گسترده دست

معنی کلمه گسترده دست در لغت نامه دهخدا

گسترده دست. [ گ ُ ت َ دَ / دِ دَ ] ( ص مرکب ) حاکم. فرمانروا. پادشاه مبسوطالید :
همیشه بزی شاد و یزدان پرست
براین بوم ما بیش گسترده دست.فردوسی.

معنی کلمه گسترده دست در فرهنگ فارسی

آنکه بر امور تسلط دارد فرمانروای نافذ : همیشه بزی شاد و یزدان پرست بر این بوم ما بیش گسترده دست .

جملاتی از کاربرد کلمه گسترده دست

در دهه هفتاد کشورهای آفریقایی تونس و موریتانی که در محافل سینمایی کمتر شناخته شده بودند توانستند جوایز معتبری را از این جشنواره به دست آورند. از اتفاقات مهم این دهه می‌توان به اهدای جایزه اصلی جشنواره به فیلم لحظات جانفرسا اولین ساخته مایک لی اشاره کرد. مایک لی بعدها در دهه نود با خلق شاهکارهایی چون برهنه و رازها و دروغ‌ها در سراسر دنیا به اعتباری گسترده دست یافت. ایشوان ژابو کارگردان مجاری دیگر کارگردان مطرحی بود که توانست در سال ۱۹۷۴ جایزه اصلی جشنواره را برای فیلم شماره ۲۵ خیابان آتش‌نشان‌ها تصاحب کند. ژابو پیش تر در اوایل دهه شصت با فیلم عصر توهمات جایزه بادبان نقره‌ای را از این جشنواره تصاحب کرده بود.
ورود روشنفکران چپ به حزب، توانایی حزب را برای پیگیری سیاستهای جبهه متحد تقویت کرد. به دنبال افزایش اعضا، حزب تصمیم گرفت تا به بخش‌های گسترده‌تری از جامعه تایلند و تشکیل جبهه دموکراتیکی گسترده دست پیدا کند. در ۷ مه ۱۹۷۷، حزب سوسیالیست تایلند اعلام کرد که در مبارزه مسلحانه با حزب کمونیست تایلند همکاری خواهد کرد. در ۲ ژوئیه، دو حزب تشکیل جبهه ای متحد را اعلام کردند.
در پی کشته‌شدن پویا مولایی‌راد وضعیت شهر ایذه به شدت امنیتی شد. شماری از رسانه‌های جمهوری اسلامی و اکانت‌های حکومتی در شبکه‌های اجتماعی، به‌طور گسترده دست به پرونده‌سازی برای ماه‌منیر مولایی‌راد زدند. خبرگزاری تسنیم و کانال تلگرامی «صابرین نیوز» در یادداشتی مادر کیان پیرفلک را «یکی از آتش‌بیاران و معرکه‌سازان اصلی» خوانده و او را متهم به «حمایت از تروریست‌ها» کرده‌است. وبگاه نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، نیز ماه‌منیر مولایی‌راد را در کنار «جریان‌های ضدانقلاب بسترساز اصلی» کشته شدن مأمور فراجا در ایذه معرفی کرده و نوشت «رأفت اسلامی دربارهٔ چنین افرادی جواب نمی‌دهد و باید قاطعانه با آنها برخورد شود.»
از لحاظ تاریخی، ازادسازی تونل کارپال تحت بیهوشی عمومی با یک تورنیکه انجام می‌شد، با این حال، روند جهانی در حال حاضر برای "جراحی گسترده دست بیدار" است: بدون تورنیکه، بدون بیهوشی عمومی یا منطقه‌ای و بدون آرام‌بخش که همچنین باعث می شود آزادسازی تونل کارپال با بی حسی موضعی و بصورت یک روش یک مرحله ای انجام شود.
آهنگ بعدی وی در اسپانیا، آمریکای لاتین و ایالات متحده آمریکا به فروش گسترده دست یافت.