گرنیکا
معنی کلمه گرنیکا در لغت نامه دهخدا

گرنیکا

معنی کلمه گرنیکا در لغت نامه دهخدا

گرنیکا. [ گ ِ] ( اِخ ) شهری است در اسپانیا ( بیسکای ) و 6400 تن سکنه دارد و شهر مشهوری است در تاریخ. بیزکای فردیناند و ایزابل دکاستل ( کاستیلی ) در آنجا برای احترام آزادی با سگها سوگند یادکردند. این شهر بوسیله هواپیماهای آلمانی در موقع جنگ داخلی 1938 خراب شده است. رجوع به غرنیقه شود.

معنی کلمه گرنیکا در دانشنامه عمومی

گرنیکا، شهری در استان بیسکای در منطقه خودمختار باسک اسپانیا است. شهر گرنیکا تحت یک شهرداری با شهر همسایه اش لومو قرار دارد و به آن ها گرنیکالومو می گویند. جمعیت این دو شهر در سرشماری سال ۲۰۰۹ معادل ۱۶٬۲۲۴ نفر بود.
گرنیکا برای افرادی که خارج از منطقه باسک زندگی می کنند یادآور بمبارانی است که در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷ ( ۶ اردیبهشت ۱۳۱۶ ) توسط نیروی هوایی آلمان نازی انجام شد. این واقعه الهام بخش نقاشی معروفی به نام گرنیکا از پابلو پیکاسو است.
گرنیکا (بوئنوس آیرس). گرنیکا ( به اسپانیایی: Guernica ) یک شهر در آرژانتین است که در Presidente Perón Partido واقع شده است. گرنیکا ۵۲٬۵۲۹ نفر جمعیت دارد و ۲۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه گرنیکا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه گرنیکا در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه گرنیکا

معنی کلمه گرنیکا در دانشنامه آزاد فارسی

گِرْنیکا (نقاشی)(Guernica)
تابلوی گرنیکا، اثر پیکاسو
تابلوی بزرگِ رنگ روغنی (۳.۵ متر ×۷.۸ متر)، اثر پابلو پیکاسو. این اثر در ۱۹۳۷ به صورت نقاشی دیواری، در غرفۀ اسپانیا در نمایشگاه جهانی پاریس عرضه شد (اکنون در موزۀ ناسیونال سنترو دِ آرته رِینا سوفیا، مادرید نگهداری می شود). پیکاسو این اثر را با تأثیر از بمباران شهر گِرنیکا، مقر پارلمان باسک در دوران جنگ داخلی اسپانیا، کشید. نقّاشی سراسر در رنگ های سیاه، سفید، و خاکستری، و نقطۀ اوج سال های طبع آزمایی های هنری بود. از آن پس این اثر نمادی از ویرانگری ابلهانۀ جنگ به شمار می آید.

جملاتی از کاربرد کلمه گرنیکا

یکی از طراحی‌های وی نزدیکی‌هایی به تابلوی «گرنیکا» اثر پیکاسو دارد. در اثر او مانند پیکاسو خشم مردم، ترس از جنگ و پرچمی بر فراز دیده می‌شود. پیکاسو هم وقتی می‌خواست گرنیکا را بکشد به جنگ داخلی اسپانیا اندیشیده بود. این طراحی را هم ایرانی در اسپانیا کشیده‌است. در طراحی دیگرش نماد آزادی آمریکا را سیاه آورده و در درون آن آدمی در شکل نشستن یوگایی به صورت سفید نشانده‌است. او در این تابلو آزادی را نه در مجسمهٔ آزادی، که در حالت یوگا می‌بیند. علی‌رغم خشن بودن خط‌های زمینهٔ طراحی‌ها، یک نوع لبه‌های نرم و عرفانی هم وجود دارد.
در تاریخ مذکور لژیون کندور متعلق به نیروی هوایی آلمان نازی و لژیون نیروی هوایی ایتالیای فاشیست که متحدان دولت ملی اسپانیا بودند با هماهنگی و دستور دولت مذکور به فرماندهی ژنرال فرانکو، گرنیکا را بمباران کردند. رمز این عملیات روگن نام داشت.
بمباران گرنیکا به واقعه بمباران هوایی شهرک گرنیکا در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷ اشاره دارد. گرنیکا، شهری در استان بیسکای در منطقه خودمختار باسک اسپانیا است که در طول جنگ داخلی اسپانیا به عنوان مرکز ارتباطی پشت خط مقدم جبهه توسط مبارزان مخالف فرانکو استفاده می‌شد.
دورا مار در پایان ۱۹۳۵ میلادی، به‌عنوان عکاس برای فیلم جرم موسیو لانگه به کارگردانی ژان رنوآر استخدام شد. در آنجا بود که پل الوار او را به پابلو پیکاسو معرفی کرد. رابطهٔ او و پیکاسو ۹ سال طول کشید. بدون آنکه پیکاسو از معشوق پیشینش که مادر دخترش بود، جدا شود. طی خلق تابلوی گرنیکا دورا مار از پیکاسو عکاسی کرد و بعداً به عنوان مدل برخی نقاشی‌های او حضور داشت.