گریگوریو

معنی کلمه گریگوریو در لغت نامه دهخدا

گریگوریو. [ گ ِ گ ُ ی ِوْ ] ( اِخ ) استاد تاریخ شرق در لنینگراد ( پطرسبورگ ) است. وی رحله ابی دلف الینبوعی را به روسی ترجمه کرد و در سال 1873م. در مجله نظارت علوم روسی به طبع رساند.

معنی کلمه گریگوریو در فرهنگ فارسی

استاد تاریخ شرق در لنینگراد

جملاتی از کاربرد کلمه گریگوریو

تانیا به دیدن مانوئل می‌آید و با ترس و استرس زیاد از او درخواست سکس می‌کند؛ حتی در موقع سکس، بر روی مانوئل بی اختیار ادرار می کند. پس از رفتن تانیا، پلیس مانوئل را دستگیر و با نشان دادن شواهد موجود و اینکه تانیا نیز از او بخاطر تهدید به قتل شکایت کرده‌است؛ او را بازداشت می‌کند. در ایستگاه پلیس جاچینتو به مانوئل پیشنهاد می‌دهد، به شرطی که از عشق به تانیا دست بردارد؛ تانیا نیز شکایتش را پس می‌گیرد؛ جاچینتو با تهدید کردن مانوئل، فاش می‌سازد که او گریگوریو را روانه بیمارستان روانی کرده‌است. مانوئل از بازداشت پلیس فرار می‌کند و با کمک مارگاریتا، خانه جاچینتو را پیدا می‌کند و تانیا که حاضر شده‌است برای رهایی مانوئل با او باشد، را آزاد می‌کند و با تأیید عشقشان توسط تانیا بار دیگر دستگیر می‌شود.
در ۱۶ اوت سال ۱۸۶۳ یک گروه به فرماندهی گریگوریو لوپرون و گریگوریو رودریگز به سانتو دومینگو پایتخت دومینیکن تهاجم شجاعانه‌ای کرد و پرچم دومینیکن را برفراز تپه کاپوتیلو که در مجاورت مرز هائیتی است به اهتزاز درآورد و به این ترتیب جنگ شروع شد
همچنین دیل کانتو در سال ۱۵۷۷ منطقه معادن سان گریگوریو مانگو را که اکنون به سیرالوو مشهور است کشف کرده و در آنجا مسکن گزین شد. احتمالاً در دوازدهم مارس ۱۵۷۷، آلبرتو دیل کانتو به عنوان شهردار معادن سان گریگوریو و دره ایکستری مدورا توسط فرمان آقای مارتین لوپیز دی ایبارا، فرماندار نیوا ویزکایا منصوب شد.
«مانوئل آگوئلرا» به دیدن دوستش «گریگوریو والدز» که به خاطر بیماری اکسیزوفرنی به تازگی، از بیمارستان مرخص شده‌است؛ می‌رود. او که احساس بهبود و سلامتی دارد؛ با مانوئل برای دیدارهای بعدی قرار می‌گذارد؛ ولی فردای آن روز پدر مانوئل خبر خودکشی گریگوریو با شلیک به سرش، را به او می‌دهد. جسد گریگوریو سوزانده می‌شود و در حین مراسم خواهر گریگوریو، «مارگاریتا» به مانوئل خبر از جعبه ای می‌دهد، که برادرش برای او به یادگار گذاشته‌است.