چهل مقام

چهل مقام

معنی کلمه چهل مقام در لغت نامه دهخدا

چهل مقام. [ چ ِ هَِ م َ ] ( اِخ ) ( چهل دختران ) نام کوهی واقع در دو میلی شهر شیراز و در شمال شرقی آن شهر و بنا بگفته صاحب فارسنامه ناصری قبر شاه شجاع ، ممدوح حافظ در دامنه آن در نزدیک «هفت تنان » واقع است. عبارت صاحب فارسنامه این است «و در دامنه کوه چهل مقام که بصفه ضرابیان شهرت یافته میانه شمال و مشرق شیراز بمسافت ربع فرسخی قبری است که حضرت کریم خان زند سنگی بزرگ بر او انداخته است و میانه اهل شیرازبقبر شاه شجاع معروف گشته است ». ( تاریخ عصر حافظ ج 1 ص 321 و 322 و تاریخ ادبیات ادوارد براون ج 3 ص 184 ).

معنی کلمه چهل مقام در فرهنگ فارسی

نام کوهی واقع در دو میلی شهر شیراز واقع در شمال شرقی آن شهر .

معنی کلمه چهل مقام در دانشنامه عمومی

چهل مقام (کوه). چهل مقام یا چهل دختران، نام کوهی واقع در شمال شرقی شیراز می باشد. روایت است که کریم خان زند سنگی را درآنجا گذاشته است که اکنون به آرامگاه شاه شجاع مظفری ( یکی از فرماندهان پیشین فارس ) معروف می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه چهل مقام

طولانی‌ترین نمایش تئاتر جهان به نام کوهستان کا با اجرای رابرت ویلسون کارگردان و نویسنده تئاتر تجربی آمریکایی در شیراز انجام شد و در آن نمایش بدون وقفه ۱۶۴ ساعت (هفت شبانه روز) به درازا کشید. بیش از ۴۷ بازیگر هفت روز پی در پی در صحنه بازی کردند. صحنه نمایش سیار بود و از پشت محله‌ای به‌نام باغ تکیه هفت تنان در دامنه کوه چهل مقام آغاز می‌شد و بالا و بالا می‌رفت. در شیب این کوه سن تئاتر ساخته شده بود و نیز جایگاهی برای سیصد و پنجاه تن تماشاچی، مردم در ساعت‌های گوناگون شبانه روز می‌توانستند تماشاچی نمایش‌ باشند.
دروازه قرآن در شمال شهر شیراز در تنگ الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز به سمت کمربندی و جاده مرودشت واقع شده‌است.