گرمخان

معنی کلمه گرمخان در لغت نامه دهخدا

گرمخان. [ گ َ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستان های بخش حومه شهرستان بجنورد. محدود است از شمال به دهستان تکمران و گیفان از جنوب به کوه باباموسی ، از مشرق متصل به خاک زعفران لو. موقعیت دهستان کوهستانی. هوای آن معتدل و محصول عمده آنجا غلات و تریاک. باغات و محصول دامی بحد کافی دارند. ساکنین از طوایف پیچرانلو میباشند که شغل آنها عموماً زراعت و گله داری است. این دهستان از 36 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده و در حدود 7971 تن جمعیت دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).، گرم خان. [ گ َ ] ( اِخ ) دهی است مرکز دهستان گرمخان بخش حومه شهرستان بجنورد، واقع در 18 هزارگزی شمال خاوری بجنورد. سر راه شوسه عمومی بجنورد به قوچان. هوای آن معتدل ، دارای 329 تن سکنه است. آب آنجا از رودخانه تأمین میشود و محصول آن غلات و بنشن و تریاک و باغات انگور دارد. شغل اهالی زراعت و مالداری و راه آن مالرو است. دفتر ازدواج و طلاق دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه گرمخان در فرهنگ فارسی

یکی از دهستانهای بخش حومه شهرستان بجنورد ( خراسان ) کوهستانی و معتدل دارای ۷۹۱۷ تن سکنه این دهستان دارای ۳۶ آبادی و محصول آن غله است .

جملاتی از کاربرد کلمه گرمخان

حِصارِ گَرْم‌خان شهری از توابع استان استان خراسان شمالی است که در بخش گرمخان شهرستان بجنورد قرار گرفته‌است. این شهر در سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۴۹۹ نفر جمعیت داشته‌است .
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش گرمخان شهرستان بجنورد در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۸۴۳۲ نفر بوده‌است.
خطاب روستایی در دهستان گرمخان بخش گرمخان شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی ایران است.
حاجی رمضان، روستایی از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.
حسن‌آباد (بجنورد) روستایی از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.
این روستا در دهستان گرمخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۰ نفر (۱۱۷خانوار) بوده‌است.بگفته یکی از معتمدان روستا بنام کریم اکبرزاده جمعیت این روستا به 700نفر نیز می رسد
این روستا در دهستان گرمخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۰ نفر (۱۳۲خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان گرمخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۳ نفر (۵۸خانوار) بوده‌است.
بخش گرمخان یکی از بخش‌های شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.
دنگل، روستایی از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.