چهارشنبه بازار

معنی کلمه چهارشنبه بازار در لغت نامه دهخدا

چهارشنبه بازار. [ چ َ / چ ِ شَم ْ ب َ / ب ِ ] ( اِ مرکب ) بازاری که روستائیان روزهای چهارشنبه بیرون از شهر در میدان وسیعی بپا دارند و در آن چهارپایان و سایر کالاهای خود را در معرض خرید وفروش درآورند. این بازار در هر نقطه به یکی از روزهای هفته اختصاص مییابد و بنام همان روز نامیده میشودمانند: شنبه بازار، یکشنبه بازار، و دوشنبه بازار... || ( اِخ ) نام بازاری که در خیابان طبرسی مشهد واقع است و فروشندگان همه روزه در کنار بساطهای خود به خرید و فروش اشیاء کهنه و فرسوده میپردازند.
چهارشنبه بازار. [ چ َ / چ ِ شَم ْ ب َ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه رشت به آستارا میان رضوان ده و ارده جان در 72800 متری رشت. ( یادداشت مؤلف ). بازار کوچکی است جزء دهستان گیل دولاب بخش رضوان ده شهرستان طوالش ، در هزارگزی شمال رضوان ده بین آبادیهای ارده کنار شفارود، سندیان و رضوان ده واقع گردیده و چنانکه از نامش پیداست روزهای چهارشنبه بازار عمومی دارد 80 تن سکنه و 50دربند دکان دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه چهارشنبه بازار در فرهنگ فارسی

بازاری که روستائیان روزهای چهارشنبه بیرون از شهر در میدان وسیعی بپادارند و در آن چهار پایان و سایر کالا های خود را در معرض خرید و فروش در آورند .، نام محلی کنار راه رشت به آستارا میان رضوان ده و ارده جان در ۷۲۸٠٠٠ متری رشت .

جملاتی از کاربرد کلمه چهارشنبه بازار

در ایران بازار کشاورزان با نام جمعه بازار؛ دوشنبه بازار، چهارشنبه بازار و نام‌هایی از این قبیل و معمولاً در شهرهای کوچک برقرار می‌شوند. برای مثال در شهرهای شمالی ایران محصولات کشاورزی روز و شیلات صید روز در این بازارها ارائه می‌شود.
بندر کیاشهر شهری زیبا و سرسبز از خطه شمال که در استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده و هرساله گردشگران بسیاری را به این منطقه فرا می‌خواند. بندر کیاشهر که در گذشته بندر فرحناز نام داشت فاصله ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه و در فاصله ۵۰ کیلومتری رشت واقع شده است. مشرف بودن کیاشهر به ساحل دریا، همجواری با رودخانه سفیدرود و قرارگیری در دل جنگلی پهناور و زیبا تصویری چشم نواز از کیاشهر ساخته است. چهارشنبه بازار پررونق و خوش آب و رنگ این شهر نیز جذابیت‌های بصری فراوانی دارد.