گل میخک

معنی کلمه گل میخک در لغت نامه دهخدا

گل میخک. [ گ ُ ل ِ خ َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) از تیره قرنفلیان است. جنس های بسیار دارد و این دسته قسمتی از کاسبرگهای آن به هم چسبیده است. ( گیاه شناسی گل گلاب ص 213 ). میخک. کوکب.

معنی کلمه گل میخک در فرهنگ فارسی

از تیر. قرنفلیان است جنس های بسیار دارد و این دسته قسمتی از کاسبرگهای آن بهم چسبیده است .

معنی کلمه گل میخک در ویکی واژه

garofano

جملاتی از کاربرد کلمه گل میخک

درد دندان یکی از مشکلاتی است که معمولاً به دلیل کوتاهی و غفلت در بهداشتِ دهان و دندان ایجاد می‌شود. وجود درد در یک یا چند دندان، معمولاً علامت وجود مشکل، در دندان‌ها یا لثه‌ها است؛ البته باید به این نکته توجه داشته باشید که درد دندان، گاهی بسیار خفیف و کم است و گاهی بسیار شدید بوده که برای نوجوانان تحمل‌پذیر نیست. یکی از راه‌هایِ بسیار مؤثر در تسکینِ دندان درد استفاده از گل میخک است. راه دیگر آمپول دگزامتازون است.
انقلاب میخک نام خود را از این حقیقت اقتباس کرد که در طی آن تقریبا هیچ شلیکی انجام نشد و اینکه یک کارگر رستوران به نام سلسته کائیرو هنگامیکه مردم برای جشن گرفتن پایان دیکتاتوری به خیابان آمده بودند به سربازان گل میخک تقدیم کرد، پس از آن تظاهر کنندگان گل میخک را بر روی یونیفرم سربازان و لوله تفنگهایشان قرار می دادند. در پرتغال ۲۵ آوریل به پاس بزرگداشت انقلاب تعطیل رسمی است.
از جملهٔ آنها که قویترین نوع خودش بود گل میخک نام داشت استفاده می‌کردند که یک شاخه کوچک آن معادل داروی لیدوکائین عمل می‌کرد.
تمام انواع این تیره علفی بوده و گل‌های آن‌ها با تیره‌های دیگر تفاوت بسیار دارد. کاسهٔ گل در آن‌ها از پنج کاسبرگ ساخته شده که بیخ آن‌ها به هم نزدیک گشته و لوله‌ای می‌سازد که پنج کُنگره دارد و ممکن است کاسهٔ کوچک‌تر اضافی نیز داشته باشد. در گل میخک کاسبرگ‌ها به هم چسبیده ولی در انواع دیگر از یکدیگر جدا است. جام آن‌ها دارای پنج گلبرگ است که قسمت بالای آن‌ها به طرف خارج گل برگشته و لبهٔ آن‌ها بریدگی بسیار دارد. شمارهٔ پرچم‌های آن‌ها ده تاست و در دو حلقه قرار گرفته است. پنج پرچم در برابر کاسبرگ‌ها و پنج پرچم در مقابل گلبرگ‌هاست. ممکن است در بعضی گونه‌ها حلقهٔ دوم پرچم‌ها از میان برود و فقط پنج پرچم باقی بماند.