چوره

چوره

معنی کلمه چوره در لغت نامه دهخدا

چوره. [ رَ / رِ ] ( اِ ) دوکدان. ( ناظم الاطباء ).
چوره. [ چ َ وَ رِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان رحمت آباد بخش رودبار شهرستان رشت. 167 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه و سیاه رود. محصولاتش غلات ، برنج و لبنیات است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
چوره. [ چ ُ رَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کناربروژ بخش صوهای شهرستان ارومیه. دارای 315 تن سکنه. آب آن از دره. محصولاتش توتون و غلات است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
چوره. [ چ ُ رَ ]( اِخ ) دهی است از دهستان قاقازان بخش ضیأآباد شهرستان قزوین. 190 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه. محصولاتش غلات و عدس است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه چوره در فرهنگ فارسی

دهیست از دهستان قاقازان بخش ضیائ آباد شهرستان قزوین ٠

معنی کلمه چوره در دانشنامه عمومی

چوره (اروزگان). چوره یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت ارزگان واقع شده است. چوره ۳٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد. چوره مرکز ولسوالی چوره است.

جملاتی از کاربرد کلمه چوره

کس با خودی ببزم وصالش چوره نیافت در راه عشق ترک اسیری از آن کنم
غمزه را چو سردادی هر چه میکند نیکوست ناز را چوره دادی هر چه میکند نیکوست
عبیدالله خان بارکزی متولد ۱۳۳۸ از ولسوالی چوره ولایت اروزگان بود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش ادامه داد و بعدها توانست از دانشگاه خصوصی باختر در رشته حقوق و علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شود. بارکزی در سال ۱۳۶۱ وارد حزب اسلامی گلبدین حکمتیار شد. وی در سال ۱۳۹۷ خود را از طرف مردم کابل برای انتخابات مجلس افغانستان کاندید کرده بود اما نام وی در میان فهرست برندگان دوره ابتدایی حضور نداشت.
کرد چوره در سرطان آفتاب چشمهٔ خورشید فرو شد باب
نامه شوق، به نام که نمایم تحریر؟ اسم یاران چوره انجمن از یادم رفت
اهل ونااهل رهاکن چوره قدس روی تارفیق دل تو موسی عمران گردد