چهارمی

معنی کلمه چهارمی در لغت نامه دهخدا

چهارمی. [ چ َ / چ ِ رُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی )منسوب به چهارم. آنکه در مرتبه چهارم قرار دارد. چهارمین یا چیزی که در مرتبه میان سوم و پنجم است.

معنی کلمه چهارمی در فرهنگ فارسی

منسوب به چهارم . آنکه در مرتب. چهارم قرار دارد .

جملاتی از کاربرد کلمه چهارمی

وی در سال ۱۳۷۹ به مقام نایب قهرمانی شطرنج کشور رسید و به مسابقات المپیاد جهانی کالمیکی اعزام شد. در سال ۱۳۸۱ به عنوان قهرمان دانشجویان کشور، در مسابقات آزاد دانشجویان جهان در کشور مالزی شرکت کرد و به مقام قهرمانی رسید. کسب مقام چهارمی مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان در کشور بلغارستان و کسب مقام قهرمانی در تورنمت‌های آزاد کشورهای گرجستان و روسیه سایر عناوین کسب شده توسط او هستند.
در مرحلهٔ نهم تور دو فرانس ووکلر رهبر گروه پیشتاز بود و از تصادفی که منجر به مصدومیت دو رکابزن شد، جان به در برد. در پایان مرحله، دوم شد و رهبری رده‌بندی اصلی را به دست آورد. او توانست پیراهن طلایی را در مراحل کوهستانی پیرنه حفظ کند؛ ولی در مرحلهٔ نوزدهم که مشکل‌ترین مرحله بود و در آلپ دوئز خاتمه می‌یافت، رهبری تور را از دست داد. در پایان تور، ووکلر در رتبهٔ چهارم رده‌بندی اصلی قرار گرفت. در آن زمان، رتبهٔ چهارمی ووکلر، بهترین نتیجهٔ رکابزنان فرانسوی در تور دو فرانس از سال ۲۰۰۰ بود.
تیم ملی بعد از حضور موفقیت‌آمیز در سه دوره پیاپی دیگر نتوانست مقام قهرمانی‌اش را تکرار کند و با وجود حضور پیاپی در تمامی دوره‌های جام ملت‌ها همواره در مرحله نیمه‌نهایی و یک‌چهارم نهایی متوقف شده است. ایران همچنین از ۱۹۷۶ بدین سو دیگر میزبانی بازی‌ها را نیز بر عهده نگرفت. تیم ایران از ۱۹۶۸ تا به امروز در چهارده دوره پیاپی این مسابقات حاضر بوده است و رکورددار تعداد بازی، برد و گل زده است. تیم ملی ایران با سه مقام قهرمانی، شش مقام سومی و یک مقام چهارمی بعد از تیم‌های ملی ژاپن و عربستان سومین تیم پرافتخار آسیا و جزو سه تیم برتر آسیایی در جام ملت های آسیا است.
مدت برگزاری این مسابقات دو روزه بوده و تیم‌های اول هر گروه به ترتیب گروه‌بندی، رقابت‌های نیمه‌نهایی را برای حضور در مرحله نهایی با یکدیگر برگزار خواهند کرد. تیم‌های برتر رقابت‌های نیمه نهایی برای فینال و تیم‌های بازنده برای کسب رتبه سوم و چهارمی رقابت خواهند کرد. چهار تیم دوم هر گروه نیز به همین ترتیب برای کسب عناوین پنجم، ششم، هفتم و هشتم رقابت می‌نمایند. رقابت برای کسب مقام نهم و دهم توسط دو تیمی (تیم سوم به بعد) که در میان چهار گروه ذی‌ربط، از امتیاز برتری برخوردار باشند برگزار خواهد شد. دو تیم رقابت‌کننده برای کسب مقام نهم و دهم نمی‌توانند از یک گروه باشند.
دانشجویان از صبح یکشنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ در دانشگاه شریف اعتصاب و از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند و از ساعت سه بعدازظهر نیز با تجمع در محوطهٔ این دانشگاه، شعارهای اعتراضی می‌دهند. اولین رویارویی دانشجویان و نیروهای لباس شخصی روبروی در دانشکده مهندسی انرژی روی می‌دهد. نیروهای امنیتی سه دانشجو را دستگیر و دانشجوی چهارمی را با ضربه باتون راهی بیمارستان می‌کنند. با ادامه اعتراضات تیراندازی به دانشجویان آغاز و درهای دانشگاه بسته می‌شود و دانشجویان در محاصرهٔ نیروهای امنیتی و لباس شخصی قرار می‌گیرند.
ابوالفضل لسانی وکیل خلیل طهماسبی پس از مطالعهٔ پرونده و نوع گلوله‌ها متوجه می‌شود که گلوله‌ها با هم فرق دارند و گلولهٔ چهارمی که باعث مرگ رزم‌آرا شده‌است از نوع دیگری است. او موضوع را به طهماسبی می‌گوید ولی طهماسبی قبول نکرده و در پاسخ شفاهی اظهار می‌دارد که: «شما می‌خواهید افتخار مرا بگیرید و از بین ببرید».
تاج در حالی فصل را آغاز کرد که فصل قبل برخلاف انتظارها به عنوان نازل چهارمی بسنده کرده بود. اختلاف تعدادی از ستارگان تاج همچون ناصر حجازی، غلامحسین مظلومی و رضا عادل‌خانی با مدیریت باشگاه باعث شد تا این بازیکنان در فصل نقل و انتقالات باشگاه تاج را ترک کنند و بازیکنان جوانی همچون حجت خاکسار تهرانی جایگزین‌شان شوند. مظلومی و عادل‌خانی از مهاجمان اصلی تاج و تیم ملی بودند و عدم حضورشان در این فصل از قدرت خط حمله تاج به شدت کاست.
در گام‌های بمل‌دار و پایین رونده نت چهارم (زیر نمایان) گامِ دو ماژور را مبدأ قرار داده و برای اینکه فاصلهٔ دانگ‌ها رعایت شود می‌بایست نت چهارمی که از فا شروع شده، نیم پردهٔ کروماتیک پایین آورده و اولین نتِ بمل‌دار (سی بمل) شکل می‌گیرد و بدین ترتیب برای ساخت گام‌های بعدی که تا هفت «بمل» ادامه دارد، گام‌های بمل‌دار ساخته می‌شود.
این باشگاه ۶ بار به مقام قهرمانی در لیگ برتر فوتبال سوریه رسیده است. الاتحاد سابقهٔ ۹ قهرمانی در جام حذفی سوریه را نیز دارد. این باشگاه همچنین در سال ۲۰۱۰ به مقام قهرمانی در مسابقات ای‌اف‌سی کاپ رسیده است. این تیم در سال ۱۹۸۶ به مقام چهارمی در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا دست یافت.
باشگاه فوتبال استقلال تهران در فصل ۱۳۶۰ ۳۶امین فصل فعالیت تیم استقلال در فوتبال ایران بود. در این سال استقلال در در مسابقات جام باشگاه‌های تهران ۱۳۶۰ و همچنین جام حذفی تهران ۱۳۶۰ شرکت کرد. استقلال در جام باشگاه‌های تهران به مقام چهارمی رسید و در جام حذفی تهران نیز حذف شد تا این فصل بدون دستاورد خاصی برای استقلال به پایان برسد.