چهار شکل

معنی کلمه چهار شکل در لغت نامه دهخدا

چهارشکل. [ چ َ / چ ِ ش َ / ش ِ ] ( اِ مرکب ) چهار صورت. || در اصطلاح منطق اشکال چهارگانه یا اشکال اربعه منطق. آن عبارت است از: شکل اول : حد وسط در صغری محمول و در کبری موضوع است و شرط انتاج آن «مغکب » یعنی باید صغری موجبه و کبری کلی باشد. شکل دوم : حد وسط در صغری و کبری محمول است و شرط انتاج آن «خین کب » اختلاف مقدمتین است از نظر سلب و ایجاب و کلی بودن کبری. شکل سوم : حد وسط در صغری و کبری موضوع است و شرط انتاج «مغکاین » یعنی صغری موجبه و یکی از دو مقدمه کلی باشد. شکل چهارم : حد وسط در صغری موضوع و در کبری محمول است و شرط انتاج «مین کغ» یا «خین کاین » میباشد که ممکن است دو صورت پیدا کند: اول آنکه دو مقدمه موجبه و صغری کلی باشد. دوم آنکه مقدمتین از نظر سلب و ایجاب اختلاف داشته باشد و یکی از آن دو کلی باشد :
اوسط اگر حمل یافت در بر صغری و باز
وضع به کبری گرفت شکل نخستین شمار
حمل بهر دو دوم وضع بهر دو سوم
رابع اشکال را عکس نخستین شمار.؟در جدول اشکال چهارگانه و صورتهای مختلفی که از تألیف آنها با هم پیدا میشود نموده شده است.

معنی کلمه چهار شکل در فرهنگ فارسی

چهار صورت . یا در اصطلاح منطق اشکال چهارگانه یااشکال اربع. منطق آن .

جملاتی از کاربرد کلمه چهار شکل

در این سوره کلمهٔ «کُفُوًا» به چهار شکل مختلف قرائت شده است. مشهورترین قرائت از حفص از عاصم کوفی به صورت «کُفُوَاً» است، قرائت‌های دیگر عبارتند از «کُفُؤاً» (همزه با تنوین)، «کُفْؤاً» و «کُفْوَاً» است.
..... شروع ورق‌بازی به قرن یازدهم در چین برمی‌گردد. در آن زمان پول‌های کاغذی چینی دارای چهار شکل مختلف بود و همچنین دارای اعدادی بین ۲ تا ۹ در سه مورد و در یکی اعداد ۱ تا ۹. چنین تصور می‌شود که اولین ورق‌های بازی در واقع همان اسکناس‌های چینی بوده‌است که برای موارد شرط‌بندی و بازی نیز از آن‌ها استفاده می‌شده‌است. با این همه به نظر می‌رسد که اولین ورق‌های چاپ شده مربوط است به مجموعهٔ دومینوهای چینی که ۲۱ شکل ترکیبات مختلف یک تاس در روی آن‌ها منقوش شده بود.
دوره طغیان‌های شدید ( ای ای آی ) یک دوره فرضی است که در طی آن چهار شکل زمین در استپ پونتیک-کاسپین - زمین‌های پست دریایی (حملات دریایی)، دره‌های رودخانه ( سیل‌های طغیان‌ شونده )، حملات دریایی (دریاچه‌های ترموکارست) و شیب‌ها ( سیل ) به شکل گسترده زیر آب رفتند. رویداد فاجعه آمیز در طول این دوره به نظر می رسد که بر زندگی انسان های گذشته تأثیر گذار بوده.
بازاریابی به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به چهار شکل صورت می‌گیرد.
از ضرب این چهار شکل حاصل از قرعه یا ریختن نقطه زایجة رمل که شانزده خانه است بدست می‌آید.
پیکر ساعت‌شنی را می‌توان برجسته‌ترین شکل از چهار شکل اصلی بدن زنان نامید. طراحان سرشناس زیادی برای این نوع شکل بدن زنان، لباس طراحی کرده‌اند. با این حال با توجه به اینکه در تحقیقاتی در لندن مشخص شد که تنها ۱۰٪ از زنان دارای این شکل بدن هستند، احتمال اینکه لباس‌های مناسب این شکل در فروشگاه‌ها یافت نشود بسیار بالاست.