چهاردرخت

معنی کلمه چهاردرخت در لغت نامه دهخدا

چهاردرخت. [ چ َ دِ رَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بالارخ بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه ، 113 تن سکنه دارد. از قنات آبیاری میشود. محصولش غلات ، چغندرقند است. شغل اهالی زراعت و کرباس بافی و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه چهاردرخت در فرهنگ فارسی

دهیست از دهستان بالا رخ بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه .

جملاتی از کاربرد کلمه چهاردرخت

خانه کریم زاده مربوط به دوره پهلوی اول است و در بیرجند، خیابان مطهری، میدان چهاردرخت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۹۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آب‌انبار چهاردرخت (حاج محمدجعفر) مربوط به دوره قاجار است و در بیرجند، خیابان شهید مطهری، محله چهار درخت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه پردلی مربوط به دوره قاجار و یکی از آثار قدیمی به سبک درونگرا در مناطق گرم و خشک است. این بنا در بیرجند، محله چهاردرخت ـ خیابان شهید منتظری واقع شده. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.خانه پردلی نمایانگر یک منزل سنتی با مصالح آجر، گچ و آهک است.
خانه ادهمی مربوط به اواخر دوره قاجار - اوایل دوره پهلوی است و در بیرجند، نزدیک میدان، معروف چهاردرخت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.