گرینه

معنی کلمه گرینه در لغت نامه دهخدا

گرینه. [ گ َ ن َ / ن ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان زبرخان بخش قدمگاه. شهرستان نیشابور واقع در 4 هزارگزی شمال قدمگاه هوای آن معتدل و دارای 2586 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود و محصول آن غلات تریاک ، شغل اهالی زراعت و گله داری و قالیچه بافی و راه آن مالرو است. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).

جملاتی از کاربرد کلمه گرینه

کتابچه ای در سال 1269ق (140سال قبل) در مورد روستاهای منطقه نیشابور نوشته شده، ولی سخنی از حریم آباد در آن وجود ندارد. در آن زمان ظاهرا خالی از سکنه بوده است یا وجود نداشته. از مزرعه طبسی که در جنوب این روستا قرار دارد در آن کتاب یاد شده است. جمعیت سخدر در مجاورت این روستا را 57 نفر نوشته، ظاهرا ساکنان حریم آباد پس از سال 1296 در آنجا ساکن شده اند و در بین آنها مهاجرینی از دررود و گرینه و مشهد وجود دارند.
حمام گرینه کهنه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان نیشابور، بخش زبرخان، دهستان زبرخان، روستای گرینه واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
توربین پیچ ارشمیدس یک گرینه مناسب برای رودخانه‌هایی با ارتفاع (هد) آب نسبتاً کم (از ۰٫۱ متر تا ۱۰ متر) با دبی کم (۰٫۰۱ متر مکعب در ثانیه تا حدود ۱۰ متر مکعب در ثانیه) می‌باشد. به دلیل ساختار و سرعت حرکت آرام پره‌ها، این توربین آثار منفی کمی بر حیات وحش آبزیان خصوصاً ماهی‌ها دارد. بنابراین توربین پیج ارشمیدس می‌تواند زمانی که توسعه مشروط به حفظ و مراقبت از محیط زیست و حیات وحش باشد مورد استفاده قرار گیرد.