گل روی

معنی کلمه گل روی در لغت نامه دهخدا

گل روی. [ گ ُ ] ( ص مرکب ) گلگون و آنکه چهره آن مانند شکوفه باشد. ( ناظم الاطباء ). گلرو. زیبارو. زیبا. گلچهره :
گر شاهد است سبزه بر اطراف گلستان
بر عارضین شاهد گلروی خوشتر است.سعدی ( بدایع ).یارمن شکرلب و گلروی و من در درد دل
گر کند درمان این دل زآن گل و شکر سزد.سوزنی.هنگام گل رسید ز گلروی لعبتی
بر بوسه رام گشته محابامکن کنار.سوزنی.

معنی کلمه گل روی در فرهنگ فارسی

( گلرو ی ) گلچهره سرخ روی گلرخ : برگ گل لعل بود شاهد بزم بهار آب گلستان ببرد شاهد گلروی من . ( بدایع سعدی )

جملاتی از کاربرد کلمه گل روی

این حمام تاریخی در سال ۸۳ به صورت کامل مرمت شد و قرار شد که به عنوان یکی از آثار تاریخی مورد بازدید گردشگران و به عنوان موزه دائمی عکس کردستان قرار گیرد ولی تنها یک سال بعد از مرمت، درب حمام شیشه بسته شد. عبور کانال فاضلاب شهر سنندج از نزدیکی آن باعث شده تا آب به دیوارهای آن نفوذ پیدا کرده و هر روز بخشی از دیوارهای حمام تاریخی شیشه از بین برود که با توجه به این وضعیت هر روز بخشی از گچ و گل روی دیوارهای حمام شیشه فرو می‌ریزد و اگر این روند ادامه داشته باشد بدون شک باید منتظر تخریب کل دیوارها بود.
چه کارم بی گل روی تو گلزار جهان آید که بوی خونم از هر لالهٔ این بوستان آید
برخورد چون به گل روی تو نظاره ما گل صد برگ نماید دل صد پاره ما
چشم همه را بر گل روی تو نگاه است انصاف بده دیده مارا چه گناه است
من بلبل کباب گل روی آتشم در شاخسار شعله بود آشیان مرا
تا گل روی تو دارم بنظر همچو صغیر بلبل آسا همه دم شور و فغان خواهم کرد
در هفتهٔ بیست‌وششم استقلال در حافظیهٔ شیراز میهمان سپاسی این شهر بود. نیمهٔ نخست این بازی با وجود بازی خوب تیم میزبان، با گلی که نکونام از روی نقطهٔ پنالتی به ثمر رساند، به سود استقلال پایان پذیرفت. آبی‌ها اما در نیمهٔ دوم جشنواره‌ای از گل به پا کردند و با چهار گل دیگر از فرزاد حاتمی (۲ گل)، سیاوش اکبرپور و آرش برهانی، بهترین پیروزی خود را در این فصل به ثبت رساندند. مجتبی جباری هم‌چنان در اوج آمادگی به سر می‌برد و دو گل روی پاس‌های او به دست آمد.
وی در برنامه چندشنبه با سینا گفت که تأکید خاصی بر عدم استفاده از واژه‌های غیرفارسی در زبان فارسی دارد، همچنین دربارهٔ تزئینات همراهش از یونان و سودان، تنوع کلاه‌هایش و استفاده خودش از گل روی کلاه و دلیل استفاده از کلاه صحبت کرد.
بتماشای تو آیند عروسان چمن که گل روی تو را هست تماشای دگر
این جشن، طرح‌ها و نقش‌های گوناگون به وسیله گل روی ارابه، ماشین، قایق و … درست می‌شود و در هر منطقه می‌تواند، موضوع ویژه خودش را داشته باشد.
ماه از رخ تو شکست هنگامه خویش گل روی تو دید چاک زد جامه خویش
لختی چو دران بساط گل روی گشتند میان سبزه و جوی
طپد از هجر گل روی تو در سینه دلم بلبل آری چه کند غیر طپیدن، به قفس
آلبا ابتدا حرفه‌اش را با باشگاه جوانان بارسلونا شروع کرد و پس از مدتی به باشگاه فوتبال کورنیا منتقل شد. او سپس به والنسیا رفت. او پس از یک فصل بازی به صورت قرضی در باشگاه خیمناستیک و نمایش‌های بی‌نقصش مجددا به تیم اصلی والنسیا بازگشت در آنجا پیشرفت چشمگیری داشت. او در طی سه فصل بازی برای والنسیا در ۱۱۰ مسابقه حضور پیدا کرد و در نقش یک مدافع کناری با ۶ گل و ۸ پاس گل روی ۱۴ گل اثر مستقیم داشت. آلبا در ۲۰۱۲ دوباره به بارسلونا بازگشت و ۱۵ قهرمانی را شامل ۵ لالیگا، ۴ کوپا دل ری ،۴ سوپرجام اسپانیا، ۱ لیگ قهرمانان اروپا، ۱ سوپرجام اروپا و ۱ جام باشگاه‌های جهان تجربه کرد. او با سرعت و استقامت بالا، و مهارت‌های دفاعی و تهاجمی تأثیرگذارش، یکی از بهترین مدافعان کناری جهان محسوب می‌شود.
بر گل روی تو چون بلبل مستم واله به رخ لاله و نسرین چه تمنا دارم