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.