چوکی

معنی کلمه چوکی در لغت نامه دهخدا

چوکی. ( هندی ، اِ ) نشیمنگاه مرتفع و سکو و کرسی است. قراول خانه. محلی که در آن گمرک را جمع کنند. ( ناظم الاطباء ).
- چوکی گماشته ؛ رئیس گمرک جزء. || محافظ و پاسبان. ( ناظم الاطباء ).
چوکی. ( اِخ ) شهری که نادرشاه مابین ابیورد و کلات بنا کرد و علت بناکردن آن در این محل آن بود که نادرشاه در اینجا متولد شده بود. بعد از نادر این شهر خراب شد. این شهر شبیه شهر شاه جهان آباد هندوستان ولی از آن کوچکتر بود و نهری از وسط بازار بزرگ آن جاری بود. ابتدا این شهر موسوم و معروف به جولودگاه بود ولی خالی از سکنه بود. چون نادر نمیخواست بزور و عنف کسی را به آنجا ببرد و سکنی دهد، پس از آنکه خوارزم را فتح کرد و اسیران بسیار از آنجا آورد در شهر مولودگاه مسکن داد. از آن وقت این شهر موسوم به چوک آباد شد یعنی شهر پرجمعیت. ( مرآت البلدان ج 4 صص 288-289 ). رجوع به چوک آباد شود.

معنی کلمه چوکی در فرهنگ فارسی

شهری که نادر شاه ما بین ابیورد و کلات بنا کرد و علت بنا کردن آن در این محل آن بود که نادرشاه در اینجا متولد شده بود ٠

جملاتی از کاربرد کلمه چوکی

خادم آستان تو صد چوکی و قباد و جم بندهٔ پاسبان تو صد چو خدیو و قیصرا
چوک در زبان چوکی به معنی "کوه" است. "تروک" نام دیگر این تالاب (تا پیش از ۱۹۹۰) است که از تلفظ نادرست واژه "روک" پدید آمده است.[نیازمند منبع] این تالاب با نام‌های دیگری چون روک، هُگُلِئو، تُرِس، اوگولات، و لوگولوس نیز شناخته می‌شود.
تا هفت سالگی، قرآن، خواجه حافظ و شهنامه را در خانه نزد پدر خواند. وقتی یگانه معلم قریه که از هرات بود در سال ۱۹۷۸ (میلادی) مانند همیشه به قریه آمد، پس از امتحان گرفتن دید که داوود خواندن و نوشتن می‌تواند. او را مستقیماً شامل صنف سوم ساخت. سال بعد در آغاز صنف چهارم که تازه قلم و کتاب و کتابچه را از مکتب گرفته بودند، یکباره جنگ آغاز شد. میز و چوکی که مکتب آنها به عنوان یگانه مکتب در منطقه آن را تازه به دست آورده بود، سوزانیده شد و آن یگانه معلم قریه هم به سختی توانست جان سالم بدر ببرد.
همزمان با بنیان ساختمان‌های تدریسی و لابراتواری تعمیر یک کتابخانه نیز ایجاد گردید که این کتابخانه با داشتن میز و چوکی گنجایش ۲۰۰ نفر محصل را در سالن جهت مطالعه دارا بوده و تعداد کتب به لسان‌های فارسی – دری، پشتو، روسی و انگلیسی که در آن حدود ۸۰۰۰۰ جلد کتب و مجلات مختلف موجود است که مورد مطالعه – استادان و محصلان این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های دیگر قرار دارد. در کتابخانه سه مدیریت ذیل در آن فعالیت دارند.
در سال ۱۹۲۸، اوتسوکا دستیار مربی در مدرسه فوناکوشی بود. او همچنین تحت آموزش دیده موتوبو چوکی و مابونی کنوا و مورد مطالعه قرار کوبودو اوکیناوایی، در این زمان. اوتسوکا شروع به اختلافات فلسفی با فوناکوشی کرد، و راه این دو مرد در اوایل دهه ۱۹۳۰ از هم جدا شد. این ممکن است تا حدی ناشی از تصمیم او برای تمرین با موتوبو باشد. کاراته فوناکوشی بر کاتا، یک سری حرکات و تکنیک‌های مرتبط با اصول مبارزه تأکید داشت. فوناکوشی معتقد نبود که اسپارینگ برای تمرین واقع بینانه ضروری است. با این حال، موتوبو بر لزوم استفاده رایگان تأکید کرد و مجموعه‌ای از کومیته‌های دو نفره به نام یاکوسوکو کومیته را ایجاد کرد.