کرد نشین
معنی کلمه کرد نشین در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه کرد نشین
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد مردمان این روستا خود کفایی در تمامی مایحتاج روزانه است به گونهای که از گیوهبافی که پایپوش مردمان مناطق کرد نشین است گرفته تا لباسهایی سنتی بافته شده از پشم و رنگ طبیعی، تا تهیه خوراک و مایحتاج خوردنی و هر آنچه که نیاز زیستن در رفاه باشد که این همه تلاش، کوشش، ذوق و هنر ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان دارد.
جمعیت ایران بالغ بر ۷۵٬۱۴۹٬۶۶۹ تن (سرشماری سال ۱۳۹۰) و ۷۹٬۹۲۶٬۲۷۰ تن (سرشماری سال ۱۳۹۵) و وسعت ایران ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع است بنابراین سه استان عمدتاً کرد نشین در سال ۱۳۹۰ در حدود ۴٬۵۱ درصد وسعت ایران و در حدود ۵٬۳۱ درصد از جمعیت ایران در سال ۱۳۹۰ و ۵٬۱۷ درصد از جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵ را تشکیل میدهد که نشان دهنده کاهش درصد جمعیت این چهار استان به جمعیت کل کشور طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ میباشد (رشد کمتر جمعیت نسبت به بقیه مناطق و مهاجرت منفی داخلی یا خارجی). جمعیت کل این سه استان در سال ۱۳۹۵ بر اساس سرشماری ۱۳۹٬۱۳۲ نفر نسبت به سال ۱۳۹۰ افزایش یافتهاست (بهطور میانگین سالانه ۲۷٬۸۲۷ نفر).
زنگنه یک ایل بزرگ است که هم در مناطق کرد نشین و هم در مناطق بختیاری نشین تیره های مختلفی دارد.بعضی از مورخان زنگنه ها را کرد و بعضی دیگر آنها را لر معرفی کردند. در زمان نادرشاه افشار عده ای از زنگنه ها به خوزستان و سرزمین بختیاری تبعید شدند که امروزه آنها خود را بختیاری می دانند.
عروسی :مراسم ازدواج در خِزِل دو تفاوت نسبت به مراسم ازدواج در سایر نواحی کرد نشین دارد: ۱-هنگام ورود عروس به خانه ای که قرار است در آن زندگی کند اقوام داماد، دست و پا و صورت او را با ذکر دعا و با آبی که پیش تر دعا داده شدهاست غسل میدهند. ۲-پیش از پایان مراسم عروسی عروس و داماد هر کدام ظرفی از سمنو و حنا را در دست میگیرند، پسرانِ مجردِجوان در سوی ایستاده و عروس با قاشق کوچکی سمنو بر دهانشان میگذارد و دخترانِ مجردِ جوان در سوی دیگر ایستاده و داماد بر دست آنان حنا میگذارد و آنان برای خوشبختی این زوج دعا میکنند. در مراسم ازدواج برخی مناطق خِزِل نشین از حلوا معمولی یا حلوا کُردی استفاده میشود.
یا مثلاً روستاهای منطقه اکثراً کرد نشین دهستان چهاردولی از راه اسدآباد_قروه به شهر اسدآباد ومیدان تره بار این شهر متصل هستند.
شورای رهبری جبهه متحد کرد در تهران شخصیتها و فعالان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی سرشناس و برجستهای همچون بهاالدین ادب-صالح نیکبخت - بایزید مردوخی - حسین شاهویسی - محمد باقر ضیایی - جلال جلالی زاده - آزاد محمدیانی - پروین کریمی - عبدالعلی شمس برهان - مهندس عبدالله سهرابی - محمدرئوف قادری - علیاکبر نقیپور - رحیم فرهمند -و تعدادی دیگر از شخصیتهای کرد در مناطق کرد نشین و تهران را شامل میگردد.
فارغ از این نظریات با توجه به تصور زندگی ایل و کوچ نشینی به نظر میرسد اسکان دائمی کلیاییها ناشی از یک مرحلهٔ یکجانشینی مربوط به عهد صفویان، افشاریان یا زندیان بودهاست و در این مورد هم نظرات دو دسته است. سکونت در زمان صفویه بعد از استیلای دولتهای عثمانی و صفویه و تداوم کوچ نشینیِ ایل با توجه به جنگهای این دوَل و دست به دست شدن مناطق کرد نشین بین آنها. نظر دوم استقرار قطعی در دوره افشاریان یا زندیان است.
شهرستان چَرداوُل (کردی: چەڕداوڵ یا چەڕداوڕ) یکی از شهرستانهای کرد نشین استان ایلام ایران است. مرکز این شهرستان، شهر سرابله است.