چهار طبقه

معنی کلمه چهار طبقه در لغت نامه دهخدا

چهارطبقه. [ چ َ / چ ِ طَ ب َ ق َ / ق ِ ] ( ص مرکب ) که طبقات چهار دارد. که دارای چهار اشکوب است. چهاراشکوبه. با چهار اشکوب که روی هم قرار گرفته باشند و مجموعاً تشکیل واحد مستقلی را دهند. آنچه چهار مرتبه داشته باشد. چهارآشیانه.

معنی کلمه چهار طبقه در فرهنگ فارسی

که طبقات چهار دارد . که دارای چهار اشکوب است . چهار اشکوبه .

جملاتی از کاربرد کلمه چهار طبقه

این ساکنان اولیه گوام و جزایر ماریانای شمالی در نهایت به مردم چمورو تبدیل شدند. جامعه چموروهای باستان به چهار طبقه تقسیم می‌شد: چاموری‌ها (روسا) که رئیس بودند، ماتواها (طبقه بالا)، آچائوت‌ها (طبقه متوسط) و ماناچانگ‌ها (طبقه پایین). ماتواها در روستاهای ساحلی زندگی می‌کردند و به منابع ماهیگیری دسترسی بهتری داشتند، در حالی که ماناچانگ‌ها در داخل جزیره ساکن بودند. ارتباط بین این دو طبقه بسیار کم بود و آچائوت‌ها اغلب نقش واسطه را بین آن‌ها ایفا می‌کردند.
برج گرگان برجی است تجاری و اداری در میدان بسیج شهر گرگان، از این برج به عنوان نماد مدرن شهر گرگان یاد می‌شود. ارتفاع این برج به عنوان یادمان پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، ۵۷ متر است که در چهار طبقه روی زمین و یک طبقه زیر زمین ساخته شده.
سازه هندسی خاص این برج، در واقع از فریم‌های مثلثی چهار طبقه که به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل شده‌است. چون مثلث‌ها ضمن اینکه می‌توانند بار جاذبه را حمل کنند، توانایی ایجاد پایداری جانبی را نیز دارند و بنابراین ستون‌ها نیاز به کمربندهای تقویتی نداشته و بدین ترتیب در مصرف فولاد ۲۰۰۰ تن صرفه‌جویی خواهد شد..
بازار دارای چهار طبقه و به شکل هشت ضلعی است.
تپه باستانی تیغن یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی در حومه شهر دره‌شهر (مرکز شهرستان دره‌شهر) است که از دوره قبل از میلاد به یادگار مانده است. اثری تاریخی که با دستان هنرمند ایرانیان در ده هزار سال پیش در چهار طبقه بنا شده است. این تپه در نزدیکی روستای جهاد آباد از نواحی مسکونی حومه شهر دره شهر قرار دارد و در سال ۸۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
خانه روی یک شیب خیلی تند مشرف بردریاچه، با چهار طبقه روبه دریاچه واقع شده.ورودی سمت بلندترین قسمت خانه روی طبقهٔ بالاست.
خانه مقدم در مجاورت ساباط ‎مقدم که به ثبت ملی رسیده، قرار دارد. این خانه دارای چهار طبقه است که دو طبقه آن در زیرزمین قرار گرفته است و دو طبقه دیگر آن شامل طبقات همکف و اول هستند.
در نهایت حاج علی‌نقی تاجر کاشانی نظامیه را خریداری کرد تا به جای آن ساختمانی چهار طبقه احداث کند. در آن زمان حمید نیرنوری، از نوادگان میرزا آقاخان، کوشش زیادی کرد تا از تخریب نظامیه جلوگیری کند، ولی در نهایت تنها موفق شد تابلوهای صنیع‌الملک را نجات دهد که به موجب رأی دادگاه به موزه ایران باستان انتقال داده شدند.
کلیسای سانتا مارینا در آراکوئلی در مجاورت میدان است و در جایی قرار گرفته‌است که زمانی آرکسِ باستانی، یا دژ، در بالای تپه قرار داشتند. در پایه‌هایش، باقی مانده‌هایی از یک عایقِ رومی، با بیشتر از چهار طبقه است که از خیابان قابل مشاهده می‌باشد.
برج آسیاب اسحاق‌آباد نیشابور، که قدمت آن به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد، در چهار طبقه و در دشت وسیعی که از اطراف به وسیلهٔ اراضی و باغات و نیز زمین‌های لم‌یزرع احاطه شده، احداث گردیده‌است. مصالح برج از خشت خام و گل می‌باشد که تزئینات زیبایی در بدنهٔ خارجی آن دیده می‌شود. ارتفاع کامل برج در وضعیت فعلی، حدود ۱۰ متر می‌باشد. محیط بیرونی برج در کف ۲۱ متر می‌باشد.