چهاربخش

معنی کلمه چهاربخش در لغت نامه دهخدا

چهاربخش. [ چ َ ب َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان روضه چای بخش حومه شهرستان ارومیه ، 400 تن سکنه دارد. از شهرچای آبیاری میشود. محصولش غلات ، توتون ، چغندر و حبوبات و شغل اهالی زراعت است. دبستانی دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه چهاربخش در فرهنگ فارسی

دهیست از دهستان روضه چای بخش حومه شهرستان رضائیه .

جملاتی از کاربرد کلمه چهاربخش

این حماسه از چهاربخش تشکیل شده‌است. هر کدام از بخش‌های اصلی با نام قهرمانان اصلی آن نامیده شده‌اند و عبارتند از: ۱:ساناسار و باغداسار ۲:مهر بزرگ ۳:داوید ساسونی ۴:مهر کوچک
باغی نهاده همبر او با چهاربخش پر نقش و پر نگار چو ارتنگ مانوی
جایزه مهرگان تا کنون در هفت بخش برگزار شده‌است: چهاربخش در زمینه ادبیات داستانی معاصر با عنوان «مهرگان ادب» و سه بخش در حوزه علم با عنوان «مهرگان محیط زیست».
این تاج شامل چهاربخش است که از پایین متشکل از: بخش سربند، بخش مرواریدی، کنگره‌ها و در بالاترین بخش کلاه مخملی قرمز رنگ آن است. قسمت دوم توسط ۱۸۰۰ دانه مروارید زمینه‌ای سفید را برای زمردهای سبز و یاقوت‌های سرخ ایجاد کرده‌است. بدون درنظرگرفتن جقه تاج، بلندی کلاه ۳۲ سانتی‌متر و پهنایش ۵٫۱۹ سانتی‌متر است. ساختار تاج در زمان فتحعلی‌شاه قدری متفاوت با ساختار امروزی آن بود و به‌جای جقه بزرگی که در زمان ناصرالدین‌شاه بر بالای تاج قرار گرفت، پرهای تزئینی بر بالای تاج کیانی قرار داشتند.