چهرقان

چهرقان

معنی کلمه چهرقان در لغت نامه دهخدا

چهرقان. [ چ ِ رِ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان حومه بخش وفس شهرستان اراک. در 18هزارگزی شمال باختری کمیجان و 18هزارگزی راه مالرو عمومی واقع است. کوهستانی و سردسیراست. 1431 تن سکنه دارد. از چشمه و قنات آبیاری می شود. محصولش غلات و انگور و بادام است. شغل اهالی زراعت و قالی بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه چهرقان در فرهنگ فارسی

دهیست جزئ دهستان حومه بخش وفس شهرستان اراک .

معنی کلمه چهرقان در دانشنامه عمومی

چِهرِقان روستایی است از توابع شهرستان کمیجان در استان مرکزی. این روستا در بخش مرکزی قرار دارد همسایه های چهرقان عبارت اند از: روستاهای وفس، آمره ، ( شهرستان کمیجان ) |، استهری، فریس آباد ، طرلان و راستگویان که از توابع استان همدان است . اهالی چهرقان تات هستند به زبان تاتی سخن می گویند .
روستای چهرقان طبق تقسیمات اخیر کشوری، در بخش مرکزی شهرستان کمیجان می باشد . این روستا با مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی و ۵۷ درجه و ۴۳ دقیقه عرض شمالی در شمال غربی استان مرکزی قراردارد. فاصله روستای چهرقان تا مرکز شهرستان 20 کیلومتر می باشد .
طبق سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت چهرقان در سال 1390 تقریباً برابر با 2000 نفر بوده است. این روستا تقریباً 450 خانوار دارد .

معنی کلمه چهرقان در ویکی واژه

چهره‌قان
نام یکی از روستاهای قدیم در میان استان همدان و استان مرکزی. چهرقان شاید تصحیف شده چالهَ‌قان بوده که به معنی چاله خون است.[۱]
↑ چاله‌قان شاید به روستای چهران اطلاق شده باشد و چهران اکنون به چهارحد تغییر نام یافته است.

جملاتی از کاربرد کلمه چهرقان

تات‌های ساکن قفقاز خود را ایرانی می‌دانند. تات‌های ایران، بیشترشان در شهرستان‌های تاکستان، اشتهارد، الموت غربی (روستاهای: سپوهین، جلفاده یا جولاده، موشقین و …)، بوئین‌زهرا در استان قزوین زندگی می‌کنند و این منطقه، بزرگ‌ترین منطقهٔ تات‌نشین ایران است از جمله شهرهای تات زبان سگزآباد. دانسفهان، خوزنین، شال، اسفرورین، خیارج و ابراهیم است. بقیه نیز در استان‌های مرکزی (روستاهای وفس، گورچان (فراهان)، چهرقان الویر، ویدر و فرک)، خراسان شمالی، سمنان، زنجان، البرز، آذربایجان شرقی، اردبیل (بخش شاهرود) و همچنین در مناطق برغان، چندار، به سر می‌برند.