گستران

معنی کلمه گستران در لغت نامه دهخدا

گستران. [ گ ُ ت َ ] ( نف ، ق ) در حال گستردن. گستراننده. رجوع به گستردن شود.

معنی کلمه گستران در فرهنگ فارسی

در حال گستردن

جملاتی از کاربرد کلمه گستران

سخن گستران را به هر روزگار خدای جهانست آموزگار
جواب آن غزل طالب است این صائب کز اوست روی سخن گستران ایران سرخ
ما چو طفلانیم و ما را دایه تو بر سر ما گستران آن سایه تو
رایج‌ترین پروفیل‌های دندانه‌های چرخ‌دنده مدرن، گستران‌های یک دایره هستند. در یک دستگاه چرخ‌دنده گستران، دندانه‌های دو چرخ‌دنده درگیر در یک نقطه لحظه‌ای واحد که در امتداد یک خط مستقیم حرکت می‌کند، تماس پیدا می‌کنند. نیروهایی که دندانه‌های در تماس بر یکدیگر وارد می‌کنند نیز از این خط پیروی می‌کنند و بر دندانه‌ها عمود هستند. سامانه چرخ‌دنده گستران که این شرایط را حفظ می‌کند، از قانون اساسی چرخ‌دنده‌ها پیروی می‌کند: نسبت سرعت‌های زاویه‌ای بین دو چرخ‌دنده باید در طول حرکت ثابت بماند.
این شرکت شامل ۱۵ سهامدار عمده است. شرکت بانک پاسارگاد، شرکت مدیریت توسعه پارس حافظ، شرکت نظم آوران شایسته، شرکت نیک اندیشان سروش فجر، شرکت نسیم تجارت فردا، شرکت توسعه تجارت غرب ایرانیان، شرکت ارمغان تجارت پایدار، شرکت تجارت و توسعه مهرآفرینان ونداد، شرکت نظم آوران پویای ایرانیان، شرکت دانش گستران آتی ساز پویا، موسسه بنیاد فرهنگی مصلی نژاد، سهامدار حقیقی، شرکت اندیشه سازان بسامان ونداد، سایر سهامداران حقوقی (۸۱ مورد) و سایر سهامداران حقیقی (۱۹٬۵۵۶ نفر) سهام این شرکت را تعیین می‌کنند.
جامهٔ خواب مرا زو گستران تا بخسپم که سر من شد گران
با دندانه‌هایی با شکل‌های دیگر، سرعت‌ها و نیروها با درگیر شدن دندانه‌های متوالی بالا و پایین می‌روند و منجر به لرزش، سر و صدا و سایش بیش از حد می‌شوند. به همین دلیل، تقریباً تمام سامانه‌های چرخ‌دنده مسطح مدرن یا گستران یا سیستم مرتبط چرخ‌دنده چرخ‌زاد هستند.
دارای مشتق غیرصفر است، تیزه‌های گستران فقط در جایی می‌توانند رخ دهند که مشتق
چرخدنده‌ها اکثراً با دو منحنی منحنی گستران یا چرخ‌زاد طراحی و ساخته می‌شوند. بهره‌گیری از منحنی گستران بیشتر برای ساخت چرخ‌دنده‌های بزرگ و نیز جاهایی که انتقال قدرت زیاد مد نظر باشد و استفاده از منحنی چرخ‌زادی بیشتر برای ساخت چرخ‌دنده‌های ظریف مانند چرخ‌دنده‌های ساعت صورت می‌گیرد.
دست‌ دستِ توست و دوران ظفر دوران توست دام نصرت گستران و جان دشمن کن شکار
سخن گستران کرده رو سوی باغ بدستی کتاب و بدستی ایاغ
کنون بر سخن گستران عجم به مدحت کنم پشت تعظیم خم
باشگاه فوتبال بادران شهریار یکی از باشگاه‌های فوتبال ایرانی بود که در شهریار قرار داشت و زیر نظر شرکت شبکه‌ای بادران گستران فعالیت می‌کرد.
خطی که نقطه تماس دو چرخ‌دنده ایجاد می‌کند به شکل یک خط مستقیم است و معنی آن اینست که شعاع نقطه تماس با درگیر شدن دندانه‌ها بزرگتر می‌شود. شکل پروفیل دندانه چرخدنده گستران به گونه‌ای است که یک نسبت سرعت دورانی ثابت تولید می‌کند.
ای دل افروز همه دین گستران وی سپیدار همه پیغامبران
روز هجران عاشق مظلوم مایه ظلم گستران بودست
به‌طور کلی دو نوع تیزه (کاسپ) در گستران‌ها وجود دارد. نوع اول در نقطه‌ای است که گستران منحنی را لمس می‌کند. این یک تیزه از مرتبه ۳/۲ است. نوع دوم در نقطه‌ای است که منحنی دارای نقطه عطف است. این یک تیزه از مرتبه ۵/۲ است.
به گیتی سخن گستران آمدند که گوی سخن بر به چوگان زدند