گلالی

گلالی

معنی کلمه گلالی در لغت نامه دهخدا

گلالی. [گ َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چهاردولی بخش قروه شهرستان سنندج ، واقع در 32هزارگزی جنوب خاوری قروه و 15هزارگزی باختر راه شوسه قروه به همدان. هوای آن سرد و دارای 430 تن سکنه است. آب آن از چشمه و محصول آن غلات ، لبنیات ، حبوبات و توتون است. شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان قالیچه بافی است. راه مالرو و دبستان نیز دارد و تابستان از طریق سوتپه اتومبیل میتوان برد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
گلالی. [ گ َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان خالصه بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان ، واقع در 39هزارگزی شمال باختری کرمانشاه نزدیک کوربلاغها. هوای آن سرد و دارای 218 تن سکنه است. آب آن از چاه و محصول آن غلات ، حبوبات و صیفی است. شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است. در فصل خشکی اتومبیل میتوان برد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه گلالی در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان خالصه بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان .

معنی کلمه گلالی در دانشنامه عمومی

گلالی (کوزران). گلالی یک روستا در ایران است که در بخش کوزران شهرستان کرمانشاه واقع شده است. گلالی ۱۳۰ نفر جمعیت دارد.
این روستا در دهستان هفت آشیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر ( ۳۱ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه گلالی

تپه گرد عالی خان مربوط به مفرغ است و در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان بالادربند، ۱۰۰ متری غرب روستای گلالی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۵۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه گلالی مربوط به هزاره ۴ قبل از میلاد است و در شهرستان کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان بالادربند، ۱۵۰ متری غرب جادهٔ آسفالتهٔ روستای گلالی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۵۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دهستان هفت آشیان نام دهستانی در بخش کوزران شهرستان کرمانشاه، استان کرمانشاه در ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۲۸ نفر (۴۳۵ خانوار) بوده‌است و مذهب مردمان این منطقه شیعه دوازده امامی میباشد. نام این دهستان برگرفته از دو روستای هفت آشیان سنجابی و هفت آشیان گلالی است که در محدوده دهستان واقع شده‌اند.