گریگ

گریگ

معنی کلمه گریگ در لغت نامه دهخدا

گریگ. [ گ ِ ] ( اِخ ) ادوارد، گریغ. آهنگ ساز و پیانوزن نروژی ، متولد در برگن ( 1843 - 1907م. ). مصنف کتاب پرگینت که شامل یک کنسرتوی پیانو و غیره است.

معنی کلمه گریگ در دانشنامه عمومی

گریگ (دهانه). گریگ یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۱ دهانه اقماری دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه گریگ

این قطعه در اصل موومان پایانی پیر گینت، سوییت شمارهٔ ۱، اپوس ۴۶ است که گریگ از موسیقی صحنهٔ نخستین جدا کرده بود. به دلیل زمینه موسیقایی «در قصر پادشاه کوهستان» که به آسانی قابل تشخیص است، این قطعه در فرهنگ عامه مورد توجه ویژه قرار گرفته است و آهنگسازان متعددی به تنظیم مجدد آن پرداخته‌اند.
ادوارد گریگ بعد از یک دوره بیماری طولانی، در اواخر تابستان سال ۱۹۰۷ و در سن ۶۴ سالگی در اثر نارسایی قلبی در بیمارستان شهر برگن، نروژ درگذشت.
آثار اولیه او تحت تأثیر ادوارد گریگ است. اما در آثار بعدی سبک بسیار شخصی ملودیک و هارمونیک را به شنونده ارائه می‌داد. بیشتر آثار او نوعی زیبایی رنجشی را به تصویر می‌کشاند. آثار او شامل یک رومئو و ژولیت روستایی، مَس زندگی، کنسرتو برای ویولن و ویولن سل، شب تابستانی بر روی رودخانه، بازار مکارهٔ بریگ، شنیدن صدای اولین فاخته در بهار می‌باشد. او در اواخر زندگی کور و فلج گردید. از این‌رو آهنگسازی‌های او با کمک اریک فنبی (زاده ۱۹۰۶) نوشته می‌شد. سر توماس بیچهم رهبر انگلیسی (۱۹۶۱–۱۸۷۹) موسیقی دلیوس را به انگلستان معرفی نمود.
در سال ۲۰۱۱، استاد بین‌المللی شطرنج، گریگ شهید نوشت: «تعیین نتایج پیش از بازی، امری بسیار عادی است، حتی در بالاترین سطوح شطرنج. این امر به‌ویژه در مورد پیشنهادهای تساوی صادق است که در این مورد رازداری وجود دارد.» الکس یرمولینسکی چند سال قبل این موضوع را تا حدی (در زمینه ایالات متحده) مطرح کرده بود و می‌گفت: «آشکار است وقتی بازیکنانی که شانس قهرمانی ندارند، با قرعه دور آخر خود مواجه می‌شوند، چه کاری انجام می‌دهند!» در مورد حادثه‌ای مربوط به مسابقات انتخابی قهرمانی آمریکا در سال ۲۰۰۶ رخ داد، گریگ شهید روش سوئیسی در قرعه‌کشی را عامل ایجاد انگیزه‌های نادرست دانست.
در ۱۹۵۵، دیوید استور ویرایشگر آبزرور، یان گیلمور ویرایشگر مجله ناظر، جان گریگ ویرایشگر مجله ملی‌انگلیسی و سر لینتون اندروز ویرایشگر یورکشایر پست، دادخواستی را برای تحقیقات جدید به دیرخانه ملی ارائه کردند زیرا از نتایج تحقیقاتی که اسکات هنرسون انجام داده بود ناراضی بودند. در همان سال، مایکل ادوز، وکیل‌مدافع، موضوع را بررسی کرد و کتاب مردی بر وجدانتان را نوشت و در آن بیان کرد که ایوانس نمی‌توانسته قاتل بوده‌باشد. روزنامه‌نگار تلویزیونی، لودویک کندی نیز در کتاب خانه شماره ده ریلینگتون از تحقیقات پلیس و شواهد نادرست ارائه شده در محاکمه سال ۱۹۵۰ انتقاد کرد. این مسایل به بحثی در مجلس در سال ۱۹۶۱ کشیده شد اما همچنان تحقیقات دیگری انجام نداند.
هانس فون بلوو یکی از مشهورترین رهبران جهان به فیلارمونیک برلین پیوست، و از آن زمان بود که اعتبار ارکستر، با رهبران مهمانی چون هانس ریشتر، فلیکس فون واینگارتنر، ریچارد اشتراوس، گوستاو مالر، یوهانس برامس و ادوارد گریگ که آن را در طول چند سال بعد رهبری کردند، تثبیت شد.
وی از دوستان نزدیک یوهانس برامس بود و این دوستی، تا زمان مرگ برامس ادامه داشت و هنشل در خاطراتش نوشته است که تنها چند ساعت بعد از مرگ برامس بود که به وین و بالین او رسید. بدین ترتیب آخرین دیدار ایندو، به ۱۸۹۶ میلادی باز می‌گردد که در رستورانی در لایپزیگ با حضور ادوارد گریگ و آرتور نیکیش با یکدیگر دیدار کردند.
ششمین آلبوم استودیویی گروه با نام «ما از جنس شما نیستیم» در ایست‌وست استودیوز با تهیه کنندگی گریگ فایدلمندر ضبط شد، در ۹ اوت ۲۰۱۹ توسط رودرانر منتشر شد.
گریگ مشهورترین فرد اهل شهر برگن است، با تندیس‌های بی‌شماری که چهرهٔ او را به تصویر می‌کشد و بسیاری از مکان‌های فرهنگی به نام وی نامگذاری شده‌است مانند: بزرگترین ساختمان برگزاری کنسرت این شهر (تالار گریگ)، پیشرفته‌ترین مدرسهٔ موسیقی (آکادمی گریگ)، گروه کر حرفه‌ای (کر ادوارد گریگ) و «موزه ادوارد گریگ» که در خانه قبلی گریگ به میراث وی اختصاص یافته‌است.
در ۶ دسامبر ۱۸۹۷، گریگ و همسرش برخی از آثار خود را در یک کنسرت خصوصی در قلعه ویندزور برای ملکه ویکتوریا و دربار اجرا کردند.